26 юни, 2022

Павлина Вълчанова е в ИТ индустрията повече от 18 години – стартира като разработчик, но впоследствие кариерата я поставя на мениджърски постове. Oт 2017 г. заема длъжността Group Manager в Strypes, където отговаря за няколко екипа, както и помага при започването на работа с нови клиенти. Ангел Узунов е с повече от 12 години опит в ИТ индустрията и за това време е преминал през различни технически, оперативни и мениджмънт позиции, в някои от водещите компании. От 2018 г., както и Павлина, той е Group Manager в Strypes и ръководи екипи за разработка на високотехнологични софтуерни решения и продукти, използващи се на глобално ниво. Богатият опит на двамата води и до нашия разговор с тях, от който разбираме повече за добрите бизнес и мениджърски практики, значението на фирмената етика в развитието на една компания, привличането и задържането на добър талант и значението на успешния екип, в постигането на добри резултати. Но освен това, от Ангел и Павлина ще разберем как Strypes преодолява COVID-19 кризата и как се поддържа високата производителност на служителите. 

Strypes е водеща международна компания, която има над 300 служители в българските си офиси. Какви фирмени качества и каква фирмена политика са необходими, така че да отидеш на чужд пазар и да бъдеш успешен?

Ангел Узунов: Strypes е компания, която успява да бъде на пазара вече над 12 години и оперира основно на международно ниво. За тази цел са необходими много качества. Ние сме изключително добре организирана компания и имаме добра култура на работа. За нас ключовият елемент винаги е бил гъвкавостта и влагането на цялата ни енергия в това, което правим. Целта ни е да бъдем ефективни, да имаме стабилни екипи и да намираме креативни решения на проблемите на нашите клиенти. Много важно за нас е да се отнасяме етично, както с клиентите, така и с хората в нашата организация. Винаги се стремим да бъдем прозрачни и да използваме добрите практики от нашата индустрия, но и не само. Когато правим бизнес с наши клиенти, целта ни винаги е да се установим като дългосрочен партньор, а не просто като доставчик на дадена услуга. Като екип създадохме Strypes DNA, базиран на 6 основни ценности: Екипност, Интегритет, Креативност, Въздействие, Гъвкавост и Страст. Можем да кажем, че това е един изключително успешен вътрешен продукт, който ни помага да изграждаме културата и екипите си върху този фундамент, а това се отразява и на нашия успех като организация и като работа, която доставяме за нашите клиенти. Ние вече имаме над 330 служители и шест отдела, като бизнесът, който се генерира в тях е много различен, както и самите хора. Ние винаги се стремим да има благоприятна среда за всички нас в организацията и да постигаме положителни резултати.

Доколко е важно да се поддържа добрата бизнес етика?

Ангел Узунов: Изключително важно е. Бизнес етиката се оценява от клиентите и когато те станат свидетели на неспазване или липса на такава, това може да доведе до загуба на пазари. Една организация с етика на високо ниво генерира повече и повече добавена стойност, не само от работата с настоящ клиент, но и с нови такива. Винаги човек трябва да се стреми да гради бизнес върху едни добри нива на бизнес етика. Всъщност за нас това винаги е било основа. Изключително много помага и това да оценяваш конкуренцията, защото така ще вървиш напред и ще градиш модел на прозрачност, доверие и партньорство.

Павлина Вълчанова: За нас добрата бизнес етика е от огромно значение и това е една ценностите, върху които сме изградили компанията. Ако мога да използвам метафора, то добрата бизнес етика е като основите на една сграда. Нищо не може да се изгради добре, ако не стъпва върху основите. Но те не трябва да се прилагат само външно, а и вътрешно.

Вие сте мениджъри с дългогодишен опит. С какви предизвикателства в условията на COVID-19 се сблъскахте?

Ангел Узунов: Като организация, ние имахме изградена home office политика и преди COVID-19. Това до голяма степен ни помогна да нямаме рязък спад в производителността и продуктивността на нашите екипи. Продължихме да функционираме и да доставяме качествени услуги навреме––нещо, от което нашите клиенти останаха доволни. Успяхме бързо да се адаптираме и това бе ключов фактор. Още от първия ден на изолацията работата продължи, както преди пандемията. Разбира се, имаше предизвикателства. Голяма част от тях бяха свързани с възможността на хората да извършват пълноценно работата си от техните домове, да имат обособено работно място с всички удобства като например допълнителен монитор, докинг станции, ергономични столове и т.н. Условията при работа в офиса са по-различни. Веднага планирахме тези условия и в домашната обстановка на служителите и предоставихме необходимото на тези, които желаеха. По този начин те продължиха да се чувстват добре и да работят креативно. Друго предизвикателство бе начина на комуникация. Отнема повече време да се обсъди даден казус или проблем, защото всичко се случва отдалечено. В офиса е доста по-лесно да отидеш и да поговориш с колега, било до бюро, зала за срещи, или просто изпивайки чаша кафе в някоя от релакс зоните ни. Но и с това се адаптирахме и намерихме решение във високо технологичните видео конферентни приложения, достъпни на пазара. Освен това водихме и продължаваме да водим по този начин и комуникацията с нашите клиенти.

Павлина Вълчанова: Имаше и предизвикателство в това, че когато човек не отива на работа в офиса, е по-трудно да се наложат границите между работата и личния живот. Същевременно, много често можеш да не намериш време да обядваш или пък продължаваш да работиш до късно. Затова човек трябва да положи старание и дисциплина, за да прекрати работата в даден момент и да продължи с домашните си задължения.

Ангел Узунов: Абсолютно. Като цяло ни се наложи да реорганизираме начинът, по който си вършим работата, в доста голяма степен. Трябваше да нагласим календарите си, да планираме повече срещи с нашите екипи, така че да запазим високи нива на ангажираност. Знаем, че COVID-19 доведе до трудности за много бизнеси и всичко това генерира съмнение в хората. Затова на първо място нашата задача бе да запазим хората здрави, да запазим мотивацията и да направим, така че всички да се чувстват сигурни и част от нашата организация. Не липсваха предизвикателства, но се справихме добре и продължаваме в същия дух.

Как се повлия производителността на екипите в компанията от извънредното положение? Отчитате ли промяна в ефективността при работа от вкъщи?

Павлина Вълчанова: Промяна се усети и тя бе по-скоро насочена в повишаване на производителността. Доста хора споделят, че са по-ефективни от вкъщи. Когато човек е в офиса има повече възможност да си приказва с колеги и това, колкото да улеснява някои от процесите, толкова и може да създаде обратни условия. Всички казват, че са станали два пъти по-бързи със задачите си в домашна среда. Човек не губи време да се движи, да пътува за работа, да се приготвя и т.н. В това отношение отчетохме завишена продуктивност.

Ангел Узунов: Наистина екипите ни успяха да променят организацията си доста бързо. Освен продуктивността, се повиши и нуждата за повече комуникация, но пък всички успяха да балансират и обратната връзка, която получихме от тях е, че се чувстват по-креативни и си вършат работата по-добре. Намират време за всичко. Но ако си спомним времето на извънредното положение, то тогава не се ходеше никъде, не се излизаше. Това, което единствено остава е да стоиш вкъщи и да работиш, и ние го направихме на 110%.

Можете ли да споделите каква е тайната на успешния екип? Важна ли е ролята на добрата работна обстановка, фирмената култура и компанията като цяло? И съществува ли взаимоотношение между тях и добрите финансови резултати?

Ангел Узунов: Рецептата за добър екип съдържа няколко съставки. На първо място това е ролята на ръководителя и уменията му да привлече правилните хора. Ключово е и създаването на среда на доверие, да обясниш по ясен и мотивиращ начин какви са целите на екипа и да помагаш на всички да дават най-доброто от себе си и да се развиват. Друга съставка са ясно изразените роли и отговорности, прозрачност и високи нива на екипност и ангажираност. Също така, обичаме да стимулираме желанието на хората да вземат решения на всякакви нива. Винаги се стремим като екип да постигаме положителни резултати, такава е нагласата, с която посрещаме всяко предизвикателство, точно тези малки победи ни мотивират и ни правят успешни.

Павлина Вълчанова: Всеки ден създаваме култура посредством изборите, които правим – хората, които привличаме, поведенията, които утвърждаваме, нещата, с които не правим компромиси. Това са начините да демонстрираме кое е ценно за нас, а не просто да го изкажем. Добрите финансови резултати са естествено следствие от взетите решения и те могат само да ни водят и показват дали сме на прав път.

Ангел Узунов: Да се създаде добър екип е изключително голямо предизвикателство за всеки един мениджър и всеки един лидер, но пък, когато успееш да постигнеш това, резултатът е изключително добър и удовлетворяващ. Да, работата е много, но всяка една минута си струва.

Павлина Вълчанова: Другото, което е важно да се отбележи за Strypes е, че ние обичаме да се събираме екипно и дори по време на извънредното положение имаше случаи, в които си правехме неформални вечерни онлайн срещи на по чаша вино. Приказвахме си неформално. След това дори се събрахме и на барбекю. Тези неща много помагат – да познаваш хората и извън офиса. По този начин се изгражда доверие.

Ангел Узунов: Дори имахме и регулярни виртуални обяди, където комуникирахме на всякакви и различни теми. Това бе разтоварващо и ни хареса да го правим.

Всички знаем, че служителите са най-важният ресурс за всяка компания. Какви са методите за поддържане на добър и ефективен екип извън офисното пространство? Допитвате ли се до тях за нуждите им? За това какво ги мотивира и какво търсят?

Павлина Вълчанова: В Strypes всеки служител има регулярни срещи, на които той дискутира личния си план за развитие със своя мениджър. Тези срещи са, за да може служителят за изрази себе си––как иска да се развива, какво го радва, от какво има нужда, какво му дава енергия. По този начин, с помощ на мениджъра следва да се изгради личен план, който може дори да включва допълнителни обучения. Това се случва, както в офиса, така и по време на неформалните срещи. Както отбелязахме, доверието се изгражда извън формалните отношения. Хубаво е да знаем, ако някой човек има лични предизвикателства и това влияе на работата му. Държим да изградим доверие, така че даден човек да може да сподели и да каже, например, “съжалявам, тази седмица не ми се получават добре нещата, имам проблеми, които трябва да разреша”. Това е единствено в плюс на отношенията.

Ангел Узунов: Може би по време на COVID-19 кризата е малко по-трудно да поддържаш добър и ефективен екип извън офисното пространство. Има много предизвикателства, но когато има желание, има и начин. Това е истината и хората не трябва да спират да се развиват. Това е изключително важно и те не трябва да влизат в комфортна среда, защото това възпира темповете на развитие. В компанията имаме изградена програма, която стимулира хората да имат ясно изразен детайлен кариерен план, така че да можем ние да помогнем на абсолютно всеки в постигането на добри резултати и това да се развива на базата на желанията и нуждите си.

Какви са методите ви за привличане на добър талант? По какъв начин поддържате устойчиво развитие и добра разпознаваемост на работодателската марка?

Ангел Узунов: Имаме няколко метода. На първо място е вътрешната ни програма за препоръчване (т.н. Referral програма), чрез която нашите колеги могат да препоръчват техни познати, тъй като те най-добре знаят как работи компанията и каква е културата ни. По този начин, който има желание за развитие в международна организация, може да направи информиран и съзнателен избор и да кандидатства при нас. Също така използваме и участие в онлайн конференции и събития. Опитваме се да бъдем гъвкави и да разчитаме на всички добри методи и инструменти за подбор на кадри. Тук трябва да добавим и, че този подбор е много важен за една организация, но от значение е и начинът, по който тя създава добри кадри. Винаги трябва да се гледа на двата аспекта.

Какви са възможностите за развитие, които предоставяте на своите служители? Предлагате ли им възможност за обучения, сертификации, конференции, семинари?

Павлина Вълчанова: Инвестираме много в своите служители и компанията държи на развитието на хората и предоставянето на всички възможности. За нас е важно служителите да обичат това, което правят, защото само тогава те дават най-доброто от себе си. Имаме редица обучения, както за soft skills умения, така и за различни технологии. Имаме и сертификационни програми, следвайки различни методологии. Специално аз намирам обученията за “меки умения” много интересни – емоционална интелигентност, комуникация, лидерство и др. В текущата ситуация залагаме на онлайн обучения, чрез различни платформи. За момента участваме повече в онлайн конференции и семинари, защото настояваме да останем близки до хората и да сме разпознаваеми, а и да сме запознати с това, което се случва в софтуерната индустрия в България.

Какви са мениджърските практики за поддържане на темповете на развитие на технологиите? И по какъв начин това се отразява на компанията?

Ангел Узунов: Това е една от особеностите на ИТ индустрията – скоростта, с която се променя и необходимостта от това, хората да бъдат в час с тези промени, основно на технологично ниво. Начинът да бъдем адекватни на бързо развиващата се среда е да привличаме хора, които обичат тази динамика. Такива, които обичат да се развиват. Винаги се стремим да предлагаме високотехнологични решения, както за нашите клиенти, така и за нашите вътрешни процеси и нашия начин на работа. Това ни прави по-ефективни като организация, а много често води и до повишаване на качеството. До преди 10 години в проектите за разработка на софтуер се използваха много по-малко автоматизации. Докато днес наблюдаваме, че няма проект без Test Automation, Test Management система, CI/CD, Version Control системи и т.н. Виждаме, че от няколко години има и тренд DevOps да бъде неразделна част от екипите за разработка. Всичко това води до по-висока ефективност, повишава производителността, а така клиентите пък получават повече добавена стойност и по-добро качество. Свободата да се избират нови технологии е изключително важна, но също така е важно да се внимава да не се достига до твърде комплексни и тежки решения, защото това може да доведе и до обратен ефект. Добрият баланс е важен. Повечето клиенти искат работещи, високотехнологични и мащабируеми решения, и ние ги доставяме.

Каква е прогнозата ви за развитието на софтуерния бранш и какви умения и технологии ще се търсят през следващите години?

Павлина Вълчанова: През последните години наблюдаваме как софтуерът става неизменна част от нашия живот и навлиза във всички дейности. Стремежът е да достигнем колкото се може повече до оптимизация на работата на хората. В цели индустрии дори има тенденции да се роботизират някои от процесите, извършвани от човек. От една страна, за да се автоматизира самата дейност и да се предотвратяват грешки. Това е естественият ход, който наблюдаваме. Променящата се среда кара и хората да се променят, което значи, че всички трябва да сме адекватни на тези промени. За мен едно от ключовите умения за следващите години е, хората да останат гъвкави и адаптивни. Да са склонни да предизвикват нещата, които са знаели до преди това и да са готови да ги извършват по нови начини, да експериментират. Преди 20-30 години бе важно човек да може да запомня голям обем от информация, защото не е имало толкова обширен интернет. Ако ти потрябва нещо, хубаво е да го знаеш на момента. Докато в днешно време всеки може да изкара необходимата информация от телефона си. Умението е много повече да намериш правилната информация и източник, отколкото да запомняш огромни количества данни.

Ангел Узунов: Моята прогноза съвпада с тази на Павлина. Бих добавил още нещо. Наскоро гледах интересни видеа в социалните мрежи за това как изкуственият интелект ще промени света и ще създаде нови професии, роли и отговорности, свързани с неговото използване и управление. Най-вероятно това ще стане и ние не трябва да се плашим от този момент. Трябва да се стремим към него, защото ние от софтуерната индустрия сме тези, които ще създадат този AI и заобикалящите го технологии. Всъщност, това трябва да е нашата цел – да ги създаваме, така че да постигат добри резултати за човечеството, и да ни помогнат да разрешим глобалните физични и математически загадки и прегради, за да продължим с прогреса и развитието. Във всички сфери и индустрии. Когато едно нещо се прави с идеята да е вредно, то винаги ще е такова. Но когато се прави с идеята да е добро,винаги ще е добро. Високите технологии, ИТ и Софтуерният бизнес са сред най-динамичните и ще помогнат на човечеството да прогресира. ИТ индустрията е неизменна част от нашето ежедневие. Няма нормален бизнес, който да функционира и да постига резултати без да има намеса на ИТ индустрията в неговите процеси и начини на работа. Аз лично смятам, че ние ще продължим бързите темпове на развитие и това, което се очаква от нас е да сме гъвкави и да се адаптираме, и да не се плашим от технологичното развитие, защото то помага.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,