21 януари, 2022

Иванка Чолакова е Head of Department в Bosch ECS. Тя е професионалист с 15 години опит в софтуерната индустрия, изграждането на екипи и предоставянето на сложни решения. Експерт е в комуникацията с клиенти и доставчици, анализ на системни и софтуерни изисквания, разработване, интеграция и тестване на софтуер.

Mениджър на отдел развойна дейност, софтуерен специалист, ментор, майка, съпруга и приятел. Всичко това, съчетано в една дама, чиято лична кауза е да бъде пример за младите жени, стремящи се към кариера в света на автомобилните технологии. Представяме ви Иванка Чолакова, Head of Department в Bosch ECS. Като инициатор на Women@Bosch Bulgaria, тя окуражава жени от различни възрасти, етнос и религиозна принадлежност да се развиват в IT сферата. Професията на Иванка е свързана с разработването на системи и продукти за автомобилната индустрия. Подобна работа е подходяща за хора, които имат афинитет към точните науки – математика, физика; притежават креативност и обичат динамиката. Позицията й е пряко свързана с иновации и търсене на нови подходи за решаване на различни технически предизвикателства. Програмирането е само един аспект на професията. Необходими са и добри комуникационни умения, да бъдеш отборен играч, адаптивност и готовност да продължаваш да учиш. Това, към което се стреми Иванка, е всеки член на екипа й да се чувства на мяс- тото си, трудът му да бъде оценен, да му бъде предоставена възможност да се развива и свободата да разгръща потенциала си. Иванка споделя, че основното предизвикателство е било борбата с вътрешния й саботьор. Смята, че това е най-трудната задача, пред която е изправена една жена в тази сфера – да пребори вътрешните си страхове и предубежденията на хората, за да може да докаже на какво е способна. Според Иванка IT индустрията страда от недостиг на таланти и този дефицит може да бъде частично решен, ако се привличат повече жени на технологични и инженерни позиции. Иванка допълва, че животът не е точна математика и балансът на практика е невъзможен.

„Силно вярвам, че в нашата сфера, отдавна никой не поставя под съмнение таланта, потенциала и качествата на жените инженери.“

Любима дреха

Дънки + Сако.

Високи или ниски обувки?

Обикновено избирам обувките си спрямо многобройните си лични и професионални ангажименти през деня. Представете си забързан ден в офиса, в комбинация с test drive – високите обувки не са за предпочитане, но, да речем, на някоя международна конференция в Берлин, те ще бъдат чудесно допълнение към костюма или роклята, които съм избрала. Знаете ли, в настоящата ситуация на пандемия, голяма част от ежедневието ми преминава в къщи по пантофи.

Кое е задължителното нещо, без което не излизате в чантата си?

За съжаление, през последната година, задължително нося в чантата си дезинфектант и резервни маски. Абстрахирайки се от това – мобилен телефон и AirPods.

Любим цвят червило?

Различни нюанси на Nude .

Кое типично женско качество/ задължение Ви е чуждо?

В живота си съчетавам различни роли – мениджър на отдел развойна дейност, софтуерен специалист, ментор, майка, съпруга, приятел. Всяка една от тях изисква характерни качества, както и носи специфични задължения и отговорности, затова и никога не ги разделям на типично женски или мъжки. Старая се, във всяка една ситуацията, да се адаптирам и да дам сила на точните умения, които са необходими, за да се движа в успешна посока. Динамична среда като автомобилният IT сектор изисква гъвкавост, адаптивност и трудолюбивост. В тази връзка, не мога да си позволя да робувам на остарели стереотипи за женски и мъжки качества.

Коя кауза бихте подкрепили/ Подкрепяте в момента?

Моя лична кауза е да опитам да бъда добър пример за младите жени, които се стремят към кариера в света на автомобилните технологии и искат да имат ключова ролята в развитието на сектора. Към момента, това се случва посредством активностите ми като инициатор и координатор на вътрешната ни общност Women@Bosch Bulgaria, част от глобалното семейство на Women@Bosch Global, обхващащо над 80 Bosch локации по света и на 10 000 последователи в компанията. Women@Bosch Bulgaria окуражава жени от различни възрасти, етнос и религиозна принадлежност да се развиват в IT сферата; подпомагат тяхното кариерно развитие и израстване като професионалисти и личности. Общността цели да повиши информираността и разбира се, да популяризира професията автомобилен инженер сред дамите; да създаде по-добра видимост сред жените инженери за Bosch Engineering Center So a като кариерен избор и като компания с вече изградена силна култура за разнообразие и приобщаване.

Прочетете още вдъхновяващи истории за жените от тех индустрията в българското издание на WR Tech тук.

Споделете нещо специфично за Вас, което не можем да научим от LinkedIn?

Към момента в LinkedIn липсва информация за проектите, по които екипът ми и аз работим усилено през изминалите 2 години в Bosch ECS и това е напълно разбираемо, имайки предвид, че става въпрос за нови, концептуални разработки на дружеството, които ще залегнат в основата на бъдещите автономни автомобили. Нека все пак да издам малко за двете основни посоки, в които ще действаме. Едната от тях е диагностика и защита на Electrical системата в автомобила, а втората е нов подход в Electrical/Electronic architecture в автомобила. Тези модификации ще позволят трансформацията на автомобила от средство за придвижване, от точка А до точка Б, към смартустройство на колела. Това е възможно, посредством мощни компютри, отговарящи за различни зони на автомобила, повишавайки софтуерната сигурност, скоростта на комуникацията между различните функции и предоставяйки платформа за лесното разширяване на функциите на автомобила с нови функционалности. Работата по тези иновативни проекти, които съвсем скоро ще променят света ни, е изключително вълнуващата и динамична и се надявам съвсем скоро да можем да се похвалим с тях и да имаме още един вдъхновяващ пример за потенциала и таланта на специалистите в България.

Срещали ли сте някакви предизвикателства в своя кариерен път във връзка с това, че сте жена? 

Най-голямото предизвикателство пред мен бе преди 15 години, когато стартирах кариерата си като софтуерен инженер – в голяма компания, разработваща автомобилен софтуер. Как се забравят първите стъпки в професията, когато се озоваваш в среда, доминирана почти на 100% от колеги мъже? Няколко пъти съм била на крачка да се откажа, защото не се чувствах добре в толкова недру-желюбна среда; беше трудно да се интегрирам в екипа; трудно да повярвам, че се справям добре; трудно да се докажа. Знаете ли, възможно е да е имало предразсъдъци и да са ме подценявали, но от позицията на времето – натрупвайки житейска зрялост и над 10 години професионален опит – разбрах, че основното предизвикателство е било борбата с вътрешния ми саботьор. Тази, не така разнообразна среда и липсата на примери, с които да се асоциирам, засилиха негативните ми убеждения и саботиращи мисли за „мъжка и женска професия“, за „мъжка и женска сила“, за усещането, че може би не съм достатъчно добра. Това, според мен, е най-трудната задача, пред която е изправена една жена в тази сфера – да пребори вътрешните си страхове и предубежденията на хората, за да може да докаже на какво е способна. Към момента, България е от страните с най-висок показател за Европейския съюз на жени в IT индустрията. Вярвам, че за това е допринесъл и примера, който младите жени могат да видят в лицето на тези от нас, които са минали по него. Затова и аз самата се стремя да давам пример, който да им вдъхне кураж да се борят с негативните си убеждения и да опитат да открият извора на тяхната увереност, за да могат да се развиват успешно в инженерната професия.

Наясно ли сте колко жени работят на Вашата позиция?

В IT сектора, в световен мащаб, близо 25/100 от служителите са жени, а между 10-11% от лидерските роли в технологичните компании се заемат от нежния пол. Тази статистика е малко по-различна за България. Може би ще бъде изненадващо за някои от читателите ви, но страната ни е на първо място в Европейския съюз, с дял от 44% заетост на дами в технологичния сектор. Bosch ECS също допринася към положителната тенденция като 1/3 от лидерските позиции в компанията се заемат от жени.

Смятате ли, че проблемът с неравенството между половете е все още актуален за България и по света?

За IT сектора, това не е много актуален въпрос. Силно вярвам, че в нашата сфера, отдавна никой не поставя под съмнение таланта, потенциала и качествата на жените инженери. От друга страна, IT индустрията страда от недостиг на таланти и този дефицит може да бъде частично решен, ако привлича повече жени на технологични и инженерни позиции. Проблемът обаче е друг и според мен е важно да се постави фокус върху него, а именно: 51% от световното население са жени, които от своя страна са грубо 56% от работоспособното население на Земята, но само 25% от служителите в технологичния сектор са жени. И въпросът е защо не 50%? Кои професии избират жените и защо не се насочват към IT сектора? В ранна училищна възраст, момичетата показват също толкова добри резултати по математика, физика, компютърно моделиране и роботика, колкото и момчетата. Когато обаче достигнат гимназиална и абитуриентска възраст, нещо се променя и момичетата избират хуманитарни, педагогически специалности, финанси и пр. Нека дам пример: когато големият ми син започна първи клас, със съпруга ми го записахме в училище с математически профил и разпределението на децата беше относително равно. Няколко години по-късно, подготвяйки се да кандидатства за математическа гимназия, водещият процент на кандидатстващи деца от класа му бяха момчета и съвсем очаквано, в новия му клас в математическата гимназия, от 26 деца – само 7 са момичета. Мисля, че ние – възрастните имаме роля тук и може би трябва да помислим за промяна в начина си на мислене; да започнем да работим по-усилено в посока информиране, насочване и промотиране на инженерната професия сред момичетата. Защото е важно да показваме на своите деца и други възможности, чрез положителни примери и ярки ролеви модели, с които да се припознаят.

„Към момента България е от страните с най-висок показател в Европейския съюз на жени в IT индустрията.“

Каква политика следва компанията Ви по отношение за насърчаване на разнообразието?

Разнообразието и приобщаването е една от мисиите и ценностите зад #WeAreBosch. Има различни процеси и политики, имплементирани на глобално ниво в тази посока като менторски програми, корпоративни обучения и семинари. В допълнение, ние в Bosch ECS, насочваме част от усилията си за промотиране на инженерната професия сред младите хора, най-вече чрез образователните институции – училища и университети. Колаборираме и с организацията Women Who Code, чиято основна цел е окуражаване и вдъхновяване на жените да се развиват като професионалисти в IT сферата.

Как ви приемат мъжете колеги в компанията? Имат ли различно отношение към Вас?

В компанията, а и в екипа ми, имат значение само професионалните качества, труда и таланта на всеки един от нас. В този ред на мисли, приемат ме като всеки друг колега и професионалист.

Помага ли женската визия и чар за това да бъдете успешна в професионално отношение? (пример: улеснява ли комуникацията?)

Моето мнение е, че не трябва да помагат, нито да пречат. Желателно е хората да се самонаблюдаваме внимателно за unconscious bias поведение или т.н. несъзнателно пристрастие, което би афектирало, по положителен или отрицателен начин, работната ни среда и да приемаме хората спрямо професионалните им качества, труда, знанията и познанията им в дадена сфера.

Как съчетавате личния с професионалния живот? Имате ли някакво правило, което спазвате?

Като типичен софтуерен инженер, години наред се опитвах да намеря правилния алгоритъм за Work-Life Balance. Имах очакването, че това ще бъде точно уравнение; брой работни часове, равен на брой свободни часове, в които да имаш перфектно разпределено време за всичко – семейство, приятели, спорт, хоби, домакинство. Но, както добре знаете, животът не е точна математика и балансът на практика е невъзможен. Случва се да имаш критичен проект с предизвикателен краен срок, който изисква цялото ти внимание; случва се и децата ти да боледуват, да имат тържество, родителски срещи или нужда от внимание и помощ, за техните проблеми. Това, което проработи за мен е интеграцията на професионалния и личния живот. Осъзнах, че те не са и не могат да останат напълно разделени. Отново ще посоча пример с ежедневието ми в момента, в една поредна ситуация на т.н. Lock down. Съпругът ми и аз работим от вкъщи, а децата ни са на училище онлайн. Няма как да се справим ако не интегрираме професионалния си календар с училищната програма; почивките през голямото междучасие, паузи за приготвяне на закуска или помощ с домашните. Това би се случило трудно извън работния ден, но все пак и работата трябва да върви. Ето тук, смятам, идва интеграцията – може през деня да се наложи да инвестирате време в лични ангажименти, а след това, след официалния
край на работния ден – да довършите оставащото. За мен е важно работата ми да е свършена.

„Иновативните аутомотив технологии, които разработваме, са вдъхновяващ пример за потенциала и таланта на специалистите в България.“

Кои източници следите и можете да препоръчате на нашата аудитория? (подкасти, страници, инфлуенсъри, влогъри, т.н).

Основно следя страниците на някои наистина забележителни жени в Bosch като Feliz Albrecht, която е член на управителния съвет и директор на индустриалните отношения на Robert Bosch GmbH; Tanja Rueckert, която е Chief Digital Ocer на Bosch Building Technologies; Nina Roeck – вицепрезидент и ръководител на Product Area Integrating Devices. Извън света на Bosch, симпатизирам на Oprah Winfrey, Michelle Obama, Simon Sinek.

Разкажете повече за вашата професия?

В момента съм ръководител на отдел развойна дейност в Bosch Engineering Center Sofia. Като такъв, отговорностите ми включват управлението на инженерен отдел, включително и договарянето и изпълняването на нови проекти; изграждането на силни и ефективни екипи; развитие на хората. Предполагам обаче, че това, което би било интересно на читателите ви е, какво стои зад професията софтуерен инженер в автомобилната индустрия. Работата ми е свързана с разработването на системи и продукти за автомобилната индустрия. Тя е силно подходяща за хора, които имат афинитет към точните научи – математика, физика, логика; хора, които са креативни и обичат динамиката. Работата е пряко свързана с иновации и търсене на нови подходи за решаване на различни технически предизвикателства. Програмирането (C, C++, Python etc.) е само един аспект на професията; необходими са и добри комуникационни умения; умения за работа в екип, адаптивност и готовност да продължаваш да учиш.

Споделете за Ваше лично, както и професионално постижение, с което се гордеете.

Като лидер, силно вярвам, че професионалните успехи и постижения – било то изграждане на екип, спечелване на нов проект или разработване на нова идея – никога не са еднолични успехи. Те са успехи и гордост на целия екип. Провалите, от своя страна, са нещо друго. За тях изцяло поемам отговорността и „заслугата“. Моят фокус е винаги върху хората. Стремя се всеки член на екипа ми да се чувства на мястото си; труда му да бъде оценен, да му бъде предоставена възможност да с е развива и свободата да разгръща потенциала си. Технологичният сектор е динамичен; процесите и технологиите се променят бързо, но в основата остават хората с техните таланти, идеи и мотивация. Да бъда част от този екип, пълен с талантливи и амбициозни професионалисти, с които да работим заедно всеки ден и да променяме автомобилната индустрия, ме кара да се чувствам горда и удовлетворена. В личен план, се гордея изключително със семейството си – имам две пораснали момчета, прекрасен съпруг, уютен дом, достатъчно ангажименти и работа, която обичам.

Споделете за приз/сертификат/награда, който сте получили и как се почувствахте?

През изминалата година, спечелих награда в категория Women In Tech 2020. Няма да скрия, че се почувствах удовлетворена и окуражена, въпреки че годината бе изклю- чително трудна и непредвидима.

Ако желаете да прочетете още мотивиращи истории за успехи и кариерно израстване, присъединете се към общността на DevStyleR от #Тech професионалисти, иноватори и ентусиасти тук.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt