Мартин Каралчев е основател на RoboTech – академия по програмиране и роботика за деца. Той е на 22 години и е студент в трети курс към Техническия Университет в София със специалност “Информатика и информационни науки” към Факултет Приложна Математика и Информатика. Мартин изпитва силен интерес към технологичния свят и иновациите в тази област. За музата, вдъхновението и желанието да оставиш стойностен отпечатък в образователния свят прочетете в интервюто от първо лице.
Здравейте, Мартин! Бихте ли се представили на читателите ни и разказали за историята около създаването на Robotech?
Здравейте, аз съм Мартин Каралчев, създател на академия Robotech. Като студент в ТУ в град София съм силно запален към технологичния свят и иновациите в тази област. Това ме вдъхнови да създам курсове по програмиране и роботика за деца. Избрах академията Robotech да бъде в моя роден град, тъй като в него липсват извънучилищни занятия за децата, които искат да бъдат програмисти, информатици и да се занимават с това в бъдеще. Преди около две години стартирахме работата по академията. В началото бяха само две групи. От тогава Robotech непрекъснато се развива и напредва.
Каква е мисията на Robotech?
Мисията на академията по програмиране и роботика за деца е да вдъхнови учениците и да даде възможност на младите хора да се запалят по технологиите. Robotech има за цел да развие необходимите умения и знания у тях, за да процъфтяват в един по-технологичен свят. Това включва обучението по програмиране, роботика и други технически умения. Robotech цели да насърчава учениците да бъдат по-креативни, да взимат решения на дадени проблеми и да работят в екип. Това са едни от най-важните качества в нашата област, а и не само в нея.
Има ли определени изисквания за прием на учениците и за кои класове е предназначен?
Единственото изискване в нашата академия е да бъдат мотивирани. Групите са разделени по класове – първи и втори клас, трети и четвърти клас, пети и шести клас и шести+ клас. За всяка една от групите имаме подгрупа за напреднали и такава за начинаещи. Решихме да разделим класовете по този начин, за да можем да обхванем всяко едно ниво на децата и да се обърнем индивидуално към всяко от тях. Да ги включим всички в една група, в която са на различни нива и изучават различен материал – това няма да бъде добре за тях.
Какви дейности и проекти включва Robotech?
Стараем се да използваме иновативни методи за обучение. Наблягаме на игровата форма. На много и най-разнообразни проекти. И поради тази причина използваме интересни и образователни материали като роботите Dash & Dot, платките Microbit и Arduino, както и различни софтуерни пакети за програмиране – code.org, scratch и много други, които ни помагат за това.
Какъв подход използвате при обучаването на децата?
Опитваме се да обучим децата и да предизвикаме техния интерес чрез игри, които да могат след това да ги покажат. Да играят с приятели навън. Това поражда една гордост у тях, която ги мотивира да се развиват в тази сфера.
Защо е важно децата да се занимават с технологии? Какво им носи технологичния свят?
Да си ангажиран с технологиите е много важно особено за децата. Именно те помагат за развитието на важни умения и компетентности. И благодарение на тях имат възможност да се развият много бързо в днешния свят, тъй като той става все по-технологичен. Някои от предимствата на технологиите са развиването на умения за вземане на решения на проблеми, насърчаване на сътрудничеството, работата в екип – това е едно от най-важните качества, което важи не само в нашата сфера. Също така и лидерството, защото всеки един екип има водач, който трябва да е много наясно с нещата. И това за децата е подготовка за бъдещето. Без всички тези неща, които изброих едва ли ще може да се развиваме и да стигнем донякъде.
На кои качества най-силно държите да притежават учениците?
През времето, в което съм с учениците, забелязах, че притежават силно любопитство, което ги ангажира с дейностите на академията. Толкова много им е интересно по време на часовете, че не желаят да си тръгнат. Постоянството също е важно качество. Нашите ученици са много постоянни, с нетърпение очакват следващия час. Креативността също е от значение. Стараем се във всеки проект, който създаваме да има нещо, което е направено от детето. Нещо, което то е решило да направи и нещо, което то е решило да включи в проекта.
По този начин стимулираме креативността у учениците, да могат да кажат „това, аз го направих“ и най-важното – да работят в екип. Държим на екипната работа и именно поради това някои от проектите ни изискват съвместна работа от двама или трима ученици. Нашата цел е да научим децата на всички тези качества и умения, които ще са много важни за в бъдеще и за тяхното развитие.
Партнирате ли си с други клубове и академии в страната?
Не. До момента не сме си партнирали, но бихме приветствали с желание работата с подобни клубове в страната. Трябва да се подкрепяме като работим за бъдещето на децата. Смятам, че трябва да бъдем единни, макар и да не работим заедно.
Бихте ли споделили кой е най-вълнуващият момент до сега, който е преживял Robotech и кои са най-големите ви постижения до този момент?
Винаги, когато нашите ученици се доказват в състезания и конкурси е вълнуващо. Това ни дава основание да мислим, че добре сме си свършили работата. Най-вълнуващо е, когато виждаме желанието и енергията в техните очи, когато създават или завършат даден проект. Постижения не липсват. Тази година две от децата в академията постигнаха високи резултати в нациоанални състезания. Едно от тях донесе златен медал в олимпиадата KINGS в категория “Информатика” и се класира за Кралската Лига. Другото дете, което е в четвърти клас се класира за националния кръг на олимпиадата по Компютърно моделиране и постигна 71 точки, което е един страхотен резултат. С това се вълнуваме и това ни кара да бъдем щастливи, че за толкова кратко време тези деца научават нещо важно и то им помага да се развиват.
Кой е най-ценният урок, на който учите децата в Robotech?
Учим децата на няколко важни неща. Умението да взимат правилните решения на дадени проблеми, да бъдат креативни, да търсят иновацията в проектите, да работят в екип и не на последно място – да бъдат комуникативни. Това са едни от най-ценните уроци, които ние може да дадем на нашите ученици, защото така не само ги учим на техническите умения, като това да програмират или да работят с различни платки. Подготвяме ги за срещата с реалната работна среда и с живота като цяло. Това са неразделни уроци в нашия живот, от които имаме нужда.
Какво бихте посъветвали всички хора, които искат да станат част от технологичния свят?
Ако искат да станат част от технологичния свят, първо трябва да започнат да учат. Днес има много и най-различни курсове, както онлайн, така и присъствено, благодарение на които ни се предоставя възможност да натрупаме изискваните умения по програмиране, роботика и т.н. Необходимо е да създадат солидно портфолио, защото то е много важно. Да посещават най-различни технологични срещи като уебинари, хекатони и други събития, на които да виждат иновацията в нашата сфера. Да бъдат в крак с новостите и да не спират да се развиват.
Нашата област е толкова богата и толкова бързо се развива, че за няколко месеца можеш да изпуснеш толкова много. Да не спират да практикуват. Нашата сфера иска постоянство. Изисква да си систематизираш нещата и да ги следваш. Да, развиването на тези умения отнема време и много усилия, но упоритият труд винаги се възнаграждава. Смятам, че да искаш да станеш част от технологичния свят е едно от най-правилните решения, което може някога да вземеш.
RoboTech е академия за програмиране и роботика, създадена през 2021 година в град Кърджали и предлага курсове за деца от 1 до 7+ клас. Целта на академията е да използва иновативни методи за обучение, като акцентът е върху игровата форма на обучение и изпълнението на много проекти. Академията използва съвременни и образователни материали, като например роботите Dash and Dot, платките Microbit и Arduino, както и различни софтуерни пакети за програмиране като Code.org, Scratch и Tynker.