Стефан Христов работи в сервиза на DICE. Той сподели как се е запалил по микроелектрониката и дали идват представители на ИТ индустрия често да си поправят устройствата.

Какво те запали да се занимаваш с хардуер и електроника?

Завършил съм “Електроника” и това е средното ми образование. Нямам други квалификации. Просто от малък много обичах да поправям някакви неща. Много късно се усетих, че мога да го правя. Когато завърших работих 8-9 години като електротехник в един завод, което нямаше нищо общо с устройства, но това е основата на електротехниката и електрониката. Там научих много неща. След като напуснах и говорих с нашите, че трябва да работя нещо, но исках да е различно. Завързах много приятели, защото имам много хобита и се интересувам от спортове. Точно заради тези хобита и колоезденето се запознах с Любо и Антон, които са собствениците на DICE. Те забелязаха, че мога да правя и да поправям. Защото все пак са виждали вкъщи съм си го направил като сервиз. Казаха ми, че имат нужда от човек, който да поправя разни телевизори и устройства. И започнах да се занимавам професионално.

Какви технологии предпочиташ?

Аз много се запалих по iPhone-ите и другите продукти на Apple. Преди години един приятел си дойде от Австралия и тогава за пръв път видях Mac на живо. Това беше Macbook G4 с пластмасов корпус. Когато го видях, беше супер – тогава само бях чувал за Mac и в България не можеше да ги докоснеш дори. Оставиха ми този компютър за две вечери и това бяха може би едни от най-щастливите ми вечери.

Наблюдавал ли си какви са новостите при мобилните устройства през годините? Какво се е променило под капака?

Новостите под капака са, че става все по-малък. Това е нормално за всичко. Устройствата стават все по-малки. Все по-сбито става и така все по-малко компоненти ще могат да се сменят.

Какви са интересните промени, които си правил по устройства?

Имам един приятел, който се върна от бригада с iPhone и трябваше да му направя ябълката да свети отново. Получаваше се така, че ябълката светеше, екранът не работеше и обратно. Стана сложно, защото се наложи да вадя компоненти от телефони на Nokia. Накрая го оправих и дори го хромирахме целия – нямаше такъв телефон.

По принцип всичко е интересно, докато не го разглобиш! Доставя ми много голямо удоволствие да разглобявам. Лаптопите са много по-интересни за разглобяване. Те са риск и трябва да внимаваш, защото се чупят много лесно. Другото интересно, което съм правил, е кутия от плексиглас за компютъра ми. Преместих го в друга кутия. Много време работих по него. Така бях го направил, че да се разглобява много лесно целия компютър, за да може да се носи в една найлонова торбичка. Тази кутия е универсална, дори може да редиш допълнителни дъна.

Какви инструменти използваш? Какъв е твоят сет?

Използвам такива инструменти, които ги предлагаме и на сайта ни. Те са много ефективни. Те са на американска фирма, която произвежда и резервни части. Включва инструменти за смяна на всякакви видове компоненти за смартфони и компютри. Има отвертки, пинсети, течности, които разяждат лепило. Това е много добра идея за мобилен сервиз, с което може да дадеш диагностика или да ремонтираш всеки телефон.

Какви са най-често срещаните проблеми при теб в сервиза?

Повечето случаи са елементарни. Дисплеи и батерии, както и портове за зареждане, камери, стъкла на камери, дори гърбове, особено когато има вече безжично зареждане. Така че вече се чупят отпред и отзад. Говорителите са много фини и имат мрежа, за да не попадат капки вода. Новата технология работи като пак има дупки, но са по-малки от молекулите на водата. Това се запушва много често и говорителите стават много тихи. Не може да се изчисти отвънка, а трябва отвътре на навън. Колкото и да се чувстват неудобно хората, там се събира ушна кал и други боклуци. Това е нормално, дори понякога им го казвам. Микрофоните се запушват на същия начин. Много рядко имам софтуерни проблеми при мен. Случва се да има някакви бъгове, но не нещо голямо.

Какви най-нелепите проблеми, които споделят клиенти с теб?

Има едно момиче, което има само Apple устройства. Тя казва, че я следят постоянно. А тези устройства са си сигурност.

С програмисти говориш ли си за проблеми с устройствата им? Те идват ли при теб?

Идват, както аз ходя да ми оправят колата. А аз колата мога да си оправя и сам. Но това е много лоша черта на българина да си прави всичко сам.

Ако имаш възможност да те чуят компаниите, които произвеждат части и устройства, какво би посъветвал тези компании да направят?

Не мога да им давам аз съвети. Но какво и да направят, ние ще го ремонтираме! Може би ще ги посъветвам все пак да си направят батериите по-хубави. Това не знам как ще стане. Там трябва да се работи, защото батериите трябва да издържат повече. Трябва да се извлича максимума от енергията и да е малка батерията.

Тагове: , , , , , , , ,
img alt
img alt