Недоволните от работата си разработчици винаги разпитват свои приятели и познати, какво се случва при тях, по какви проекти работят, как им се струва мениджърът. Тази увертюра ясно индикира намерението за поставяне на крайна дата с настоящата компания. Но наистина – какво е щастието в софтуерната разработка? Прочетете отговорите на специалистите.

В провелата се онлайн дискусия на DevStyleR “How to keep software developers happy”, аудиторията бе провокирана точно от този важен за работното ежедневие въпрос.

Добромир Цольов, CEO, Strings IT Recruitmens, сподели, че щастието на работното място може да се определи от много различни фактори и детайли, като локацията на фирмата и разбира се – заплатата. Но също така от значение са и самата работа, и какъв баланс може да поддържа човек между нея и личния си живот. Като не малко допълнение на тези аспекти се намесва и структурата на компанията – дали е добра или лоша, и има ли възможност да се развитие.

За мен думата “щастие” означава всичко, което не те дразни. Ако нещо не те натоварва, вероятно си позитивен човек. Преди около 5 години менажирах екип и бе трудно за разработчиците, защото заплатите в компанията не бяха особено големи, а балансът работа-личен живот почти не съществуваше, тъй като трябваше да правим всичко, за да задоволим нашите клиенти. В такива условия се изискват големи усилия да задържиш своите senior служители, защото те имат много по-добри оферти и шансове другаде. Но все пак те останаха, защото осъзнаха, че парите не са всичко. Просто трябва да им покажем, че и те, и работата им имат значение,” сподели Силвия Куманова, C-level Business Transformation Consultant/Stress scientist в Somenso.

Според нея е важно служителите да знаят, че са отговорни за успеха на компанията, защото точно тогава те остават и са щастливи, независимо дали моментът е добър или лош. Това е въпрос и на фирмена култура, поради причината, че трябва да се промотира общата цел както за екипите, така и за самата фирма. В такъв случай, всички заедно са ангажирани.

Също така, ние поощрявахме разработчиците да умеят да грешат и бъркат. Да са готови за това. Защото тогава ще се покаже, че те поемат рискове, които изграждат. Когато сбъркаш, не е краят на света, но е много важно да си достатъчно смел и да не се консервираш. По този начин успяхме да задържим този успешен екип цели две години. Беше трудно, но го направихме,” добави Куманова.

С коментар се включи и Станко Методиев, CTO на DevriX, който сподели, че е трудно да се определи какво означава “щастлив”, но неговата визия е свързана със сутрешното спокойствие – да се събудиш и да осъзнаеш, че харесваш това, което правиш.

“Лошо е да си раздразнен от работата и да имаш дни, в които не ти се работи. Ако това се случва сутрин, аз вероятно бих напуснал. През годините съм виждал разнообразие от фактори, които правят разработчиците щастливи. Но един от тях е работата по разнообразни проекти. Понякога е изтощително да работиш с един и същи клиент в продължение на една, две години,” сподели Методиев.

Според него има различни видове разработчици, като някои предпочитат целодневното кодене, за разлика от други, които са по-социални и биха предпочели да обучават хора. Но при всички положения е добре да има ясна стълба, така че разработчиците да знаят какво развитие ги очаква.

Яна Илиева, Recruitment and Project Manager в H-Vision сподели, че за нея този въпрос е много важен и смята, че е много показателно дали разработчиците са щастливи спрямо това, дали компанията има нужда от рекрутинг агенция.

Когато са щастливи, те споделят на свои познати и приятели. Хвалят се с проектите, с кариерното развитие. Това е добра реклама и в такъв случай компанията няма да има нужда да търси хора, защото те сами ще идват при нея. Щастлив си от технологиите, от мениджъра – това е най-добрата търговска марка. Повечето разработчици са и в различни общности, в които също се споделя и когато си доволен се чувстваш оценен в компанията, то тогава ти ще искаш да споделиш това усещане със свой приятел,” сподели Яна Илиева.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt