Иво Дилов учи, преподава, работи, участва и журира в ИТ състезания. Той е завършил СМГ, в момента е студент специалност Компютърни науки във Факултета по математика и информатика на СУ. Записал е 3-ти и 4-ти курс паралелно, като същевременно преподава програмиране и математика на ученици в SIcademy, Telerik Kids Academy и в СМГ. Точно когато си помислихме, че ежедневието на Иво няма как да стане по-интересно, разбрахме, че освен всичко това, той е и жури на ученически състезания по информатика и математика. Намира време и да работи и по deep learning проект за конструиране на триизмерно изображение на човек по дадена двуизмерна снимка за американска компания.
Прочетете интервюто с Иво и вижте каква задача даде той на читателите на DevStyleR.
Иво, ти имаш различни постижения в ИТ сектора, много международни и национални награди и отличия. Би ли ни разказал за някои от тях.
Аз съм състезател по информатика от 5-ти клас и още от тогава имам призове на национални състезания. Първото ми участие на международно състезание беше в 10-ти клас на Жаутиковската олимпиада по информатика, където взех бронзов медал. В 11-ти клас взех бронзов медал на Балканиадата по информатика, а в 12-ти клас сребърен медал на Жаутиковската олимпиада, на която с отбора на СМГ получихме първа награда. Днес, като студент, продължавам да се състезавам на студентските състезания по програмиране.
Кое е отличието от ИТ състезание, с което се гордееш най-много?
Най-много се гордея с най-скорошното си постижение. През 2018г. се класирахме на световните финали на студентското състезание по информатика – ACM ICPC. Там отборът ни зае 56-то място. Отборите за това състезание са от трима. В отборът ми бяха Даниел Атанасов и Антон Чернев. Естествено, да се класираме на световните финали изобщо не бе лека задача. Доказателство за това е, че над 10 години преди нас български отбор не беше стигал до тези финали.
Разбрахме, че предлагаш често авторски задачи за ученически състезания. Защо проявяваш интерес към това и как подобряваш задачите?
За постиженията си изключително много дължа на екипите, които са организирали всички състезания, на които съм участвал и са ме подготвяли за тях. Всички тези хора са изградили човека, който съм сега. Най-малкото, което мога да направя, за да върна услугата, е да подготвям задачи, които да предлагам на състезания. Също така, правенето на задачи е доста интересен процес и от време на време се получава някоя много елегантна задача с красиво решение.
Накратко ще представя частен случай на една такава задача:
По колко различни начина може да се разреже квадратна торта на 5 равнолицеви правоъгълни парчета? (Доста повече са отколкото очаквате).
Какво е най-вълнуващото във воденето на ИТ курсове?
За мен, както и за повечето учители, най-вълнуващо е да гледам как курсистите ми напредват и се развиват благодарение на това което им преподавам. Преподавал съм на много ученици от 2-ри клас до 12-ти клас. Срещал съм всякакви ученици, но това което изпъква сред повечето е че програмирането им е интересно и са много ентусиазирани да научават нови знания и да ги прилагат.
Какво е по-различното в упражненията, водени от теб в СМГ?
Школата, която водя в СМГ е с най-големите ученици, на които преподавам. Интересното в нея е, че с повечето ми ученици там сме участвали заедно на състезания, докато още бях ученик. Съответно в тази школа атмосферата не е толкова като учител, преподаващ на ученици, а по скоро по-опитен съученик, споделящ опита си с по-малко опитни съученици.
Как смяташ, че е редно да се осъвремени модела на преподаване в специалност “Компютърни науки”, за да може учебния процес да бъде по-ефективен?
Считам, че моделът на преподаване в специалност “Компютърни науки” в Софийския университет към момента е доста добър. Например преподаденият материал не се отличава много от сходните специалности в най-елитните университети в света. Естествено, като всяко нещо, има насоки, в които може да се подобри.
Две насоки, в които може да се подобри обучението, са качването на повече материали онлайн от преподавателите (в момента около 80% от преподавателите качват материалите си онлайн, не остава много) и замяната на някои задължителни предмети с избираеми, което би дало повече свобода на студентите да изберат в каква насока искат да се развиват.
Каква е твоята тайна – как мотивираш ученици и студенти да тръгнат по твоите стъпки и да обикнат знанието?
Мотивацията на ученици и студенти е задача, която изисква над 1 тайна или умение. Ето част от нещата които съм открил, че са ефективни:
Вместо да просто покажеш ново знание на ученик, по-добре е да го насочваш с подходящо избрани въпроси така, че сам да стигне до това знание.
Показвай практически ситуации в които ново знание би било от полза.
Винаги има по-интригуващ за учениците начин да препродадеш нещо, учителят трябва да се стреми в тази посока.
Какво за теб е науката?
Науката за мен е както средство за решаване на практически проблеми, така и хоби, с което мога да се занимавам през свободното си време.
Интервюто проведе Вяра Стефчева.