28 април, 2024

В седмицата на Любовта ви срещаме с Христо Делев, който не спира да се влюбва в математиката всеки ден. И да я обича все повече. И нея. И своята работа – тази на частен учител по математика.

Как започва всичко?

24-годишният Христо завършва с отличие НПМГ “Академик Любомир Чакалов” с профил “Математика и информатика с английски език”. Осъзнавайки силата на образованието и откривайки красота в математиката, Христо продължава своето приключение и записва бакалавър “Приложна математика” в Софийски университет “Свети Климент Охридски”. След успешно придобита бакалавърска степен, днес Христо е първа година магистър ”Вероятности, актюерство и статистика” отново в СУ.

Христо е водил упражнения по Диференциално и интегрално смятане 1 и 2 в СУ, а този летен семестър му предстои да води упражнения по Статистика.

Вече 7 години преподава частни уроци по математика и множество математически дисциплини.

Образованието на Христо не се ограничава единствено с едностранно учене. Той прави много повече от това. В ролята си на частен учител Христо предава наученото от него на другите. Нещо като наследство. С мисия. И кауза. В името на доброто бъдеще. Защото математиката обещава добро бъдеще за тези, които са готови да решават много задачи и да бъдат търпеливи, и ученолюбиви. Като Христо.

В интервю за DevStyleR Христо ни разказва повече за ролята си на частен учител по математика, доверието у студентите и родителите на ученици, което трудно се печели. Споделя ни и за математическите езици, които познава, както и предизвикателствата, които среща по пътя и много други интересни теми.

Защо избра да станеш учител по математика?

Една от главните причини е, че споделям моите знания с учениците. Освен това мога да видя и начина, по който те мислят и разсъждават. Другото нещо е, че самото преподаване, това е вид творчество, защото можеш по най-различни начини да обясниш даден материал. Било то чрез някаква игра, чрез видео урок, чрез рисуване и т.н. Не съществува строг метод, който задължава да използваме точна дефиниция, теорема, пример. Ти самият си избираш начина на преподаване. Освен това по една или друга причина, учителят може да погледне в бъдещето на ученика. Особено, когато той се справя добре, още тогава учителят разбира, че това дете, един ден, когато вече порасне, може да се превърне в добър банкер, икономист, програмист и т.н. И да има добро бъдеще.

Много е важно обаче, освен да бъда учител, да съм и приятел на децата, на които преподавам. Опитвам се да създавам приятелско усещане у самия ученик, за да може и той все пак да се чувства спокоен, когато провеждаме уроците. Защото, поне в началото, повечето са много притеснени, и се старая да бъде по-приятелски настроен, за да може да се отпуснат и да им е по-приятно, когато провеждаме самите уроци.

Каква е философията ти за обучението и образованието по математика и какво те вдъхновява в тази област?

Вдъхновява ме това, че влияя по положителен начин на бъдещето на учениците. Искам най-доброто за тях. Искам да им помогна да се реализират и да се превърнат в успешни хора. Знаете ли, че всичките пъти, в които съм преподавал в университет, винаги съм запазвал приятелски отношения със студентите. И до ден днешен още се виждам с някои от тях. Винаги трябва да поддържаме това приятелско отношение, защото по този начин и студентите, и учениците се чувстват много по-спокойни да споделят, когато нещо ги притеснява. А това е много важно.

Как едно 24-годишно момче успява да накара учениците, студентите и околните да го възприемат по-сериозно? Да гледат на теб като на професионалист, към когото изпитват респект?

Няма да лъжа. Първият път, когато трябваше да водя лекция по Софтуерно инженерство в университета, студентите очакваха в кабинета да влезе преподавател с години опит. И когато влязох аз, те бяха малко шокирани. Да, странно е, когато 20-годишен младеж обяснява какво представляват производните интеграли и други подобни. За родителите на децата също е шоково. Отначало също подхождат с несигурност. Но с времето се изгражда доверие, което, разбира се, е подплатено с положителните резултати, които постигат както студентите, така и учениците.

Например, когато един ученик е имал само слаби оценки, а след като проведем няколко урока с него започва да повишава успеха си, тогава родителите вече осъзнават, че няма значение на колко години ще бъде учителят, който ще преподава на детето им. Важното е да го прави от сърце и да влага цялата си любов и енергия в това.

Учениците ме чувстват по-близък до тях, до техните интереси и възгледи. И по този начин много по-лесно ми се доверяват и ми споделят своите проблеми както в математиката, така и в личния живот. А това, знаете, оказва голямо значение върху връзката учител-ученик, която се изгражда и която е ключова за това детето да попие нужните знания.

В технологичната сфера има безброй програмни езици и всеки ден излиза по някой нов. В математическата сфера как е? Съществуват ли т.нар. математически езици и ако да – кои са те?

Да, работя с такива, когато имам проекти. В математическата сфера използваме следните програмни езици: Wolfram Mathematica, Matlab, R. Поне тези съм обхванал в следването си.

Използваш ли технологии (тулове, платформи и т.н.) при преподаване на уроците и ако да какви?

Технологии, които съм използвал по време на обучението са Geogebra, с която чертаем графики и области, които позволяват да се видят нагледно нещата и Wolfram Mathematica за проверка на сметки основно.

Откъде черпиш информация, за да обогатиш своите уроци по математика и как поддържаш актуалността на своите познания в областта на приложната математика?

Черпя информация от най-различни сборници и учебници. Наблягам на начина, по който се решават задачите. Знаете ли, че има решения на задачи, за които никога не бихме могли да предположим, че са правилни и с тях ще стигнем до верния отговор?! Също така черпя информация и от научни сайтове, разглеждам дадени формули и съответно начини за решаване. И решавам постоянно задачи. Няма как. Това е част от процеса.

Нужно е да разсъждаваш сам върху дадена задача. Интересно е, когато съм в ролята на учител да виждам страшно много идеи и страшно много начини, по които може да се реши една задача.

Какво е специфичното при Приложната математика?

При Приложната математика учим самите приложения на математиката. Примерно, аз съм учил и линейно, и нелинейно оптимиране. Това е вид приложение да намираме максимум и минимум в дадени задачи. Например, ако сме част от транспортна компания и задачата ни е да определим кой ще е най-краткият път, но в същото време трябва да имаме максимална печалба.

Отново решаваме задачи, но по-практични. Друго характерно за нея са числените или т.нар. приближени методи. Не можем да решим дадена задача чисто математически, защото е много трудна, но с помощта на тези числени методи ние намираме приближено решение с някаква малка грешка, която не ни коства толкова много. Приложната математика се използва много в сферата на икономиката, в рисковия анализ, както и в казината. Зад всички хазартни игри стои доста математика.

А каква е връзката между математиката и технологиите? Технологичната индустрия се развива с висока скорост. При математиката създават ли се нови формули, теореми и т.н.?

Математиката е много древна наука. Още преди самите технологии да се създадат. Пак се откриват нови неща, откриват се нови формули, но не толкова много. Или поне на училищно ниво. А колкото до висшата математика в университета – да, откриват се нови неща, но те вече са на много високо ниво спрямо това, което се преподава. Надявам се в бъдеще да се появят нови числа и методи за решаване на задачи. Би било изключително интересно.

Спомена, че ти предстои ново предизвикателство в ролята на асистент. Изпитваш ли притеснение за това ново начинание?

Да, изпитвам доза притеснение, но екипът, от който ще съм част е страхотен. Знам, че винаги ще ми помогнат, когато имам нужда. Аз също бих им помогнал винаги. Разбираме се чудесно. Имаме си доверие и заедно ще вървим напред.

Как можем да разберем, че един ученик има потенциала за професионално развитие в сферата и какви са възможностите за кариерен успех за тези ученици? Имат ли математиците светло бъдеще?

Математиците имат светло бъдеще, разбира се. Относно потенциала – усеща се. В момента имам една ученичка, която е 12-ти клас и ще продължи образованието си с моята специалност “Приложна математика”. В момента се подготвяме за това. Много се гордея с нея. Очите ѝ блестят, когато решава задачи. Това изпълва сърцето ми и ми дава смисъл да продължа да се занимавам с това. Сигурен съм, че ще стане много добър математик. Изключително много се радвам на успехите на учениците си и на студентите. Това ме прави толкова щастлив.

Как успешно преодоляваш трудностите и предизвикателствата, свързани с обучението на математика? И кое е най-голямото за теб предизвикателство до момента?

Най-голямата трудност е, че всяко дете си е индивидуално и по време на първите уроци се опитвам повече да го опозная. Да видя как мисли, как разсъждава. Да съчетая така нещата, че детето да не се чувства твърде натоварено. Също е трудно както при учениците, така и при студентите да ги накарам да се отпуснат и зададат своите въпроси без притеснения. За мен няма глупави въпроси. Тук сме да се учим. Но повечето наистина се притесняват да питат за неща, които не разбират. А не бива. Редно е да имаме открита комуникация и да си споделяме, за да може заедно да вървим напред.

Какво за теб е математиката? Какво ти дава? И как добрите познания по нея ни помагат в живота?

Математиката е вид инструмент, с който моделираме дадени неща, било то физически явления, икономически явления и т.н. Горе-долу, за мен тва е математиката. Средство, нали, за моделиране на дадени задачи в по-обобщен вид, нали дадено нещо, като го казваме. Математиката се използва в различки науки, като инженерни, физични, икономически и други. Това е нали.
Математиката е част от всяка една сфера. Навсякъде има по малка частица от красотата на математиката. В природата също има математика. Всичко това не е създадено толкова случайно и има някакъв замисъл. И ние, математиците сме тези, които откриваме този замисъл.

Би ли споделил пример за един такъв замисъл?

Да, Златното сечение*, ако го знаете. Знаете ли, че на черупките на охлювите има изобразено това златно сечение. Златното сечение е не само математическо понятие, но и символ за красота, хармония и съвършенство в изкуството, науката и природата. Терминът „златно сечение“ е въведен от Леонардо да Винчи като пропорция за „идеалното човешко тяло“. То е било познато на египтяните и древните гърци още в Античността. Представата за хармония и отношение е в основата на философските идеи на Питагор. Египетските пирамиди и Партенонът са пример за използването на пропорцията φ в архитектурата.

Смяташ ли, че математическото и логическото мислене помагат в живота?

Да, разбира се. Когато трябва да вземем дадено решение, ние мислим и правим някаква логическа връзка с него. И когато вече имаш по-математическо и логическо мислене това много ти помага. Математиката развива мисленето на първо място. Кара те да откриваш нови начини за справяне с дадени проблеми.

Как се виждаш след 5-10 години?

Надявам се вече успешно да съм защитил докторантура по специалността, която в момента изучавам като магистратура. Искрено се надявам един ден да придобия образователнатата и научна степе доктор и да бъде главен асистент. А, вече другото е да си, нали, да си преподавам, да си ми е спокойно, нали. Когато преподавам в университета се чувствам в свои води. Определено това е моето нещо.

Какви емоции и чувства изпитваш, когато преподаваш? Чувстваш ли се удовлетворен, щастлив?

Чувствам се страхотно и още повече, когато видя, че отсрещната страна ме разбира. Чувството да видиш, че влияеш положително върху живота на младите е невероятно. А желанието, което те изпитват да решават сами задачи, тяхната самоинициатива и проактивност… Това са най-страхотните подаръци за един младши преподавател и учител като мен.

Какво ще посъветваш студентите и учениците? Как биха усвоили по-лесно знанията по математика?

На първо място да осъзнаят и приемат, че глупави въпроси не съществуват. Няма значение какво искат да питат, просто да го направят. Студентите и учениците, които са избрали да се развиват в сферата на математиката трябва да са наясно, че ги очаква решаване на много, много задачи. Но в същото време не трябва да забравят и за своя личен и социален живот. Да излизат с приятели и да отделят време и за други неща, които ги правят щастливи. Нужен е баланс.

Също така е добре да осъзнаят, че в математиката работата в екип е много важна. Обсъждането на идеи, предлагането на решения. Приемете, че когато сме сами и няма дори кого да питаме за съвет или мнение, не е много лесно, нали? Когато работиш в екип, не че е по-лесно, но има едно сигурно рамо, на което може да се облегнеш, когато мозъкът ти прегрее или когато не можеш да намериш решение за дадена задача.

Знаете ли какво си казвам всеки ден? “ФМИ сам не се завършва”. Трудно е да завършиш сам. Винаги трябва да има друг човек до теб, който ще ти помогне в най-трудните моменти. Сплотеността и споделеността са част от успеха. И в математиката, и в живота. Някак си по-лесно е. И по-приятно.

ГАЛЕРИЯ

 


Гледайте Втори Епизод “ИТ Индустрията във Варна – Компании, Кариера, Бъдеще” от документалната поредица The BIG TECH на DevStyleR.

Слушайте подкаста на DevStyleR “Може ли да се доверим на Cloud Provider”.

Следвайте ни във Facebook, Instagram, LinkedIn и YouTube.


Прочетете още:
1. В Програмния Код Има Изкуство, Винаги Търся Красотата
2. Математиката и Информационните Технологии са Все По-Търсени от Учениците
3. Запиши се за Уебинара: Къде Инвестират ИТ Специалистите? Успешните Стратегии

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Editor @ DevStyleR