20 април, 2024

През последната една година у нас се наблюдават сериозни промени в сегмента на електронната търговия. Браншът се развива и навлиза в нови области на обществения живот и икономиката, но все още е под нивата в повечето други страни от Европейския съюз.

Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ, коментира:

“Добрата новина е, че българският бизнес в голямата си част вече е осъзнал нуждата от дигитализация и търси решения в тази област. Същевременно профилът на купувачите у нас става все по-разнообразен, както и този на продуктите, поръчвани онлайн. Българите вече оценяват предимствата на електронната търговия и близо две години след началото на пандемията можем да твърдим, че процесите по ускорена дигитализация, започнали спонтанно с нея, вече са устойчива тенденция, която ще се запази във времето.”

29 процентни пункта увеличение на онлайн продажбите

Според European Е-commerce Report 2021, ръстът при онлайн продажбите към крайни потребители у нас през 2021 г. Спрямо 2020 г. се очаква да е с 29% пункта. Секторът увеличава своята тежест и вече е 2.5% от Брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

Сериозен потенциал за растеж

Все още едва 52% от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11.8% от тях продават онлайн. Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ, добавя:

“Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уеб дизайн, уеб разработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг.”

Дрехи, обувки и аксесоари са сред най-продаваните стоки онлайн

Според данни на Българска Е-комерс асоциация (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ), българите се доверяват най-вече на местни търговци за своите покупки по интернет, следвани от тези от други страни членки на Европейския съюз (ЕС) и

едва след това на търговците извън него. Сред най-често поръчваните стоки и услуги онлайн у нас са дрехи, обувки и аксесоари (75%), спортни стоки (24%), мебели и стоки за дома (22%), настаняване в хотели (19.4%), и доставки от ресторанти (18.9%).

Как се позиционираме спрямо другите в Европа

За региона на Източна Европа (част от който е и България) 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.

Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение – 75% от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), както и мебели и пособия за дома (29%).

Интернет потреблението у нас се увеличава

Данни на  НСИ сочат, че през последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12 пункта. За този растеж в областта на дигитализацията безспорно допринася пандемията от COVID-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, комуникират и да се забавляват в мрежата.

Мобилният телефон- най-използваното устройство за сърфиране

Най-използваното средство за сърфиране онлайн е мобилният телефон (72%), следван от лаптопа (31%) и настолния компютър (26%). Освен за комуникация, интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания. Интересна тенденция е също, че делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните 3 години, достигайки до 15% от потребителите на интернет у нас.

Какво предстои 

Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ, споделя:

“През новата година браншът ще се развива още по-динамично, под влияние на инерцията, натрупана от пандемията, на повишения интерес към SaaS платформите, както и на редица нови технологии, навлизащи в бранш.”

Според нея, сред най-интересните технологии, които ще оказват влияние върху този дигитален сегмент, са чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , ,
Nikoleta Yanakieva Editor at DevStyleR International