10 октомври, 2024

Няколко инди компании от гейминг индустрията в България решават да се обединят в клъстер, който да е в полза на всички, които създават игри. Компаниите отговориха на анкета, която включваше въпроси за възможностите за развитието на студията и средата за създаване на игри. Това е списък с отговорите, които ще са в полза както на начинаещи и опитни, така и на организаторите на клъстера, който по информация от разработчици, посетили Sofia Game Night, ще стартира активно още през тази година.

Един от основните проблеми на малки гейминг компании е отварянето на собствено гейм студио. Според данни на анкетата средно по 2 години са нужни на всяко студио да завърши продукт, който да може да се използва и да се продава.

 

Гейминг компанията ми е като допълнителен бизнес. На първо място финансиране ще ни помогне да се развием добре, също така инвестиция. Рекламата сред клиенти ще е също така полезна, затова и посещаваме събития като Sofia Game Night.

 

Атанас Дойчинов, Android Developer

 

Преди 3 месеца реших да напусна работа и започнах да се занимавам с независими игри на пълно работно време, и да си отворя студио. Работим по бранда в момента. Дизайнерът ми също се казва Неди и тя е UX Dev и се занимава с още няколко дизайна. Много щеше да е удобно, ако за данъци в България, се направи по-лесен начин – на отварянето на фирма, на създаването ѝ, съответно на затваряне и фалиране. В началото е много трудно и държавата не ни помага по никакъв начин. Главното нещо, което ни липсва е още малко код за играта, която сам мога да довърша. След това ще ни трябва сделка с издател. Доста се занимавам с това и се очаква скоро някой публишър да ме вземе под неговото крило. След като ме вземат отваряме официално инди студиото и си наемам хора. Ще ми трябват дивелъпъри, дизайнери, звукови инженери и маркетинг човек.

Неди Рангелов, Game Developer, Nedi Games

 

Информацията и въобще слуховете за българския гейминг клъстер разбрахме случайно от анкетирани компании. Един от основните въпроси е свързан с интервюто на Каталин Бутнариу за DevStyleR, в което председателят на Румънската гейминг асоциация ни разказа за опростяване на независимите гейминг компании от данъци там. Затова клъстер за гейминг може би ще играе същата роля на медиатор с държавната администрация и външните инвеститори.

 

Сформира се гейм клъстeр, който цели да помага на студията и да е връзката им с държавата. Целта на гейм клъстърът е привличане на чужди инвестиции и дори да се облекчи данъчно бизнеса с игри, както е в Румъния. В момента чакаме да ни кажат как може да участваме и ще се включим активно. Клъстeрът е на ниво идея и хората, които го организират знаят какво правят и резултатите ще дойдат, но ще трябва търпение. Това, което ни трябва да се развиваме като студио, го получихме, а то е инвестиция. И веднага след това идва въпросът с липсата на кадри и става въпрос главно за разработчици с конкретни енджини, като в нашия случай е Unity. Много трудно намираме такива кадри и това е цялата спънка в процеса. 

 

Митко Цапрев, Dreamteck

Трябва да засилим индустрията в България и всяка помощ за малки студия, които нямат финансиране от чужбина или които не са с дългогодишна история. Предполагам знаете, че правителството на Полша спонсорира инди гейминг компании и ако може тук също да стане, би било чудесно. Това може да стане с различни правителствени грантове, една добра стратегия, където да се изисква бизнес план, концепция или идея. Най-трудното е по принцип да се намерят хора, които да се включат в подобен инициатива като инди компания. Много малко хора се захващат с нещо, за което нямат солидна представа какво ще се случи. Все пак това ще им е “хлябът”. Талантът в България е много добър, но е фокусиран в комерсиалните студиа и затова много хора остават извън тях.

 

Борис Константинов, Belleal Games

 

 

Инди компаниите от Румъния, Полша и Хърватия не плащат данъци. Търси се начин да се подпомогне гейминг индустрията. Студиата не са толкова много, държавата има достатъчно пари и имаме достатъчно кадри в България, които са добре подготвени и могат да направят пробив или нещо значимо в индустрията. Инвестицията трябва на всяко инди студио, но за съжаление в България капиталът за гейминг е почти несъществуващ, а получаването на капитал от чужбина е доста трудно, защото индустрията не е толкова развита в България. Друг проблем, с който сме се сблъскали е, че от 5 години, откакто сме стартирали, си търсим VFX артист и все още не сме си намерили.

 

Павел Колев, Rebellious Software

 

От гейминг сектора на България не се интересуват доста инвеститори, нито правителството и т.н. Малко по малко започват да се осъзнават. Говорим с хора на високо равнище в държавата. Освобождаване от данъци не мисля, че скоро ще бъде одобрено. Опитваме се да им сменим нагласата, че игрите са вредно нещо, защото много хора в България са останали с такова впечатление. Гейминг компаниите в България са малко. Нуждаем се от това да се привлекат инвеститори от чуждестранни фондове. Защо това не се случва активно в България? Защото страната не взима дейно участие и защото хората с парите не се интересуват от нашия сектор. Много компании като получат инвестиции и се финансират в Западна Европа отварят офиси в България за по-евтина работна ръка и парите да дойдат при нас. Опитите на малки компании като нас да се свържат с големи фондове като SoftBank или Tencent остават безуспешни, защото никой няма да ни обърне внимание. Докато примерно държавата или някоя голяма институция се свърже с тях, тогава ще е много по-различно. 

 

Иван Йосифов, Art Director, Seven Bulls Games

Най-популярният енджин сред дивелъпърите на игри е Unity и въпреки това 90% от анкетираните смятат, че няма достатъчно кадри, които да са специализирани по енджините. Очаква се още по-голямо развитие на сектора с игрите в България, както и повече информация около гейминг клъстера. Положително е да виждаме все повече програмисти да работят в големи технологични компании, но и да развиват собствено гейминг студио с години без да се откажат, въпреки трудностите в тази индустрия.

Материала и анкетата изготви Атанас Нейчев

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,