Както вече разбрахме – щастливите софтуерни разработчици са от голямо значение за една компания, тъй като освен, че изпълняват ролята на посланици, тяхното задоволство се отразява положително и на продукта. Но какви са стратегиите за подсигуряването на тяхното щастие? Това разбираме от участниците в дискусията на DevStyleR “How to keep software developers happy”.

Станко Методиев, CTO на DevriX, е на мнението, че щастието на разработчиците е строго персонален въпрос. Важно е да се установи индивидуален контакт с всеки един служител, така че да бъдат разбрани нуждите.

“В крайна сметка в един екип има хора на различна възраст, а на различните възрасти всеки има различни желания, настроения, потребности. Например, разработчиците в 20-те години искат просто да пишат код – по цял ден, по цяла нощ. Следователно ако им дадеш някакъв вид по-административна работа, като репорти и т.н., на тях няма да им се понрави,” споделя Станко Методиев и продължава с това, че служители с по две деца, ипотека и т.н., имат тотално други нужди. Те искат да прекарват повече време със семейството си и да имат по-добър баланс между работа и личен живот.

“По мое мнение трябва редовно да се правят срещи с членовете на екипа и да се обсъждат техните настроения – просто да провериш дали човекът е окей, как се чувства, комфортно ли му е и т.н. Така може да се предотврати потенциален бърнаут или напускане на фирмата,” завършва Методиев.

По темата се включи и Добромир Цольов, CEO в Strings IT Recruitment.

Бих искал да добавя, че ключов фактор за щастливите разработчици е да има добро ръководство и талантливи специалисти на ключови позиции като Project Management, Project Ownership, Quality Assurance и т.н. Има много различни неща, които една компания може да направи, за да са щастливи разработчиците, но това зависи и от спецификите на екипа. Няма как да има генерален подход към всички,” споделя той.

Тук отново Станко Методиев добави коментар с популярната фраза, че служителите не напускат работата, а напускат мениджърите. Това е така, защото може работата да ти носи удоволствие, компанията да е добра, но наличието на лош мениджър обръща всичко и влияе зле на фирмената култура.

Един от инструментите, които ние използваме при подбор на хора, е да избягваме токсични такива. Имаме опит с тях и може да са много добри на работата си, но правят всички наоколо нещастни. Опитваме се да избягваме такива хора, защото наемайки ги, е все едно директно да интегрираш проблем в екипа,” споделя Станко Методиев.

Отново се включи и Добромир Цольов, който сподели, че в неговата фирма са получавали много оплаквания от топ разработчици, че Project Manager-а е млад и неопитен. Според Цольов, в такъв случай работодателят трябва да се намеси, защото това е проблем, който лесно може да бъде избегнат.

С неговата гледна точка се съгласи и Силвия Куманова, C-level Business Transformation Consultant/Stress scientist в Somenso. Тя заяви, че проблемът с не достатъчно добрия Project Manager е много сериозен и се допускат грешки, които дразнят разработчиците и им действат негативно.

“При срещи с клиента, те са длъжни да слушат цялата информация и им става досадно. За да са доволни, би трябвало те да получават точно толкова инфо, колкото им е необходимо, за да свършат работата си. Те нямат никаква идея какво да правят с цялата получена информация и напълно нормално – объркват се и започват да забравят различни неща, някои от които могат да бъдат важни за работата им. Затова позицията на Project Manager-а е много важна и не трябва да се подценява от компанията,” сподели Силвия Куманова.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt