29 април, 2024


Преди 20 години 19-Годишният Марк Зукърбърг Създава TheFacebook и Така Започва Всичко…

Преди 20 години едно 19-годишно момче на име Марк Зукърбърг, стоейки в стаята си общежитието в колежа пуска заедно с неговите съквартиранти за първи път в Интернет сайта thefacebook.com (“TheFacebook”).

Днес, 20 години по-късно социалната мрежа, създадена в Харвард от никому известния тогава Марк е доминираща компания, превърнала се в технологичен гигант, чието нетно състояние на собственика ѝ е над 160 милиарда щатски долара.

Името Facebook е вдъхновено от студентски справочник, който се разпространява в университетите в началото на учебната 2004 година, известен като “face book”.

Социалната мрежа, създадена в Харвард, завладява не само колежанските кампуси, но и целия свят.

Началото

Идеята за създаването на Facebook е резултат от един от предишните проекти на Зукърбърг, наречен Facemash – уебсайт, в който се оценяват лицата на студентки от Харвард.

За да се сдобие със снимките, използвани в сайта, Зукърбърг влиза в системата за сигурност на университета и копира снимките от студентските книжки без позволение. Това принуждава университета да закрие платформата в рамките на няколко дни след стартирането ѝ и доведе до дисциплинарни мерки срещу Зукърбърг.

Въпреки това само няколко месеца по-късно Зукърбърг и неговите съквартиранти стартират нов сайт за мрежи, който позволява на студентите от Харвард да се свързват със своите колеги, използвайки имейл адреса си “.edu”.

Социалната мрежа се превръща в истински хит и за кратко време успява да придобие популярност и в други университетски кампуси в САЩ.

За една година платформата стига до един милион потребители, а през август 2005 г. е преименувана на “facebook.com”.

Милиони потребители само за няколко години

До края на 2006 г. всеки над 13-годишна възраст, който имат достъп до Интернет може да се присъедини към нея. Броят на потребителите скача от 12 млн. през 2006 г. на 50 млн. през 2007 г., които до края на 2008 г. се удвояват до 100 млн.

През 2012 г. Facebook достига един милиард потребители и компанията е оценена на 104 млрд. долара. Именно тогава Facebook прави своето първично публично предлагане (IPO) на цена от 38 долара за акция, като успява да набере 16 млрд. долара. От този момент насам пазарният дял на платформата е нараснал почти 12 пъти до около 474 долара при затварянето в петък.

На 29 октомври 2021 г. Зукърбърг ребрандира Facebook, Inc. на Meta Platforms, Inc. Компанията притежава и управлява Facebook, Instagram, Threads и WhatsApp, наред с други продукти и услуги.

Кой използва Facebook най-много?

Според DataReportal, онлайн справочна библиотека, сред глобалните потребители на Facebook лицата на възраст 65 и повече години (5,6%) са повече от тези на възраст 13-17 години (4,8%).

Най-голямата група от потребители на Facebook, с малко под една трета (29,9%) от всички потребители, е на възраст 25-34 години.

Днес Facebook има над 3 милиарда потребители.


Гледайте Втори Епизод “ИТ Индустрията във Варна – Компании, Кариера, Бъдеще” от документалната поредица The BIG TECH на DevStyleR.

Слушайте подкаста на DevStyleR “Може ли да се доверим на Cloud Provider”.

Следвайте ни във Facebook, Instagram, LinkedIn и YouTube.


Прочетете още:
1. Мисията ни е Българската ИКТ Индустрия да е Водеща и на Световния Пазар
2. Атанас Райков е Новият Вицепрезидент “Глобален Маркетинг и Бизнес развитие” в Rakuten Viber
3. Windows Terminal Preview 1.20 Въвежда Много Визуални Актуализации

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Editor @ DevStyleR