27 април, 2024

Душко Обрадович е изявена личност в областите на програмирането и образованието Сърбия. Той започва своя път в програмирането по време на средното си образование в Сомбор, където е въведен в програмирането в математически клас. По-късно, през 2014 г., преминава от Pascal на C++, разпознавайки неговите предимства, особено за студентите в състезанията.

От 1991 година Обрадович работи в гимназията в Сомбор, с изключение на кратък период от 1993 до 1997 година, когато работи като програмист в софтуерна компания. Той има силен фокус върху състезателното алгоритмично програмиране, постигайки значителен успех със своите ученици. Някои от бившите му ученици в момента работят за известни компании като Microsoft и Nordeus.

Неговите награди включват воденето на отбор до победа в Лигата по програмиране за средно училище 2012/13 г. и последователното участие във всичките 15 финали на “Bubble Cup” на Microsoft. Обрадович е бил отличен за изключителния си принос към образованието, получавайки престижни награди като “Светосавска награда” от министъра на образованието на Сърбия и “Харта на града” от Сомбор.

Освен постиженията си в програмирането, Обрадович също така отдава предимство на активния живот на открито. През последните 18 години организира приключения в природата за своите ученици, покриващи над 1000 км на сезон. Те включват кану, катерене по планините и къмпинг в дивата природа. Допълнително, Обрадович участва ежегодно в международното състезание по програмиране CodeIT, където не само насърчава своите ученици, но също така се състезава с тях, демонстрирайки своята отдаденост както към тяхното развитие, така и към собственото си непрекъснато учене.

Със силно ангажиране както към програмирането, така и към образованието на открито, Обрадович продължава да вдъхновява и води своите ученици, развивайки техните таланти в различни области.

Пред DevStyleR човекът, който се е научил да програмира без компютър – Душко Обрадович споделя повече за значението на програмирането в живота си, разкрива ни и тайната на успешния и обичан ръководител, както и какво е чувството, когато застава редом до своите ученици по време на CodeIT. 

Какво за Вас е програмирането и как се зароди любовта Ви към него?

На първо място, програмирането беше просто работа за мен. Късметлия съм, че моята програмистка кариера продължи само 3 години. Работих във фирма, която създаваше програми за счетоводство, и тези предизвикателства избледняха много бързо. Следващите 3 години работих в Унгария като предприемач в областта на ритейл индустрията. От 1998 г. до днес работя като учител по информатика в гимназията в Сомбор. Оттогава насам за мен програмирането е чисто удоволствие.

Споделяте, че сте се научили да програмирате без компютър. Как е възможно това?

Предполагам, че днес щеше да е много трудно, почти невъзможно. Не защото днешните деца не биха могли да го направят, а защото съвременната технология улеснява процеса на учене на програмиране. В този момент нямаше друг начин. Написах първата си програма на програмируем калкулатор след 15 месеца учене от тетрадка и дъска. Първата си програма на компютър написах след 2,5 години, през 1984 г. на Паскал на Хъниуел. Скоро след това във факултета ми се появиха първите персонални компютри, но нямахме достъп като днес – веднъж или два пъти седмично, за няколко часа, основно през нощта. Нямаше интернет за нас, простосмъртните студенти.

Училищният отбор, който ръководите в Сърбия е единственият в света, който е участвал във всичките 15 финала на Microsoft “Bubble Cup”. Как се постига подобен успех?

Можем да кажем, че в началото беше просто късметлийска комбинация от обстоятелства, които с времето се превърнаха в нещо неизбежно. Опитът на по-старите отбори и техните истории година след година вдъхновяват новите поколения да участват в квалификационни състезания. През последните 8 години квалификациите на CodeIT имат същия приоритет и за нас.

Тези две състезания, и особено маратонските задачи, са безценни за напредъка на моите ученици. Знаейки, че имат 20 дни да решат проблема, повечето от тях учат нови алгоритми и структури в този период, за да подобрят позициите си.
Фактът, че не трябва да хванат началото на състезанието, че дори по-малко ефективни решения се ценят и липсата на времеви наказания доведоха до факта, че по-дългите квалификационни кръгове са по-популярни в моята школа отколкото бързите кръгове.
Дори да пренебрегнем тези, които са доволни само като получат награда тениска, можем да кажем, че треската по CodeIT и Bubble Cup винаги е налице в нашето училище.

Имате множество награди в Сърбия, сред които “Светосавска награда” и “Povelja grada”. Каква е тайната за изграждане на сплотена общност, която се конкурира помежду си в различни състезания?

И двете награди не са просто продукт на успеха в програмирането. Над месец, който прекарвам в природата с учениците си, също е допринесъл, ако не и повече, за получаването на тези награди.

Разделям годината си на сезони: програмиране – от финалите на Bubble Cup в края на септември, през зимата и пролетта, до края на финалите на CodeIT в началото на юни; и авантюристически сезон – през лятото. Този последен включва къмпинг, риболов и екологични гребни експедиции. По време на тях компенсираме деветмесечния престой в киберпространството с живот в напълно природна среда без никакви удобства.

Съвременният начин на живот и екстремното влияние на масовите медии доведоха до факта, че в Сърбия вече няма колеги готови да направят нещо подобно. Доколкото знам, ситуацията е сходна и в България. Другите причини са, че тези, които имат знания, които да предадат на новите поколения, по-скоро ще работят някъде другаде за 2000+ евро, отколкото за 750 евро, което е заплатата на учителите в Сърбия.

Не бих нарекъл начина ми на работа за тайна.

  • С учениците ми нямам типично учител – ученик отношение. Ние сме приятели, и на много програмистки състезания и на CodeIT на финалите ние се състезаваме помежду си. (Това не важи, когато трябва да ги оценявам).
  • Опитът на по-ранните поколения от техните факултети и работа в ИТ компании, през самите ученици, техните приятели и роднини в един малък град се разпространява лесно, така че много ученици от началното училище идват на моите допълнителни занятия още преди да се запишат в гимназията.
  • Моите извънкласни занятия са отворени и за ученици от други училища.
  • Няма деления по пол, класове, религии… така че, освен на състезанията, винаги можете да разчитате на помощта на тези, които са около вас. Много от тези ученици се наслаждават на природните красоти на Сърбия с мен, край водата през голяма част от лятото в авантюристическия сезон.
  • През учебния срок правя около 5 часа извънкласни занятия седмично. За разлика от другите професии в Сърбия, допълнителните часове в преподаването не се плащат.

Как подготвяте учениците за олимпиади и състезания и кой е най-добрият съвет, който им давате преди старта на всяко събитие?

Преди състезанията в нашата страна има списък със съвети, които състезателите трябва да изпълнят. Този списък беше базиран на стотици точки, които предишни ученици бяха загубили на състезанията си, и това доведе до разлика в точките в техен ущърб.

  • Избор на подходящ тип структури от данни и техните размери.
  • Задължително печелене на частичните точки, ако има такива.
  • Ограничаване на възможните начини за решаване на задачите въз основа на предоставените ограничения.
  • И много други…

Неманя Майски е единственият ми ученик, който е постигнал това досега. И от повече от година той работи сам и отива в Белград през уикендите, където той и още няколко ученици са се подготвяли за международните състезания. За мен това е истинска гордост.

Талантът или трудът е ключът за успеха?

Това зависи от това какво считате за успех. Ако успехът е намиране на работа в ИТ компания, не е важно. Ако целта е да работите в по-добра фирма с по-голяма заплата, е възможно да постигнете това с по-малко талант и много работа или обратното.
Ако успехът е достигането на ниво, където можете да избирате къде искате да работите, ви е необходим и талант, и много много работа.

Сега, като споменахте това, трябва да кажа, че е голямо съжаление, че в нашите две държави не съществува добра система. Всичко зависи от индивида. Талантливи деца има навсякъде. Доказателството за това са не толкова големи градове като Сомбор (Сърбия) и Шумен (България). Дали те ще бъдат намерени и ще започнат пътя си, в който талантът им ще бъде изцяло използван, зависи и от късмета. Трябва да се родите в град като този или в неговата околност в момент, когато живеят ентусиасти, които си поставят дългосрочни стратегически цели пред своите лични материални интереси.

В CodeIT от години Вие се състезавате заедно с учениците си. Какво чувствате и за какво си мислите, когато се изправите редом до тях по време на състезание?

Понеже кодовете са публични след състезанието, не мога да скрия начините, по които подхождам към решаването на маратонските задачи. Честно казано, това изобщо не е моята цел. Но по време на по-ранни състезания това беше моят преимуществен показател. Темпото, с което пиша и тествам, в сравнение с моите ученици, определено е моят недостатък. Дори четенето на текста на задачата отнема значително време. Все още успявам да компенсирам това с опит, но става все по-трудно. Все по-често се случва, че един или дори повече от тях ме побеждават на същото състезание. Последният бърз кръг на CodeIT беше катастрофа за мен. Не успях да реша нито една задача в даденото време. Годините ме стигат. На щастие, нямам проблем с факта, че моите ученици ме побеждават.

Какво бихте посъветвали бъдещите участници в CodeIT?

Първият съвет е да бъдете настойчиви и търпеливи. Наскоро молих организаторите на CodeIT освен гуруто, да организират лекция и с мен по време на финала, където аз бих предал няколко много полезни съвета при решаването на маратонски задачи, поне на по-младите участници. Ако имат късмет и това се случи наистина, в бъдеще техните резултати в маратонските задачи определено ще бъдат по-добри.

Освен това, съветвам да играете по-малко компютърни игри. Това е изгубено време и нямате полза от него, освен моментно удовлетворение. Успешно решена програмистка задача може да ви даде подобно усещане, с разликата, че това определено ще ви помогне в бъдещата ви професия.


ГЛЕДАЙТЕ: Къде Инвестират ИТ Специалистите? Успешните Стратегии – Част 1

ГЛЕДАЙТЕ: ИТ Индустрията във Варна – част 2 | Епизод 2 | The BIG TECH #BG | DevStyleR


Прочетете още:
1. Топ Професии за Хора, Завършили Курс по Софтуерно Тестване
2. Кои са Нискорисковите Инвестиции в България?
3. CEO-то на NVIDIA Представи Нови Технологии на NVIDIA GTC 2024


Последвайте ни във Facebook, Instagram, LinkedIn и YouTube.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Editor @ DevStyleR