26 юни, 2022

Елена Мариновa e председател на Борда на директорите и президент на Мусала Софт.

Основана през 2000г. с идеята за бутикова ИТ организация от десетина души, днес екипът на софтуерната компания надвишава 500 професионалисти. Философията на Мусала Софт от самото ѝ създаване е да инвестира в иновации на всички нива – хора, технологии, процеси, бизнес. По този начин за 20-годишната си история компанията натрупва впечатляващо портфолио от клиенти, болшинството от които големи мултинационални организации от различни индустрии по цял свят. Елена Маринова разказва как преминава Мусала Софт през 2020, научените уроци и проекциите за бъдещето на компанията.

Как преминава Мусала Софт през „новата (не)нормалност“ на 2020 и кой е най-важният ви урок от кризата до момента?

„Новата (не)нормалност съвпадна с 20-годишнината на Мусала Софт. Преминаваме с търпение, взаимно уважение,  разбиране и увереност и амбиция  благодарение на устойчиво поведение и иновационни подходи към хора, клиенти, процеси.

Първото полугодие на тази година е с най-добри финансови показатели в 20-годишната история на компанията и с 45% ръст на приходите спрямо същия период на 2019 г. Това се дължи най-вече на ХОРАТА ни – изключителен мултинационален екип от целенасочени професионалисти. Също така на  доброто  портфолио от КЛИЕНТИ и проекти в горещите области – IoT, BigData, интеграция в облака, изкуствен интелект и добавена реалност, автономни автомобили, умни домове и т.н. Над 90% от приходите от клиентите на Мусала Софт са организации, които създават бъдещето – технологични гиганти като IBM, VMware, SAP и лидери в иновациите като Deutsche Telekom, Commerzbank, BMW, Perkin Elmer. Tретият фактор за ръста на приходите ни е добре отработен пакет от ПРОЦЕСИ за изпълнение на сложни, географски дистрибутирани проекти много преди сегашната  #WorkFromAnywhere вълна.

Кой е най-важният ви урок до момента?

Дългосрочните инвестиции в хората и таланта им си струват. Поредното доказателство получихме сега. В началото на кризата реагирахме бързо като мениджмънт, а всичките ни хора – светкавично, буквално за часове преминаха към работа от вкъщи със съответната денонощна подкрепа от екипите на администрация, грижа за хората, технически ресурси и инфраструктура. Клиентите и партньорите ни също се адаптираха оперативно към новата обстановка. В този момент бяхме във възторг и безкрайно благодарни на всички, с които работим. Но както опитът ни показва, моментните геройства са далеч по-лесни от всекидневната упорита работа. В ретроспекция, още по-голямо признание заслужват екипите ни и всеки един човек в компанията за това, че запазиха самообладание, дисциплина и в крайна сметка продуктивност в последващите месеци, включително лятото. Всичко това е резултат от правилна стратегия през годините – изграждане на фирмена култура, правилен подбор на служители, клиенти и партньори, изградени процеси и много други „тайни съставки“, които с малко късмет ни помагат да вървим напред и нагоре.

Как се промени бизнесът на Мусала Софт в годината на COVID-19?

Основната промяна в бизнеса ни е динамиката и изцяло преформатиране на идейно и организационно ниво на вътрешнофирмената комуникация. Връхлетялата ни „нова (не)нормалност“ не повлия негативно при реализирането проектите.  Това, което беше по-различно, е ускоряване на инициативи, които са пред завършване или спешно трябва да се адаптират към ситуацията. Ключова и през 2020 е цялостната корпоративна политика към хора и клиенти – развиваща се откъм процеси и константна от гледна точка на принципи и ценности.

Тук е важно да върнем часовника една година назад. За нас 2019 г. беше година на сериозно преструктуриране на вътрешнофирмени процеси, които ни дават по-висока прозрачност за ръководителите на екипи, възможност за финансов контрол в реално време и оттам подобрена ефективност и бързина във взимането на мениджърски решения.

Всичко това се оказа добра подготовка за неочакваната през 2020 криза, през която към този момент преминаваме без сътресения – за 1 ден 500+ колеги от 4 локации се преструктурирахме безаварийно в режим „работа от вкъщи“.  Важен елемент за ефективната ни комуникация  е VING – собствено решение за конферентни и видео разговори. Разработихме комуникационната платформа преди няколко години с цел да подпомага дейността между екипите в София, Скопие, Русе, Бургас, както и връзката с клиенти и партньори.

Как се промени начина на работа на компанията с хора, работещи изцяло дистанционно? Какво планирате за празните офисни пространства?

Промяната  е ежедневна и навсякъде – личностна и професионална. Важна за тази трансформация е взаимопомощта. Преминахме заедно към работа от вкъщи за един работен ден и без загуба на продуктивност, преминаваме заедно през предизвикателствата с баланс в организиране на работно/лично време, поддържаме заедно култура на непрекъснато учене и самоусъвършенстване. Макар и онлайн – не сме спирали да инвестираме в обучения, семинари, събития, тренировъчни проекти и програми за кариерно развитие. Само през 2020 до момента тази инвестиция е за над 2 млн. лв.

С грижа за колегите и следвайки с дисциплина спрямо държавните регулации в България и в Северна Македония, продължаваме да бъдем фокусирани върху хората ни, тяхното развитие и вътрешнофирмената ни култура.

Физическите ни офиси се преструктурираха интериорно в пространство за колаборация и в индивидуална възможност за работа. Как и дали ще се случи голям офисен „трансформънс“ предстои да разберем през 2021, засега следим световните тенденции и пулса на нашите служители.

Продължавате ли да наемате нови служители? 

Имаме десетки отворени позиции и не сме спирали да наемаме хора и по време на извънредното положение. Само през последните 6 месеца сме отворили нов бизнес за над 1 млн. лева. Запазваме тенденцията от последните години в профила на наетите – значително по-голям е процентът на хората с опит. Търсим мотивирани и можещи хора, с неспирно желание да учат. Оценяваме техническа експертиза и личностни качества на кандидатите, така че да сме сигурни, че отговарят на ценностите ни и ще бъдат ефективни в работата.

Стабилността и развитието ни се дължат на силни „мусаленска“ култура и дух, индустриалната диференцираност на клиентите ни, мениджърски политики и обединени от общи ценности и професионализъм хора.  Инвестираме ежедневно в нашето ДНК от ценности – #INNOVATION  #RESPECT  #IMPACT  #TEAMWORK  #PASSION    #QUALITY.

Мусала Софт е изградена от хора с различни гледни точки, националности, технологична и бизнес експертиза. Това ни прави конкурентен и предпочитан технологичен партньор  – с 60% от настоящите ни клиенти ни свързват 10 и повече години успешен бизнес и 90% от приходите ни са от дългосрочни партньорства. Успоредно екипите ни работят в разнообразен индустриален спектър за влиятелни компании. А това от своя страна мотивира хората ни и вдъхновява индивидуалния им изследователски стремеж. И „топката“ се връща обратно при хората ни – именно те създават добавената стойност на бизнеса на Мусала Софт.

Каква е Вашата прогноза за ИТ бизнеса глобално и за развитието на Мусала Софт до края на годината? 

Глобално – вече мина първоначалния шок, мина и лятото на традиционно по-забавено темпо, предстои да видим с каква скорост ще потръгне активния бизнес сезон. Предстои да чуем мненията на медиците и да видим нивото на паника на политическо равнище, което ще даде отражение на бизнеса.

За Мусала Софт – подготвени сме за различни сценарии, със сигурност няма да има връщане към старата „нормалност“. Финансовите ни прогнози от 20%+ ръст остават непроменени и дори има шанс да ги надскочим съществено.

Интервюто проведе Ива Абаджиева

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,