20 април, 2024

Елена Георгиева е технически директор във Financial Times. Преди това, през последните 2 години, тя ръководи екипа, разработващ платформата за данни, базиран в София, България като главен инженер. Елена е софтуерен професионалист с фокус върху управлението на данни и приложенията им, с богат технологичен опит от релационни бази данни до решения за големи обеми от данни, с 20-годишен опит в индустрията. През последните 6 години работи с фокус върху платформи за съхранение и обработка на телеметрия и данни за анализ на продуктова използваемост.

Филип Цветанов е главен инженер във FT Specialist, в София, България, отговорен за технологичната стратегия на екипа. Филип има повече от 15 години опит в разработването на софтуерни приложения за финансовия, застрахователния и енергиен сектори, с особен фокус върху софтуерната архитектура и изграждането и воденето на високоефективни технологични екипи. Също така е запален по ските, ветроходството и спортния пейнтбол.

Financial Times е добре установена компания на българския ИТ пазар. Можете ли да разкажете как се стигна до изграждането на офиса в България и защо компанията избра именно София за свой следващ технологичен център?

Елена: Фактическото изграждане на българския офис на Financial Times започна през 2018 г. чрез операция от тип Build Operate Transfer със съдействието на вече утвърден на българския ИТ пазар локален партньор. Срокът на операцията за изграждането на екипа тук беше 18-24 месеца. Преди това са разглеждани редица локации в Азия, Европа и Великобритания преди България да бъде избрана.
Според проучване на fDi Markets, услуга за данни на Financial Times, България е получила рекорден размер чуждестранни инвестиции в ИКТ сектора именно през 2018 г., с поне 16 проекта, оценени на 240 млн. долара, и то предимно в София. Решението за тази инвестиция е изцяло базирано на данни, разкриващи потенциала на България да се развие като стабилен технологичен център. Безспорни са и дългогодишните ни традиции в изграждането и развитието на таланти в сектора.
Така през юли 2020 г., след успешното трансфериране на две от технологичните си групи в България, FT официално придоби екипа си, въпреки несигурните пандемични времена. Това лято отбелязваме 3 години от старта на екипа в България и 1 година от официалното му придобиване.

Какви са процесите в изграждането на силен и сплотен колектив – нещо, което определено е предизвикателство пред всяка една компания, преминаваща на нов пазар?

Филип: Всичко за мен започва от мисията на компанията. Всеки от нас би искал да знае, че усилията и уменията му допринасят по някакъв начин светът около нас да става по-добро място. Мисията на FT – да осигурява качествен журнализъм в един толкова несигурен свят – осмисля работата ни като хора и като екип.
Отвъд това, за мен в един екип е изключително важно доверието. Доверието, че всеки един от колегите иска да си свърши работата по най-добрия начин, да помага на екипа си, да се учи и да расте в професионалните си умения. Имайки визията какво искаме да постигнем като компания и екип, аз се доверявам напълно на хората в нашия екип да използват своите умения и знания за намирането на оптималното решение, дали технологично или продуктово, и така да се разгърнат и развиват като професионалисти.

Доколкото знаем, още от началото, идеята е била софийският офис да бъде ключов за Core технологиите на Financial Times. Бихте ли споделили за прогреса и успехите на компанията от навлизането си в България?

Елена: Софийският офис стартира с изграждането на групата, отговорна за платформените технологии (FT Core). Успяхме да изградим много силен и ефективен екип с изключително чувство за принадлежност към мисията на групата. Той успя да постигне значителни успехи в стабилизирането на платформите, намалявайки оперативният им разход с повече от 60%. Утвърдихме се като гъвкав колектив, който оперира и модернизира платформите, но и подпомага успешно продуктовата разработка, допринасяйки с работата си за увеличението на приходите от тях. След успешното изграждане на платформената технологична група, беше взето решение да се изгради и втора такава, а именно групата, разработваща технологичното осигуряване за специализираните издания на Financial Times, към която работи Филип.
През 2020 г. продуктовият ни екип в FT Core пое водеща роля в изграждане и управление на продукти за най-предизвикателния етап от маркетинговата фуния – придобиване на нови абонати и читатели. В резултат на успешната колаборация между продуктовото и технологичното звено, компанията премина в 2021 г. с най-високите си нива на ангажираност на читатели и брой дигитални абонаменти до момента.

Филип: След впечатляващия успех на Платформената група, FT се довери на София и България, и за изграждането на FT Specialist – моят екип, който е отговорен за развитието на специализираните издания на FT, с тясно профилирана аудитория от компании и професионалисти в банковия, инвестиционния и генерално финансовите сектори.
С формирането на екипа, първото ни предизвикателство бе да наследим един силно фрагментиран и деградирал технологичен пейзаж от 7 различни продукта и да формулираме технологична стратегия за тяхното модернизиране върху една унифицирана платформа.
2020 г. беше прекарана под егидата на изграждане на основите на новата платформа и мигрирането на Investors’ Chronicle върху нея като пилотен проект. Същевременно, като част от отбелязването на 160-тата годишнина на бранда, осъвременихме изцяло визията на дигиталното и на хартиеното издание.
В момента дефинираме продуктовата стратегия за развитието на Specialist портфолиото, искаме да експериментираме с нови продукти и целим да улесним достъпа на нашите клиенти и читатели до силно специализирана и широка информация и данни, които нашите продукти са събрали в своята дълга традиция.

Елена, за Вас скоро ще станат 3 години, откакто сте в структурата на FT. Филип, при Вас пък ще станат 2 години. Може ли всеки от вас да разкаже за старта си в компания и за това, какво го привлече най-напред?

Елена: При мен се случи да попадна от самото начало на изграждането на екипа в България. Най-напред ме привлече легендарният бранд на Financial Times и мисията на компанията да предоставя качествена журналистика на читателите си. За мен е от изключителна важност да се чувствам съпричастна с идеологията и мисията на компанията, за която работя. След това ме привлякоха хората и иновативните технологии, с които FT осигурява дигиталните си и печатни услуги. Това са трите най-важни за мен критерия, когато избирам работодателя си. Три години по-късно, съм изключително щастлива с избора си.

Филип: Аз бях късметлия да съм един от първите хора в току що формирания FT Specialist екип, което ми позволи да бъда част от цялото ни невероятно пътешествие в тези 2 години. За мен, подобно на Елена, първото нещо беше реномето на FT и ценностите, зад които стои компанията – интегритет, качество и стойност, които оправдават доверието на читателите ни. Естествено, позитивните впечатления от хората в компанията и интересните технологии също изиграха своята роля. Допълнително, доверието на FT в тукашния офис и голямата автономност, която имаме в изграждането на продуктовата и технологична стратегия, допринесе за решението ми. 2 години по-късно тези неща продължават да ме мотивират не по-малко.

FT е медийна организация със 130 годишна история. Едва ли има място на света, където хората да не са чували за изданието и нормално – всички го свързват с журнализъм. Но ето, че тук говорим за FT Core Technology. Можете ли да споделите къде се намира пресечната точка между технологиите и медийния бизнес в днешно време и каква е тя?

Филип: Наистина, можем съвсем истинно да кажем, че FT има вековна традиция. През това време световни войни са бушували, глобални икономически и политически кризи са минавали, дори природни катаклизми като сегашната пандемия. Но мисията на FT е останала непроменена – да достави на хората по света качествена и проверена информация за случващото се.
Същевременно обаче, светът се променя и ние трябва да се променяме с него. В днешно време технологиите са навсякъде, докосват всяка една част от живота ни и медиите дори може би са в окото на водовъртежа – непрекъснато четем за fake news, за нарочна дезинформация и тролове, за начинът, по-който социалните мрежи изкривяват и капсулират това, което четем и научаваме. Лично аз смятам, че бидейки заляти от този огромен поток от информация, е все по-трудно да преценим кое е истина и кое не, и накрая просто абдикираме и не знаем на кого да вярваме.
Затова, според мен, днес е особено важно да предоставим на хората качествена и сигурна информация, на която да могат да вярват – информация, която да е навременна, лесно достъпна и интегрирана в дигиталния ни начин на живот. И именно тук технологията ни помага, дали чрез имплементирането на възможности за журналистически репорти в реално време, дали чрез използването на Machine Learning за предоставянето на по-релевантно за конкретния читател съдържание, възможностите са много.
Ние искаме да докажем, че технологията може да бъде помощник за благородни цели в информационната война за съзнанието на хората.

Можем ли да кажем, че машинното обучение, изкуственият интелект и анализът на данни са ключови за една голяма медийна организация като FT?

Елена: Financial Times като медиен лидер винаги е разчитала на факти и данни, за да достави най-висококачествената журналистика на нашите читатели. Използването на данни за вземането на решения е част от културата на компанията. Как ние вътрешно управляваме данните си в организацията е много важно за нас. Постепенно и целенасочено технологичната организация развива услугите също да са базирани на данни и с помощта на машинно обучение да предоставя релевантни за всеки читател информация и съдържание. Мисленето и визията за постигане на демократизация на данните в рамките на организацията са заложени в технологичната и продуктова стратегия на FT през последните години. Технологичната група, от която съм част и аз, отговаря за централните платформи на FT и една от тях е платформата за телеметрични и аналитични данни. Нейната мисия и екипът, който се грижи за нея, е да предоставяме навременни надеждни данни с високо качество на вътрешните потребители и екипи, за да дадем възможност за вземане на решения и разработване на нови продукти. Нашите Data Science екипи работят по алгоритми за машинно обучение, за да осигурят най-добрата услуга за читателите на FT въз основа на данните, които имаме. Платформеният екип се грижи да направи тези данни и инструментите върху тях достъпни за използване, за да осигури тази демократизация и лесната разработка на машинно обучение и изкуствен интелект.

FT в България е съставен от две технологични групи. Елена, Вие сте Technical Director и сте от т.нар. платформена част. Бихте ли разказала какъв е технологичният стек, който използвате, както и повече за Вашите отговорности и проекти?

Елена: Като част от технологичната група FT Core, нашата цел е да разработваме и комбинираме цифровите активи на съдържанието, абонаментите и читателските данни в подкрепа на продуктовата стратегия и да осигурим технологични решения, които да позволят на продуктовите ни линии да се допълват взаимно.
Платформата ни за управление на абонаменти предоставя всички основни възможности за поддръжка и управление на връзката на FT със своите клиенти: абонамент, плащания, достъп и управление на самоличността. Като част от платформата имаме и екип, отговорен за управлението на печатниците, дистрибуторите и абонатите на печатните издания. Основният технологичен стек за тази платформа е базиран на Java.
Платформата за управление на съдържанието отговаря за основната част от нашия процес по публикуване на съдържание и обработка на метаданни за него, обхващаща аспекти като съхранение на съдържание, анотации, класификации и др. Основният технологичен стек за тази платформа е базиран на Go.
Платформата за аналитични данни се грижи за това да съхранява, обработва и получава телеметрия за поведението на читателите ни. Чрез нея се генерират важни за бизнеса показатели, които подпомагат вземането на бизнес решения, а също така и предоставя данни в реално време, които дават възможност за предлагане на персонализирано съдържание и подобряване на читателската услуга на FT.com, мобилното приложение, а също и за някои от специализираните издания. Основният технологичен стек за тази платформа е базиран на open source решения за управление на дании, Python и Java.
Използваме micro services архитектура и облачни технологии за всичките си платформи. За контейнеризацията разчитаме на Kubernetes, а за облачните технологии на AWS и GCP. Имаме и някои решения, базирани на Node.js.

Филип, Вие сте от групата, занимаваща се със специализираните сайтове около FT.com. Бихте ли разказал и за Вашата работа, както и технологиите, които стоят зад нея?

Филип: Интересното при FT Specialist е, че ние сме отговорни за целия stack от технологии, задвижващи специализираните ни продукти. Това включва както web development технологии като React и Node.js, така и data analytics инструменти и технологии, използващи Python например.
Също, понеже performance и scalability са доста важни за нашите продукти, работим с Fastly, CDN платформа с широко ползване във FT.
Допълнително, аспектът на DevOps е силно застъпен при нас – ползваме основно Heroku и AWS като облачна инфраструктура.
Както Елена спомена, ние също се придържаме към micro services архитектура и съответно характеристики като observability и monitoring са изключително важни за нас и ползваме набор от технологии и платформи като Splunk, Grafana, Graphite, естествено AWS Cloudwatch, OpenTelementry за distributed tracing.

Как Financial Times избира технологиите, които да използва и как се създава технологичната стратегия?

Елена: Избираме технологиите според технологичните проблеми, които трябва да разрешим. Затова и стекът ни включва сравнително широка палитра от технологии, в зависимост от функционалните нужди на всяка разработка, но все пак имаме стандартизиран подход при избора им. Важно е за нас технологията да е достатъчно зряла и утвърдена, да осигурява кибер сигурност и отлично управление на данните, които са от изключителен приоритет за нас. Много внимателно подбираме както технологиите, с които работим, така и технологичните вендори, които използваме, но това не ни пречи да сме смели и иновативни в технологичните си решения. Financial Times е един от най-ранните ползватели на облачните услуги за данни, както и на Kubernetes. Използваме ги вече повече от 6 години, по-малко от година след като е бил първият им release. Много показателно е също, че до края на 2020 г. абсолютно всички технологични системи на Financial Times бяха трансформирани да използват само облачни услуги и инфраструктура.

Financial Times е бранд със световна тежест за журнализъм, на който хората могат да се доверят. Това автоматично означава, че качеството е внедрено като ценност в FT и можем дори да говорим за quality-as-a-service или пък quality by design. От тази гледна точка, как софийският офис допринася за тази глобална визия на компанията?

Филип: Абсолютно – качеството на технологиите е неразривно свързано с доверието на нашите читатели. Затова ние гледаме на качеството като на интегрална част от процеса на разработка във всяка една фаза. В София, пък и в цялата организация, се стремим да изградим култура на постоянно усъвършенстване, в която да не се страхуваме да експериментираме и да се поучим от грешките си, когато – нека бъдем откровени – такива се случат.
Високо качество може да бъде постигнато единствено когато всеки един член на екипа, независимо от ролята му, се чувства отговорен и съпричастен към продуктите и технологиите, които доставяме.

Говорейки за добър имидж и неговото поддържане, то няма как да не споменем и един все по-болезнен световен проблем – поверителността, изтичането на потребителска информация и хакерските атаки. Читателите на FT могат да се абонират за изданието, а това непременно включва потребителски и банкови данни. Как компанията поддържа висока сигурност и пред какви предизвикателства е изправена от тази гледна точка?

Филип: Поверителността и по-широко, сигурността са от първостепенна важност за всяка една компания, но FT, бидейки толкова високопрофилен бранд, попада в мерника на широк спектър от заплахи, вариращи от съвсем “глупави” DDoS опити, до софистицирани атаки от злонамерени state actors.
Затова, сигурността е заложена като основна характеристика на нашите технологии – стремим се стриктно да прилагаме контрамерки срещу OWASP Top 10 риска по сигурността на уеб приложенията.
Също, работим тясно със CyberSecurity отдела чрез различни threat modelling workshops, bug bounty кампании или пък – за мен особено интересните, признавам – вътрешни “war games”, където “хакери” и “защитници” се борят съответно да компрометират или защитят някоя подбрана за упражението система.
Отвъд това, работим с някои от водещите платформи на пазара, като Okta и Auth0 (отскоро всъщност една компания, след като Okta придоби Auth0), с цел да предоставим best in class сигурност на идентитета и личните данни на нашите потребители и читатели.

Поддържането на високо технологично ниво изисква и висок технологичен талант. Доколкото знам, именно наличието на такъв в България е и една от причините FT да стъпи на наша територия. Как компанията развива своите кадри? Какви възможности предлага и ключова ли е инвестицията в хората?

Елена: Инвестицията в хората, работещи за Financial Times е наистина ключова. Като организация Financial Times вярва, че успехът на една компания се дължи именно на хората, които работят за нея и за нас е важно всеки човек да има максималната възможност да развива своите умения, талант и опит, както и с желание и мотивация да е част от екипа. Има редица инициативи и възможности за развитието на всеки от нас като част от компанията. Служителите могат да участват в глобална менторска програма, в която можем да бъдем ментори, а също така и да се свържем и работим с ментор извън директните си екипи. От личен опит мога да споделя, че това е една много обогатяваща възможност. Компанията предлага програми за Career Coaching, както и редица възможности за вътрешни и външни обучения. Иновативните технологии и решения, с които работим, а също и опитните ни колеги, са една солидна възможност за трупане и обмяна на технологични знания и опит.
В компанията вярваме, че за постигането на целите ни е необходимо да имаме мотивирани колеги, които да се чувстват чути, уважавани и част от една общност, която уважава различията на всеки един от нас. Ние вярваме, че именно различията на мненията на хората и средата, от която идват, ни помагат да работим по-добре, ефективно и креативно. Една работна среда с хора с различия развива изключително бързо всеки от нас. Имаме редица вътрешни мрежи, управлявани от служители, в това число Proud FT (LGBTQ+), FT Embrace (малцинствени етнически групи), FT Women, FT Families, FT Sustainability, FT Mental Health and FT Access (хора с увреждания), които обединяват служителите и създават усещането за общност. В технологичната и продуктова организация развиваме и т.нар. гилдии, които са групи, отново управлявани от служители, за обмяна на опит в определени области. Пример за такива области са публично говорене и писане (Speakers Guild), DevOps, математика, иновации (Discovery Guild).
Водещ приоритет за нас е да даваме възможност на млади таланти без опит да придобият такъв в нашите екипи, посредством стажантски програми. През месец Юни 2021 стартирахме поредното издание на програма със срок 6 месеца за таланти, които биха искали да започнат кариера в Инженерната професия.

От значение ли е фирмената култура за разрастването на компанията? Можем ли да кажем, че тя е основно привличащо звено в очите на разработчиците, които търсят сигурност в своя работодател?

Филип: Според мен фирмената култура е от огромно значение за разрастването на компанията. Смятам, че всеки един човек би искал да работи на място, където приносът му се цени подобаващо, където би могъл да израства в кариерата, да учи нови неща, и не на последно място, да се забавлява.
И вярвам, че именно това постигнахме в тези години от основаването на Софийския офис – да бъдем част от една организация с впечатляваща традиция, но същевременно да запазим своята автономност, специфичност и култура.

FT продължава да се разраства и компанията предстои да тества нова продуктова стратегия през годината. Какви са бъдещите посоки, бъдещите планове и цели, които сте си заложили и как технологичните групи се намесват в тях?

Елена: Наистина компанията навлезе в 2021 годината с най-високите си нива на ангажираност и дигитални абонаменти на читатели до момента и с нова продуктова стратегия, която да поддържа и увеличава още повече ангажираността към услугите ни и тяхното качество. Технологиите са от първостепенна важност за успешното реализиране на тази продуктова стратегия. От гледна точка на платформите, за да направим това възможно и успешно, ще продължим да разработваме и комбинираме още повече активите на съдържанието, абонаментите и читателските данни в подкрепа на продуктовата стратегия и да осигуряваме необходимите технологични възможности, които да позволят на продуктовите ни линии да се допълват взаимно. Основната ни цел е да предоставяме по-персонализиран и релевантен потребителски опит и откриваемост на съдържанието въз основа на поведението и предпочитанията на потребителите както и техния контекст, да поддържаме нови типове съдържание, както и да осигурим по-лесна и безшевна поддръжка на множество продукти и продуктови линии.

Филип: В допълнение на това, което вече Елена описа, FT Specialist ще се фокусира върху развиването на Intelligence стълба на продуктовата стратегия. Това ще означава оптимизиране на достъпа на нашите читатели до все по-релевантно съдържание от нашите публикации, както и развиването на нови продукти, които да предоставят широката база от специализирани финансови и инвестиционни данни на широката публика.
Паралелно, в технологичен аспект, ще продължим с модернизацията на нашите системи и с въвеждането на нови технологии, които да “отключат” и задвижат новите ни продукти.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author