26 април, 2024

Явор Стефанов е Vice President на R&D центровете на SafeCharge в България, Израел и Кипър. Той е дългогодишен служител на компанията, лидер в разработката на решения за финансовия сектор, като започва своята професионална кариера в SafeCharge на позиция Development Manager. Научете повече за екипите и технологиите, които стоят зад продуктите и услугите на компанията.

Какви бяха предизвикателствата по пътя към тази успешна позиция и какво ви мотивира да бъдете част от екипа на компанията вече 7 години?

Започнах работа в SafeCharge на длъжността Development Manager преди 7 години. В онзи момент компанията и сферата, в която тя работи, бяха изцяло непознати за мен. Преди това бях в телеком индустрията, така че, това освен предизвикателство беше и нещо много интересно за мен. Имах възможността да се сблъскам с нови технологии и екип, който беше вече сформиран и трябваше да навляза изключително бързо.

Впоследствие компанията и екипите се разраснаха и с това се промениха и предизвикателствата в работата ми. Главната ни цел бе да се подобрят самите процеси, като всъщност за тези 7 години, наблюдавах как компанията претърпя цялостно развитие. За да отговорим на нуждите на клиентите ни, бе нужно значително да подобрим начина си на работа.

В SafeCharge е много динамично и предизвикателно. Във финтех сектора трябва да се развиваш и реагираш непрекъснато, за да запазиш лидерска позиция. Служителите в компанията са отворени към тези промени и заедно успяваме да ги управляваме и имплементираме професионално.

Как се увеличиха отговорностите и изискванията Ви в работата с разработчици и други IT специалисти?

С течение на времето и с увеличаването на обхвата на работа нараснаха и отговорностите. В началото ръководих един екип по конкретен проект, който беше сравнително по-малък. Впоследствие към него се прибавиха и други проекти, а сега от около половин година вече съм мениджър и на развойните центрове в Израел и Кипър, и значително се увеличиха екипите, технологиите и проектите, за които отговарям.

От гледна точка на изискванията към екипа ми, мога да кажа, че в тях няма някаква коренна промяна. Аз държа хората да са позитивни, мотивирани, да работят с желание. Те трябва да са “self-driven” и също така да бъдат отворени за комуникация със своите колеги, за да се създаде позитивна и ефективна атмосфера на работа.

Споделихте, че от тази година под Ваше ръководство са и развойните центрове в Израел и новоучреденият център в Кипър. Откривате ли разлика в IT пазара у нас и в чужбина спрямо наличието на кадри, заплащането и средата на работа?

Мога да кажа, че кадри се намират трудно и това е проблем, който е не само в България. Особено сложно е намирането на кадри с по-голям професионален опит. Положението е такова навсякъде – и в Израел, и в Кипър. Смятам, че в България средата на работа е на много високо ниво и по нищо не отстъпва на средата в други държави, на базата на това, което съм виждал. А когато говорим за заплащане, отчитайки стандарта на живот у нас и в чужбина, заплатата е сравнима, дори в някои ситуации, ако отчетем определени локални особености, можем да кажем, че у нас е по-добра.

В SafeCharge ценим добрите служители и с отношението си, проектите и отличните условия на работа успяваме да задържим ценните кадри в компанията. В течение на последните 7 години се сформираха силни екипи в развойния отдел и се увеличаваме с умерени темпове, така че да успеем да обучим и въведем всеки новопостъпил служител.

Стараем се да създаваме отворена и приятелска атмосфера в компанията, за да може служителите да се чувстват мотивирани и да дават най-доброто от себе си.

Какви технологии използват екипите в своята работа у нас и в чужбина?

В компанията използваме технологии като Java, .NET, JavaScript, PHP. В българския офис дивелъпърите работят предимно с Java, докато колегите в Израел се фокусират повече върху .NET и Microsoft базирани технологии. Това са и основните позиции, за които търсим и наемаме хора.

Освен разработчиците, ключова част от екипа ни са QA специалистите. Те са важни, защото компанията има изключително високи изисквания за качеството на софтуера и услугите, които предоставяме. Постоянно се стараем да минимизираме всички рискове, за да бъдем сигурни, че нашите клиенти няма да имат проблеми и системата ни ще отговаря на добрите стандарти.

Кои са най-търсените от вас IT специалисти?  

Най-търсените специалисти се променят в зависимост от конкретния момент. Сега търсим Front-End JavaScript и Java специалисти. Прави ми впечатление, че напоследък най-трудно се намират Java и .NET професионалисти.

Вие имате богат опит в бранша. Според Вас, как FinTech секторът се променя от гледна точка на решенията и услугите, които предоставя на клиентите? Как се изменят технологично разплащателните методи?

Едно от нещата, които през последната година наблюдавам, е навлизането на новите технологии в сектора. В момента 70% от нашите онлайн плащания са през мобилни устройства, а преди няколко години ситуацията беше противоположна. Много актуално е използването на AI и Machine Learning, които в комбинация с Big Data дават възможност за нови подходи в областта на риск мениджмънта, оптимизацията на процеса на плащане с цел повишаване на conversion и approval ratio. Важна част от услугите, които предлагаме са свързани с управление на риска и предотвратяване на измами, и вече използваме AI и ML в нашите платформи.

Като възпитаник на ТУ София, доколко смятате, че подготовката на техническите образователни институции е ключова за професионалното развитие на кадрите?

Смятам, че българските университети, особено по-специализираните като Технически университет – София, има с какво да наваксат в областта на информационните технологии и трябва да го направят, ако искат да имат ключова роля в развитието на специалистите. Доста от кадрите, които наемаме са получили образование и обучение не от университети, а от други места – от академии или благодарение на самостоятелно обучение. Така че и ТУ, и останалите учебни заведения има върху какво да работят. Трудно е да се намерят обучени и опитни хора, и затова ние вътрешно в компанията също инвестираме в обучението и развитието на служителите.

Можем да кажем, че в момента потребителите са по-образовани от всякога, когато става въпрос за защита на личните данни. Какво внимание се обръща на киберсигурността в SafeCharge? 

Сигурността е ключов елемент в услугите ни, което е естествено за компания като нашата, утвърдена във финансовата сфера. Подобряването на сигурността е един постоянен процес, който се случва естествено, като част от жизнения цикъл на продукта. Той започва от самото начало на разработката му и продължава през цялото време.

Продуктите и услугите, които предлагаме, постоянно претърпяват щателни проверки на сигурността и в това отношение не се допускат компромиси. А що се отнася до защита на личните данни, SafeCharge предварително беше подготвен и отговаря на всички изисквания по GDPR.

Кой е отличителният фийчър на Вашата платформа?

Услугата ни е доста иновативна и притежава много характерни функционалности, които особено в комбинация като интегриран продукт, дават значими предимства на клиентите ни. Главните ни продукти включват Hosted checkout page, Cashier, който позволява освен депозиране на средства също и теглене (payout and withdraw), и изцяло премахва необходимостта нашите клиенти да са сертифицирани за работа с кредитни карти (PCI DSS). Платформата ни предлага цялостно управление на процеса на плащания,  оптимизация на плащанията (Smart routing), ефективна и мощна система за управление на риска. Сравнително нов продукт е SafeCharge Identity Manager, който дава възможност на нашите клиенти да проверяват самоличността и адресната верификация на потребителите (KYC, Address verification).

 

Интервюто проведе Вяра Стефчева.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , ,