27 април, 2024

Иван Хинов е роден в гр. Велико Търново през 1987 г. Създател е на сайта Gplay.bg и проекта за гейминг съдържание GplayTV. Иван е щастлив баща на три деца, който много обича гейминга, но има все по-малко време за него. В стрийминг средите е известен с ника си „DonBrutar”. Създава съдържание основно за хардуерна тематика в YT канала на GplayTV.

Иван Хинов, създател на Gplay.bg и проекта за гейминг съдържание GplayTV

Днес, с Иван си говорим за Гейминга у нас и по света. Той ни разказва как едно хоби се превръща в професия, какви са качествата, които човек развива, докато играе игри, както и кои са най-дразнещите клишета, които продължава да чува и до днес за геймърите. Иван ни разкрива и защо подкрепата от родителите е много важна, когато детето избира да се развива професионално в гейминг средите, както и защо у нас геймърството е все още тема табу. Тези и много други любопитни въпроси ще прочетете в интервюто от първо лице.

Кога разбрахте, че игрите са това, с което искате да се занимавате и професионално?

Когато бях ученик. Тогава излезе много велика игра, която със сигурност много хора са играли – World of Warcraft. Едно емблематично заглавие. Още тогава, когато излезе бета версията, започнах да я играя. Тогава развих доста голям интерес към гейминга, който стихна, когато бях студент, тъй като тръгнах в съвсем друга посока. През 2013 г. разбраг, че като цяло гейминг индустрията, в случая гейминг периферията, електронните спортове, в Европа разбира се, вече започват доста да набират сила, и тогава създадох Gplay като платформа (тогава като сайт, който беше за гейминг периферията). Първоначалната идея бе хората, които искат да си вземат такъв тип периферия, да имат място, в което да имат цялата информация, тъй като към тогава и аз като геймър имах много големи проблеми да намеря правилната информация, например, за мишката, клавиатурата или това, което исках.

През 2016 година създадохме платформата GplayTV. Моето хоби се првърна в работа, която продължава да ми доставя удоволствие. Да, имам много по-малко време да играя, но пък казвам, че съм геймър, защото за мен геймърът е човек, който обича игрите, независимо колко време има за тях през седмицата.

Какви умения трябва да притежава успешният професионален геймър?

Това е много хубав въпрос. С годините нивото на професионалния геймър се вдигна многократно. BBC бяха правили едно изследване преди няколко години. Бяха проследили подготовката на един професионален състезател по електронни спортове и на Серина Уилямс за един месец. Изводът от това проучване бе, че и двамата се натоварват физически по един и същи начин, което беше доста интересно.

Постоянството е сред най-важните качества. Също така човек трябва да е в крак с последните тенденции, които са в неговата игра. Всяко едно заглавие постоянно се променя – излизат нови ъпдейти, нови карти и т.н. Също така бих посочил и постоянството, както и отдадеността. Няма как да не се изисква да се прекарват часове пред компютъра, за да станеш много добър. Това е задължително. И, спокойно мога да кажа (вече зависи дали са на shooter игра или на стратегия) – точност, бърза мисъл и, определено (тъй като масовите игри са отборни), силно чувство, както и много добро ниво на комуникация. Ти можеш да си с много добри качества като играч, т.нар. соло играч, но да си в отбор, а знаете, там комуникацията е на много високо ниво. Така че определено бих казал, че уменията да комуникираш са нещо много, много важно и все по-определящо.

А освен уменията, които трябва да развива професионалният геймър, какви качества развива човек, който активно играе видеоигри?

Много интересна тема. В България има голяма медийна заблуда по темата, но истината е, че глупав геймър, професионален играч, няма. Няма как това нещо да съществува. Първо – геймърът трябва да има много бърза реакция и много бързи рефлекси. Това е абсолютно задължително, защото,, нещата се случват за части от секундата.

Второ – постоянство, което изисква човек да бъде много организиран в своето ежедневие. Професионалните геймъри имат много сериозни режими и спазват стриктно часовете за тренировка. Със сигурност в професионалните отбори, спазват фитнес диети, колкото и да ви звучи абсурдно. Друг важен елемент е доброто познаване на английски език. Той трябва да бъде на много високо ниво и трябва да си много сигурен в себе си, тъй като конкуренцията е огромна и става все по-голяма. Все повече хора искат да се занимават с професионален гейминг. Не само трябва да се подготвиш ментално за всичко, което предстои, но и да бъдеш много отдаден.

Бихте ли ни споделили какви са новите гейминг тенденции?

Всичко вече е wireless, т.е. без кабел, ако става въпрос за периферия. Технологиите толкова много напреднаха, че времето за реакция е абсолютно на едно и също ниво.

Друг тренд, който се забелязва, е т.нар. индивидуализиране на периферията. Какво означава това? Аз и вие може да имаме еднаква клавиатура, но на моята да мога да ѝ сменя копчетата, кабела, бутоните, които да бъдат по-меки, по-шумни и т.н, а всъщност продуктът ни да бъде един и същ. Така че при тези индивидуализации, възможността да се отличиш от другия, е нещо, което в момента е огромен тренд.

От гледна точка на игрите (да го кажем, в момента сме в ерата на римейковете и на refresh-овете, т.е. няма ново заглавие, чисто ново, измислено, което да прикове вниманието), е да се пускат много нови версии, т.е., примерно, Spiderman – Spiderman II. GTA V – сега всички чакат, живот и здраве, догодина да излезе GTA VI.

Каква е съдбата на конзолите? Xbox пускат игри и на външни платформи. Ако в следващите години това се превърне в тенденция, хората ще продължат ли да си купуват конзоли?

Времето, в което разделяхме геймърите на конзолни геймъри и на PC геймъри отдавна отмина. Вече говорим за т.нар. хибриден геймър, т.е. това е човек, който има и конзола, и компютър, а и вече, през последните две години навлязоха много по-сериозно т.нар. handheld конзоли, т.е. конзоли, които можем да държим в ръцете си и сме абсолютно мобилни с тях. Именно това нещо е видяно и от Xbox и затова игрите не са вече лимитирани само за Xbox, само за Playstation или само за PC, а са мултиплатформени. Играчите могат да играят заедно един срещу друг,независимо дали са на Xbox, на Playstation или на компютър. Така че вече говорим за хибридни геймъри, които имат и конзола, и компютър.

А какво Ви е мнението за „мобилните игри“. Може ли да се нарече геймър някой, който играе само мобилни игри?

Ако бяхме в Азия, със сигурност хората щяха да ги наричат по този начин – геймъри. Но според мен, поне в България, ако играеш на мобилни игри основно, си много далеч от гейминга, тъй като, когато наречем някого геймър, визираме малко или много някоя определена игра, някакво ниво, което той е достигнал. Докато, мобилните игри са прекалено всекидневни, прекалено casual и не изискват човек да е напълно концентриран. Ти можеш да разцъкваш, докато пътуваш с трамвая, докато си в метрото или докато чакаш нещо и т.н. За мен е твърде рано да наречем геймъри хората, които играят основно мобилни игри, тъй като, пак казвам, основната идея на мобилните игри се различава от т.нар. конзолни или PC заглавия.

Вече има такива мобилни игри, които имат професионално ниво и професионални отбори, ранглисти, изградени турнири и т.н., но те са много малък процент от мобилния гейминг, който е по-скоро за убиване на времето.

Коя за Вас е най-великата игра на всички времена?

Трудно е да се каже, но за мен определено е World of Warcraft. Това е заглавие, което е вечно. Заглавие, което след толкова много години продължава да има своите верни фенове. Игра, която е играна от поколения наред.

И другата игра, която трябва да отбележа като един жанр, който изключително много се харесва в България – т.нар. shooter игри, това е Counter-Strike. За мен това е една игра, която също се играе от поколения и има своята вярна фен база и до днес.

Колко скъпо е да си геймър в България?

Според световните тенденции средната цена на един компютър става все по-висока. Имаме един скок, едно преминаване от т.нар. Full HD гейминг на двойно по-добра резолюция. Все повече хора, т.нар. ентусиасти вече играят и на 4К. Съответно колкото повече се вдига резолюцията, толкова по-мощен трябва да е твоят компютър. И съответно компютърът става по-скъп като цена.

Ако си конзолен геймър, всяка година се вдига абонаментната такса, т.е. ако през последните години срещу 20 лв. на месец си имал достъп до X игри, тази такса днес е по-висока и продължава да се вдига. Ако добавим към това и, че е напълно нормално и дори не се води като скъпо вече да имаш мишка за гейминг с цена от 100 лева. Клавиатурата пък като продуктът, който най-рядко се сменя от геймърите и продуктът, който е най-усъвършенстван като такъв от периферията, е напълно нормално да струва около 200-250 лв. Слушалките е абсолютно нормално да са на цена около 150-200 лв. И това днес вече не е скъпо. За разлика от преди години, когато тези цени се определяха като високи.

В обобщение на това, което казах, геймингът като хоби си вдигна цената през последните години и, според мен, ще продължава да си я вдига, защото това е световният тренд. Това е нещото, което в крайна сметка марките се опитват да ни втълпят – че всичко трябва да бъде по-бързо, с по-високи херци, да изглежда по-готино, да ни е по-удобно и т.н. А това в крайна сметка рефлектира и върху цената.

Възможна мисия ли е бизнесът с видеоигри в България?

Бизнесът с видеоигри е труден бизнес. Особено последната година е типичен пример за това. Много от големите компании, които правиха т.нар. Triple A заглавия, т.е. най-добрите игри, не успяха да ги завършат и се разпаднаха преди да ги направят или след като самата игра беше пусната. Общо взето претърпяха крах.

И от гледна точка на това – все повече забелязваме развитието на т.нар. инди игри, които са направени от един, двама или трима души, т.е. по-малко хора, които не изискват толкова много инвестиция. Съответно крайният резултат не е като на Triple A заглавията, но идеята им е те да впечатлят със съдържание, с някаква механика, с нещо в историята, което да грабне съответно хората.

В България има студия, които създават игри. Очакваме да се появи и играта Marco “The Brave”, в която Крали Марко е главно действащо лице, която се разработва от няколко години. Играта влиза в точно този инди жанр, за който казах, и хората, които я разработват са доказателство, че в България може реално да се създава бизнес. Но е доста трудно и изисква инвестиция – и в хора, и в средства, а и пазарът вече е толкова конкурентен и е много трудно вече да имаш оригинална идея, която да впечатли хората. Така че – да, възможно е, но става все по-трудно.

Бихте ли ни споделили кои са най-дразнещите клишета за гейминга и за геймърите, които Вие сте чували до момента?

Първото клише е, че геймърите са асоциални. Ето – аз съм геймър вече над 20 години. Далеч съм от антисоциалността при положение, че организирам събития за 4 000 души, на които идват геймъри, които пък идват винаги с приятели.

Другото нещо е, че хората, които са гeймъри, имат наднормено тегло. Това е абсурдно. Проблемът с наднорменото тегло едва ли е свързан с гейминга. Така стана, че всичко отива към дигитализация. Много време прекарваме пред нашия компютър, лаптоп или каквото и да е друго устройство, за да сме свързани към мрежата, и всеки от нас си преценява режима и т.н.

Другото нещо е, че геймърите са глупави. Няма как да играеш една стратегия като StarCraft – стратегия, в която строиш градове, в която трябва да създадеш цялата инфраструктура, да имаш уникално ниво на английски и да си глупав.

Другото нещо е, че да си геймър значи, че трябва да седиш по 10-12 часа пред компютъра. Да си геймър означава, че обичаш да играеш игри. Не трябва геймингът да се обвързва с някакви часове.

Така че това са някои от клишетата. Има и някои крайни. Но не бих искал да ги посочвам. Това са най-често срещаните клишета.

Гейминг индустрията е една от най-бързо развиващите се и една от най-големите в световен мащаб. Как виждате нейното бъдеще в глобален мащаб и нейното бъдеще в България – примерно в близките 5-10 години?

Гейминг индустрията е нещо, което привлича всеки ден нови и нови фенове. Това е пряко свързано в крайна сметка развитието на Интернет и скоростта. С това, че все повече хора имат достъп до този свят. Това е нещо, което също трябва да се отчете като факт.
Другото нещо е, че все повече хора имат интерес към този свят на игрите. Изключително развитие виждаме, първо от страна на мобилния гейминг, който е № 1 като достъпност, второ – виждаме какво се случва с гейминга от гледна точка на VR (виртуалната реалност), Augmented Reality, добавена реалност, казано на български език, когато ти миксираш нереалния с реалния свят.
Огромното развитие на електронните спортове, esports, така да го кажем, все по-големите турнири, които се организират, все повече събития, които се организират, все повече различни заглавия, които привличат хората.

Нещо много интересно мога да кажа като факт. Една от най-играните игри в Германия е играта Farming Simulator, по която се организира световно първенство и преди 2 години това първенство беше открито от Ангела Меркел, която тогава беше министър-председател на Германия. Знаете ли каква е играта? Това е една игра, в която ти си земеделец и минаваш с твоя комбайн и обираш различни реколти. Но дори по това нещо вече има електронен спорт – Farming Simulator. Така че гейминг индустрията ще продължава да се развива много бурно на световно ниво.

Със сигурност през следващите 5 години в България, все повече ще виждаме увеличаване на средната възраст на хората, които играят игри, т.е. това не е нещо, което се прави само от тийнейджъри, от деца или от студенти. Това е нещо, което се прави от всички хора, независимо възрастта.

Има безкрайно много игри, като типове и като заглавия, които да ги привлекат тези хора, т.е. някой може да харесва стратегии, друг може да харесва игри, при които се стреля, четвърти пък могат да харесват игри, които са изцяло куизове и т.н. Много хора все повече ще намират развлечение в този свят. Затова и в България геймингът е вече е една огромна, огромна тема, а не е ниша. Това е нещо много важно, което трябва да се каже. Навремето геймингът беше ниша, но сега е част от нашия живот и ще продължава да е така. Така че в следващите 5 години със сигурност все повече хора ще се ориентират към гейминг индустрията – било то в мобилния гейминг, в конзолния гейминг, в PC гейминга – при всички положения.

Какво бихте посъветвали хората, които искат да се занимават с професионален гейминг?

Първо – ако искат да създават игри, трябва да са готови да четат и да учат много. Има много смисъл и голямо бъдеще в гейминга – било то в българска компания или пък в международна. Ако става дума за електронни спортове, да бъдат търпеливи и второ, трябва да бъдат постоянни. Да бъдат целеустремени, тъй като пътят е много дълъг, много трънлив.

Но пък самият факт, че последните години има изключително успешни българи, които станаха милионери, благодарение на това, че играха в международни отбори. Така че това е абсолютно възможно. Просто трябва да бъдат наистина готови да жертват огромна част от свободното си време за това.

Тъй като това е една нова професия, за хората, които тепърва избират професионалния си път в тази насока, би било много хубаво да бъдат разбрани от своите близки, както и подкрепени. Това е една доста проблемна тема. Не винаги има разбиране от близките.

И разбира се, нужен е късмет. Човек трябва да има късмет, независимо какво прави. Да има късмета да бъдеш забелязан точно, когато трябва, и точно тогава да се представиш на най-доброто ниво. Както е, например, с нашите момчета, които се представиха чудесно на Dota 2 – едно от най-играните заглавия. Бидейки част от международни отбори, успяха да достигнат до най-добрите и най-високите места. И съответно да изкарат едни много добри пари. Така че това е напълно възможно.


Очаквайте Част 1: Къде Инвестират ИТ Специалистите? Успешните Стратегии

Гледайте Втори Епизод “ИТ Индустрията във Варна – Компании, Кариера, Бъдеще” от документалната поредица The BIG TECH на DevStyleR.


Прочетете още:
1. Българинът Забогатява и е Склонен да Инвестира в Нови Продукти
2. От Налудничава Училищна Мечта до Реалност, Вдъхновяващата История на Мелани Пъркинс
3. Как да Спукаме Токсичния Балон в Работната ИТ Култура?


Следвайте ни във Facebook, Instagram, LinkedIn и YouTube.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Editor @ DevStyleR