Как се развива разработването на игри в Румъния? Какви са възможностите на indie дивелъпърите там? Отговори на въпросите дава Каталин Бутнариу – председател на Асоциацията на румънските разработчици на игри. Той работи в гейм индустрията от 14 години, a участва в RGDA (Romanian Game Development Association) и indie сектора през последните 4 години.
Можете ли да ми кажете повече за развитието на гейминга в Румъния?
Гейминг индустрията в Румъния стартира в началото на 90-те, когато Ubisoft откри студио тук и още няколко румънски компании. След 2000 г. се присъединиха и Gameloft, и Electronic Arts. Тези три мултинационални компании формират стълбовете на местната индустрия,
тъй като те продължават да растат – днес всяка от тях има над 1000 служители в Румъния и те работят тук по ААА продукциите като FIFA, Assassin’s Creed, Modern Combat и др.
След 2010 г. се наблюдава по-значителен ръст в indie сектора, като всяка година се появяват множество нови компании, като някои от тях пускат успешни независими игри. На този етап Румъния има около 6000 души, работещи по игри и приблизително 80 компании и секторът продължава да расте.
Кои са най-популярните engines и езици за програмиране в общността?
Това е съвсем смесено. Големите компании са склонни да имат собствен engine и работят върху него. Много от indie общностите работят с Unity при разработването на нови игри, но има и разработчици, работещи също с Unreal Engine.
Колко често организирате събития и срещи в областта на разработването на игри?
Опитваме се да провеждаме събития доста редовно. През първите години на RGDA имахме регулярни срещи на общността. Нещата се развиха, понастоящем RGDA има тенденция да организира по-големите събития. Организираме и нашата регионална конференция, официални делегации на международни търговски изложения и т.н.
Все още имаме и по-малки срещи. Съществуват и много други събития, свързани с игрите, където RGDA е партньор, включително гейм джамове, изложби, по-малки конференции.
Колко възможности имат предприемачите и стартиращите фирми в Румъния?
Много от подкрепата идва от самата общност, включително RGDA. На държавно ниво ИТ секторът в Румъния се възползва от освобождаване от данък върху доходите на ИТ професионалистите, ако отговарят на определени критерии. Това позволи на ИТ сектора тук да расте малко по малко през последните 15-20 години.
Съвсем наскоро обявиха схема за финансиране за стартиращи фирми, от която се възползваха няколко компании по време на Dev.Play. През 2018 г. министърът на комуникациите сподели от сцената, че гейминг индустрията може да се възползва и от основен нов фонд за подкрепа. Надяваме се, че някои студия могат да използват тези възможности и да кандидатстват за тези средства, за да създадат успешни игри!
Има ли българско участие и партньорства с румънската общност?
Да и се радваме! На последното издание на Dev.Play присъединихме членове на българската общност, а през 2018 г. имахме няколко игри от България, представени на събитието. Също така поканихме български лектори. Поддържаме близки взаимоотношения с хората, организиращи срещата на Game Development Summit в България и си сътрудничим, когато имаме възможност. Очакваме с нетърпение да продължим в тази насока и да имаме повече хора от България, които да посещават Румъния.