Геймърите се състезават повече от 30 години. Преди около 20 години, компютрите станаха по-евтини, а интернетът стана по-бърз, което предразположи повече хора да се занимават с компютърни игри. Също така стана по-лесно да се свързваме с геймърите по целия свят, така че хората да могат да играят навсякъде.
Сега играчите са станали толкова квалифицирани и в някои случаи са спечелили толкова много милиони фенове, че компютърните игри са станали организирани, конкурентни и професионални. В резултат на това е дадено името – eSports.
Не всеки е съгласен, че компютърните игри трябва да се разглеждат като спорт. Някои хора смятат, че спортът трябва да включва физическа активност. Други обаче смятат, че макар и да не е толкова физически атлетично, колкото тенис или футбол, това означава, че може да се смята за спорт.
Е-спорт видео игрите, които се играят в професионални състезания, обикновено попадат в няколко основни жанра. По-голямата част от заглавията са на бойни игри, first-person shooter (FPS), стратегии в реално време (RTS) или мултиплейър игри за битки онлайн (MOBA), като жанрът MOBA е най-популярният по отношение на участието и зрителската аудитория.
Street Fighter има най-ранния и най-дългогодишен опит на професионалналната гейминг сцена.
Професионалният играч на Street Fighter Даиго Умехара е включен в списъка на Kotaku за 2011 г. “10-те най-добри моменти в историята на геймингa”. Мачът му от началото на 1998 г. срещу американския играч Алекс Вейл в Street Fighter Alpha 3 се нарежда на шесто място, а мачът му от 2004 срещу Джъстин Уонг в Street Fighter III: Third Strike се нарежда на първо място.
Бойните игри са сред най-ранните, които се организираха в турнири още с основаването на серията Evolution Championship през 1999 г.
Състезанията в жанра обикновено са индивидуални, като и двамата играчи предоставят информация за машините си. Жанрът първоначално се фокусира върху аркадната игра, но постепенно се мести на конзоли. Street Fighter, The King of Fighters, Mortal Kombat, Marvel vs. Capcom, Tekken, Killer Instinct и Super Smash Bros. са сред бойните игри, играни на професионално ниво.
Ентусиастите от бойните игри предпочитат да го наричат “competitive gaming” и често избягват термина “е-спорт”, позовавайки се на културните различия между предимно PC-гейм спортните общности и по-старата общност на игрите от аркаден характер. Общностите са създали електронните спортове, заради амбицията към технологиите и желанието да се определят най-добрите там.
През 2008 е създадена Международната асоциация за електронен спорт, създадена в Южна Корея, която се бори за легитимността на гейминга като спорт и желанието си да организира повече световни първенства в различните държави-членки. За съжаление в България няма представителство, но можем да се радваме на много добри участници на по-популярните игри като FIFA, Dota, Counter-Strike, Warcraft и др.
Развитието на е-спортът достига до световния казус дали да влезе в програмата на Олимпиадата. Олимпийският комитет взе решението да допусне е-спорта с възможност това да се случи още през 2022г. Около 48 държави членуват в Международната асоциация и е интересно колко от тях ще се включат с отбор и кои ще са първите олимпийски шампиони по електронен спорт. Въпреки 30-годишната си история, все още не е ясно колко души ще подкрепят този нов “спорт”.
Атанас Нейчев