26 април, 2024

Андон Симеонов е Генерален директор в SoftServe с над 15 години опит в бизнес мениджмънта и интегрирането на нови решения на пазара. Той разказа повече за работата на българския офис на компанията, както и предпочитаните технологии и умения при работа в секторите здравеопазване, финанси, ритейл и медии.

SoftServe е една от най-големите ИТ компании, специализирани в разработването на софтуер и консултантски услуги. Как толкова дълго време успявате да поддържате лидерска позиция в сектора?

Нашият растеж за изминалата година е 38,5%, в случая говорим за много сериозен двуцифрен ръст в милиони. Близо 80% от този ръст идва от вече съществуващи клиенти.  Основна причина за това да се случва, е защото ние имплементирахме преди близо 10 години т.нар. “Abiliton” програма. Тя представлява набор от процеси, препоръки и подходи в две основни посоки – развитие на човешките ресурси и управление на жизнения цикъл при разработка на софтуер. В резултат на което в момента се радваме на плодовете от тази програма. Един от измерителите за удовлетвореност на нашите клиенти, който ние следим е така нареченият NPS (Net Promoter Score). В момента той е 70%.За сравнение можем да кажем, че средният резултат в нашата индустрия на NPS е 20- 30%, като например при Amazon, един от лидерите на пазара той достига 63%. Т.е. нашите клиенти са изключително доволни от работата с нас, което от своя страна ни позволява да постигнем тези впечатляващи за нашите размери резултати.

Каква е ролята на българския офис за международния успех? Планирате ли разрастване през следващите години?

Разрастването е не просто планирано, то е част от нашето ДНК и обезателно ще се случи,  въпросът е колко големи ще станем. Моето виждане е, че до 3-5 години ще бъдем в топ 5 на ИТ компаниите на българския пазар във всяко едно отношение – брой служители, приходи, всички параметри.

Ние сме компания с 26-годишна история, но почти 20 години развивахме операциите си основно в Украйна. Българският офис беше първият извън Украйна, а днес, наред с полския, имаме ключово значение за развитието на компанията.

В България имаме много различни функции и длъжности, не сме само развоен център пълен с програмисти. Гордеем се с много и различни длъжности – Cloud партньори, Delivery директори, мениджъри, като също така имаме обособени Centre of Excellence и Sales екипи. Именно тази огромна палитра от възможности ще ни отведе до върха след няколко години. Смятам, че бидейки най-големите на пазара, трябва да допринасяме за посоката, в която този бизнес трябва да се развива.

С какви трудности се сблъсква развитието на бизнеса в България? Как ги преодолявате?

Ние сме организация, която оперира в САЩ, Канада, Района на ЕМЕА, Сингапур, Катар, съставени сме от 8000 души в глобален аспект и 7000 delivery ресурса. Смятам, че трудностите навсякъде са едни и същи, но спецификите, които аз трябва тук да превъзмогна, са на първо място, да намеря какви са конкурентните предимства на българския пазар в сравнение с всички други в Източна Европа. В това отношение ние притежаваме сериозни такива.

Смятате ли, че компаниите от ИТ сектора се нуждаят от нова стратегия за привличане на милениум специалисти?

Изцяло нова стратегия – не, смятам, че ситуацията е ясна за големите играчи на пазара. Аз по-скоро мисля, че компаниите трябва да се нагодят към съществуващата реалност. Преди време кадрите масово търсеха добра заплата и готини проекти, които продължават да са много важни и днес, но в комбинация с други фактори. Това, което забелязвам е, че специалистите в сектора търсят възможности за кариерно развитие, бенефит програми, придобиване на нови знания. В това отношение, ние като компания за консултантски услуги, може би сме една стъпка напред, защото обслужваме различни индустрии и клиенти с помощта на разнообразие от технологии.

Интересното тук е, че ако направим една бърза сметка за българския пазар, тя ще бъде следната – около 25, 000 души са разпределени между 400 – 500 фирми, от които голям процент са продуктови, т.е. у нас пазарът е предимно продуктово базиран. В продуктова компания човек може да достигне определено развитие, но до даден таван, отвъд който самият продукт не му позволява да се развива.

Хубавото е, че ние разполагаме с програма за развиване на хората. Тя представлява една много ясно изградена рамка, която следи за напредъка на кадрите ни. Всичко започва с техническо интервю, когато ние много широкоспектърно оценяваме въпросния служител и преценяваме къде се намира той в скалата ни спрямо нашите критерии. Оценявайки го като Senior, Junior или например Intermediate, ние знаем, че с нашата оценка той отговаря на световни професионални критерии. По-интересното идва след старта на работата на съответният кандидат, когато той става част от нашата Abiliton програма. С помощта на ясно структурирана платформа, всеки един човек може да види в кой етап на своето развитие къде се намира и докъде може да стигне след 3 или повече години. По този начин един програмист, например, може да провери своето развитие до Project Manager позиция. С платформата даваме и конкретни съвети за прогреса на кариерното развитие, като в допълнение препоръчваме книги, сертификати, опит, който трябва да бъде придобит и съответно време, за което се очаква даден служител да достигне желаното от него кариерно развитие.

От друга страна, като част от стратегията ни за развитие на кадрите, имаме SoftServe Университет, който предлага различни програми за обучение- свързани с лидерски качества, мениджмънт, меки умения, технологични знания, чужди езици и други.

Кои са главните черти и умения, които SoftServe търси у дивелъпърите?

SoftServe е в България вече над 4 години, като в началото търсихме хора, които да поставят основата на организацията от гледна точка на култура, и в съответствие с глобалната компания. В момента сме на етап, в който започваме да растем много бързо, като вече сме международен екип от 8000 души. През изминалата година пораснахме с 38,5% и знаем, че ако през тази година продължаваме със същите темпове, ще успеем да надскочим тазгодишните си таргети с още 10%, като по този начин удвоим компанията до 2021г. и станем екип от близо 13 хиляди души. Това, което търсим са лидери, които могат да управляват този растеж.

VR технологии, Intelligent Mobility Platform (IMP) на Google Cloud като основа за платформа за база данни – това са само част от иновативните подходи, които използвате в работата си. Какви други актуални технологии имплементирате в решенията си?

Изключително сме напреднали в партньорството си с Google. Тази година бяхме обявени и за техен Breakthrough Partner на годината в глобален мащаб. Google имат два основни сертификата, за Google архитект и за Data инженер, като до края на тази година предстои да имаме 1000 такива сертифицирани кадри. С помощта на нашите колеги, експерти от Centre of Excellence, организираме Google RoadShow и мийтъпи, на които нашите служители представят пред компанията последните ни технологии и продукти на пазара.

Ние използваме в своята работа всички съвременни технологии, за които можете да се сетите. По-важното в случая е, че нашият опит вече е толкова голям, че можем да предложим end-to-end решение във всеки един аспект. Когато започнем да консултираме клиентите си за това как най-ефективно да имплементират даден софтуер, ние не обсъждаме само технологията, а създаваме и т.нар. Design или Discovery уъркшоп, очертаваме карта за развитие за предстоящите 3-5 години, споделяме какво смятаме, че трябва да се имплементира като подход, платформи и технологии. Следващата стъпка е, че ние имаме нужните архитекти и познания, за да имплементираме цялата тази стратегия в индустриите, в които доставяме услугите си. Ние не сме консултантска фирма, която посочва едно технологично решение, а сме еnd-to-еnd доставчици, затова и всъщност прокламираме, че сме съветници и доставчици за нуждите на бизнеса.

Каква е най-важната добавена стойност, която компанията придава на решенията в петте ви сектора – здравеопазване, финанси, ритейл, медии и софтуер?

Най-важната ни добавена стойност всъщност е огромният ни опит във всяка една област от нашия бизнес, преимущество, с което много малко компании могат да се похвалят. Ние предлагаме нещо уникално, няма как да пропуснем да споменем отново нашия Centre of Excellence, представете си среда, в която при нужда топ архитекти с най-различни технологии са на етажа до вас или на един разговор разстояние. Ние можем да ви помогнем с всяка технология, било то Cloud-базирани решения, програмни езици или платформи, това са все сфери, в които имаме топ експерти.

Какъв е Вашият съвет за предприемачите и мениджърите, които тепърва стартират в бизнеса за разработка на софтуер?

Аз съм много “за” стартирането на нов бизнес, стига човек да се чувства готов. Не бива да изключваме, обаче, размерите на пазара в България. Нека се върнем на това, че у нас имаме приблизително 400 ИТ фирми и 25,000 души в тях, (това са сведения, които варират според различните статистики) като от тези 400 компании, може би 15 са с над 500 души екип, а между 50-70 фирми са с по 50-150 души. Всички останали ИТ бизнеси у нас са относително малки, и такива в които експертността няма как да расте, защото се сблъскваш само с нещата, които бизнесът ти може да понесе. Това означава малки проекти, а за да придобиеш нови знания, трябва да влезеш в организация като нашата или други на пазара, които могат да ти предложат работа по мащабни проекти, за да добиеш нужния опит и действително да разполагаш с нужната основа, за да стартираш нещо голямо като бизнес.

В някакъв момент всеки Seniоr софтуерен специалист си казва, че ще разработи някакъв продукт, с който ще създаде “новия Uber”. Само че трябва ужасно много опит, работа в различни проекти и знания за това как се управлява една организация, тогава вече проектът може да се стартира и развива.

 

Тагове: , , , , , , , , , , ,