Дани Ракова е персонален треньор, фитнес инструктор, инструктор по степ аеробика, пилатес, power jump и fitball. Дани изготвя хранителни режими и призовава всички- “Правете го правилно с мен!”

Ще се представиш ли на нашата публика и ще споделиш ли с какво се занимаваш?

Здравейте и благодаря за поканата! Надявам се да съм полезна с информацията, която ще дам от опита, който имам. Моето име е Даниела Ракова, на 36 години от София, омъжена с две деца на 11 и 5 години. По образование съм икономист. Завърших УНСС с финанси и маркетинг, но така и не се реализирах в тази сфера на финансите. Животът ми предостави друга възможност, за което съм много щастлива. Това, което работя вече 10 години ми доставя голямо удоволствие, защото имам възможността да помагам на много хора. Това, което правя в момента е да водя персонални фитнес тренировки. Занимавам се с доста групови занимания и водя 6 дисциплини в момента. Идеята е всяко едно от тях да е различно и да се засегнат максимален брой хора. Някои предпочитат предпочитат по-активни и динамични неща, други търсят нещо по-лекичко и раздвижващо.

Имате ли клиенти програмисти и имат ли те някакви по-особени изисквания от останалите?

Една от хубавите черти на моята работа е, че имах възможността да се срещна с хора от всякакви браншове. Разбира се, че има и ИТ специалисти. Като това, което ми прави впечатление е, че хората от тази сфера са доста поддържани и добре изглеждащи спрямо масата от клиентите ни, така че да, срещам се често с представители на ИТ сектора.

Колко важни са ежедневните тренировки за професионалисти, които прекарват между 8-12 часа пред компютъра като ИТ специалистите?

Ще започна оттам че като цяло спорта същност е здраве и това е ясно на всеки един човек. Особено на младите хора, които са много интелигентни и имат достъп до всякакви социални мрежи и виждат колко популярно е да се грижиш за здравето си преди всичко и да се поддържа една добра физическа форма.
Имайки предвид че тези специалисти прекарват голяма част от ежедневието си в седнало положение пред компютъра и не са много активни през деня при тях е изключително важно ежедневно да полагат някакви грижи за себе си и да се поддържа един тонус. Тук не става въпрос да се посещават фитнес зали или да се прави нещо конкретно. Става въпрос човек да осъзнае наистина колко е важно движението преди да се стигне до мотивация от лекар и появили се негативни последствия заради неправилния начин на живот. Затова съветвам всички хора в тази сфера наистина да си обърнат внимание и да правят нещо, което да ги разтоварва психически, да ги откъсне от рутината им в ежедневието и да се раздвижват физически.

Трябва ли хората от ИТ сектора да наблягат на определен вид тренировка – например кардио или определени мускулни групи?

Като цяло всеки сам по себе си има различна физическа активност, издръжливост и сила така че е малко трудно да се говори за тези хора под общ знаменател. Затова ще кажа че при всички положения, хората които не са били активни и не са ходили на тренировки е много важно да се обърнат към специалист, който да ги насочи към правилните упражнения за тях. Винаги когато дойде начинаещ клиент се обръща внимание на цялото тяло като се започва със загрявка, която раздвижва цялото тяло. След това се преминава към определен тип упражнения, като разбира се ако някой има определени предпочитания или оплаквания, като например схващания на гърба или гръбначно изкривяване вследствие на прекалено застоял начин на живот, се набляга на това. Тренировката се завършва с разтягане и стречинг, или кардио, като с напредване на времето и продължително практикуване на тренировките се увеличават и натоварванията. Може да се изпробват различни активности така че постепенно да има по-добри и по-добри резултати.

Смяташ ли, че активният начин на живот подобрява работоспособността?

Разбира се! Тук можем да разгледаме два примера. В случая говорим за ИТ специалисти и да кажем че човекът поради стеклите се обстоятелства е в home-office и работи от вкъщи. Например, ставаме 5 минути преди работа и едвам успяваме да си направим кафе и закуска, и може би след 2 часа горе долу сме вече свежи и будни. А в една друга ситуация, в която ставаме 40 мин по-рано, правим си една 30 минутна раздвижваща тренировка след като сме изпили чаша топла вода на гладно. Взимаме си един бърз душ и вече с чаша кафе сме свежи, бодри, активни и предполагам че и много по-ползотворни в работата си.

Колко време на ден е необходимо да отделяме за да се чувстваме по-тонизирани?

За да сме тонизирани и да се чувстваме добре, 30-40 мин на ден са ни напълно достатъчни. Дали ще си направим тренировка в къщи, дали ще се разходим с домашен любимец или без, леко кросче, групово занимание, защото повечето тренировки протичат около 30-40 минути или дори фитнес е напълно достатъчно. Вече ако говорим за постигане на някакви резултати при всички положения поне 3-4 пъти седмично трябва да тренираме поне за час и половина ако наистина целим да видим някакво развитие. За тонус и една добра кондиция на тялото и духа напълно достатъчно е да отделяме по 30 минути на ден.

Какви са твоите наблюдения, дали COVID-19 насърчи или отказа хората да спортуват?

Още предполагам е рано да си направя някакъв обобщен анализ защото ние буквално работим от 2 седмици. Щастлива съм, че хората които посещаваха залите ни преди това не са се отказали и вярвам, че по един или друг начин са намирали възможност да се движат и да бъдат активни през тези месеци в къщи. Имайки предвид, че сега локдауна беше по време на зимните месеци, пълни с много празници виждам, че хората с нетърпение са очаквали да отворим врати и да се върнат при нас. Вярвам също, че ще има повече посещение и от всички останали, които до преди това не са били активни имайки предвид обстоятелствата и факта, че COVID е много по-опасен за хора със съпътстващи заболявания, които много често се получават в следствие от обездвижване и на лоши навици, каквито по-голяма част от хората имат. Затлъстяването е много голям проблем, диабета, сърдечните заболявания. В един момент цялата тази ситуация ще доведе до едно засилване на интереса на хората към спортовете и по принцип към движението като една превенция. Смятам, че просто трябва да си извлечем някаква поука от цялата ситуация и да се опитаме да направим всичко възможно да се грижим за себе си, да възпитаваме децата си по този начин и да бъдем активни хора.

Последвайте Дани Ракова за ценни съвети, онлайн тренировки и ежедневна мотивация

Инстаграм – dani_rakova https://www.instagram.com/dani_rakova/?hl=en 

Професионална страница – Dani Sport. Do it right http://danisport.life/ 

YouTube- Daniela Rakova Do It Right https://www.youtube.com/channel/UCZm9j_I2mFNkGiLtC_GClHw  

Интервюто проведе Николета Янакиева

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt