Програмистите имат известно предимство и им е по-наясно, когато даден сайт или приложение не отговарят на условията, които предлагат и имат по-висок достъп до нашите данни. Това твърдят гостите на онлайн дискусията на DevStyleR “Privacy Matters – Поверителност, лични данни и методи на защита по време на пандемия”.

[Програмистите] имат известно предимство и това е нормално. Когато човек разбира как работи самата система, как събира и какво събира като лични данни, съвсем нормално е един разработчик да знае как да ограничи това нещо или да го спре. Но нека пак подчертая, че самото законодателство за защита на личните данни има за цел, така да бъде изградено, че дори хората да имат представа от това как функционира една система, да могат администраторите да са задължени да представят информация за личните данни – как ги обработват и за какви цели. Това значи, че законодателството е в посока към всички, но повече към тези, които не знаят как да упражнят правата си„, коментира управляващият партньор на адвокатско дружество „Стойчев и Стойчева“ Явор Станчев.

Стефан Генчев, който е ентуасиаст по темата за киберсигурност и криптография, допълни, че когато разбираш как работи самата система, имаш много добър поглед върху това, как може тя да бъде използвана срещу теб.

Бих добавил и сайтове, услуги и приложения, които са от правилната страна на закона, но не използват добри практики. Например, когато говорим за сайтове, използващи cookie банери. Виждаме много лоши примери, в които доставчиците на електронни услуги се опитват по някакъв начин да измамят потребителя да се съгласи с обработката на неговите данни„, коментира студентът по информационна сигурност.

На въпроса по какъв начин личното ни пространство може да бъде нарушено от използване на различни платформи, сайтове, социални мрежи, медии и други, адвокат Стойчев отговори по следния начин:

Можем да сгрешим като даваме съгласието си да бъдат обработвани нашите лични данни, без това да има каквато и да е полза за нас. Можем да разгледаме един стандартен пример, който е свързан с маркетинг цели. На всеки му се е случвало да посети търговски обект, да си закупи стока и да му бъде предложено неговите контакти да бъдат използвани при бъдещи предложения. Много от нас не се замислят и даваме съгласие нашите лични данни да се обработват в тази връзка. Дори забравяме, че сме дали това съгласие. А е важно да знаем, че конкретният администратор има право да обработва нашите данни, докато не оттеглим съгласието си„, обясни Стойчев.

В моите очи това представлява грешка – да даваме съгласие, просто защото можем. Винаги апелираме за по-високо ниво на дисциплина тогава, когато разкриваме нашите лични данни и когато даваме съгласие да се обработват. В последните месеци започна да се развива една практика – срочност на съгласието. Това значи, че в зависимост от това, дали ние искаме, администраторът може да поднови нашето съгласие в срок от 6 месеца или година. Но зависи от това дали ние искаме„, продължи експертът по GDPR.

Тагове: , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt