26 април, 2024

Ася Николова заема позицията Head of People, Culture and Happiness в Balkan Services. Има зад гърба си 20 години опит в областта на човешките ресурси в български и международни компании, предимно в секторите на бързооборотните стоки, строителство, туризъм, както и в публичния и ИТ сектор.

Защо фирмената култура е важна и как създадохте вашата?

Това е дълъг процес, който започва от самото създаване на една организация. През 2020 г. целият мениджърски екип на компанията се събра, за да предефинира стратегията на Balkan Services. Започнахме от преразглеждане на това кои сме ние като компания, коя е нашата мечта и какви са нашите ценности.

Смятам, че това е изключително важно, но и често се подценява. Всеки знае, че без ясна стратегия е много трудно да се развие бизнес, а в същото време изграждането на фирмена култура често се пренебрегва. А, не би трябвало да е така, понеже на ценностите, заложени в нея, се основават взетите решения, начина на работа, ежедневното взаимодействие между всички в организацията и др.

Всяка компания ли е добре да развива фирмена култура?

Компаниите имат култури, независимо дали са развити целенасочено или случайно. За съжаление именно слабо развитите такива се забелязват. Лошата култура в компанията може да съсипе дори най-добрата стратегия.

Ние работим по изграждането на фирмена култура в дългосрочен план и това е ключов приоритет в Balkan Services.

Какви ценности са залегнали във вашата фирмена култура?

Посветихме много време, за да изясним и прецизираме вече съществуващите ценности в компанията. Днес имаме 5 ясно дефинирани ценности – подхождаме с доверие и уважение; непрекъснато се развиваме; заедността ни отличава; работим с удоволствие; винаги завършваме започнатото.

За тяхното ясно и недвусмислено тълкуване от всеки ги описахме и през 3 желани (cool) и 3 нежелани (non-cool) поведения на хората в компанията.

Трудната 2020 година беше и проверка за ценностите на компанията. Тогава много ясно се проявяваха и имахме възможност да ги преосмислим и прецизираме.

Как ценностите на Balkan Services се обвързват със стратегията на компанията?

Фирмената култура е неделима част от бизнес стратегията. Щеше да е много просто, ако може само с бизнес стратегия – цели, печалба, пазарен дял… Тези цели обаче се изпълняват от хора с определена ценностна система, това е техният кодекс на поведение. И ако нещо от начина, по който се прави бизнес противоречи на техния вътрешен компас, стратегията е обречена.

Ценностите се отразяват във всичко, което една компания прави, във всяка една стъпка по изпълнение на стратегията – в това как избират нови хора за екипа, как се въвеждат и обучават, в качеството на продукта, който предоставя на клиентите, вътрешните програми за развитие и признание, как се дава и получава обратна връзка, как се спори, какви процеси се разписват, следват и спазват.

Кой отговаря за „оживяването“ на фирмената култура?

Културата се създава от собствениците и лидерите в една компания и се възприема само чрез личен пример. Например, ако в една организация липсва грижа за хората (но тук говорим за истинска грижа, в ежедневната работа и взаимоотношения – да се подхожда с разбиране, да се помогне ако имат нужда, да се застане зад гърба им и т.н.) тогава никакви тиймбилдинги, процеси и трикове не могат да сплотят хората и да създадат екип.

Екип има, когато се уважавате, имате си доверие, подкрепяте се и ви е хубаво заедно в ежедневието.

Хубавото е, че нашите ценности не са спуснати отнякъде – те са си живи в компанията и се изповядват всеки ден. Balkan Services е създадена през 2006 г., основателите ѝ все още работят в нея и именно те са ядрото, около което са се оформили ценностите.

Ася, каква е вашата роля във въвеждането и утвърждаването на фирмената култура в Balkan Services?

Ролята ми е лесна. Tова е така, защото аз напълно споделям ценностите на компанията и те са част и от моята ценностна система. Старая се поведението ми да бъде повече cool и в същото време мога дa рaзчитам на колегите си да ми обърнат внимание, ако спра дa бъда cool.

Разбира се, в ежедневната работа има всякакви ситуации. Това, че си обичам работата и виждам смисъл в нея много помага при предизвикателните ситуации и тяхното овладяване.

Част от стратегическата роля на позицията ми е да давам пример и да прилагам съвместно с лидерите в компанията, ценностите във всички процеси, свързани с хората – набор, подбор, обучение, развитие, ангажиране и др.

Какви хора работят в Balkan Services?

Искаме и работим с хора, с които се уважаваме, за които е важно да не спират да се развиват в личен и професионален план, обичат работата си, умеят заедно да постигат резултати и да завършват проектите си.

Важно е да отбележа, че ние не сме компания тип „корпорация“. При нас биха се чувствали добре хора, които търсят приятелска и подкрепяща среда, държат да са ценна част от екипа, виждат своя принос към крайния резултат, работят със страст и удоволствие.

Не съм сигурна, че ако човек не носи тези качества и ценности в себе си, те могат да бъдат възпитани. Затова и търсим такива хора, които вече ги имат изградени в себе си – намираме съмишленици.

Каква е следващата стъпка за развитие на фирмената култура в Balkan Services?

В продължение на изпълнението на стратегията, заедно с колегите от отдел Маркетинг тази година разработихме и нашата Стратегия за развитие на работодателска марка (Employer branding). В нея ясно дефинирахме какво е да работиш в Balkan Services и какво нашите настоящи и бъдещи колеги да очакват от компанията. Изпълнението на тази стратегия е дългосрочен процес, по който ще работим и през следващите години.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Shop manager