Google е сред основните сочени с пръст, когато иде реч за обработване и съхранение на потребителски данни. В тази връзка компанията не се слави с добро име и винаги се гледа с критицизъм и съмнение. Но ето, че през седмицата стана ясно, че все пак има намерение за поставяне на нова политика относно това, колко време данните ни могат да бъдат съхранявани, преди автоматично да се изтриват. От гледна точка на информация, свързана с локацията и активността в интернет и приложенията, както и гласовите записи, времетраенето ще бъде 18 месеца, но само за новосъздадени акаунти.
Тази промяна бе провъзгласена в сряда, като през изминалата година, компанията въведе опция, в която потребителите сами могат да променят настройките и да избират изтриването на информацията им да се случи автоматично след 3 или 18 месеца. Ето, че сега Google ще процедира самостоятелно, без опции за потребителите. Това, подчертаваме отново, ще се случва само и единствено за новосъздадените профили. Всеки, с акаунт в Google преди това, все пак ще трябва да прегледа своите настройки и да избере опция.
Компанията има над един милиард активни потребители ежемесечно, но все пак съдбата на техните данни остава под тяхна воля, тъй като не е желателно да се “разстройват потребителите с една такава неочаквана промяна,” пишат в New York Times. Поради тази причина “по-старите” клиенти, така да се каже, на Google услугите, ще получат имейл с подсещане за опцията.
Сундар Пичай, CEO на Google и Alphabet обяви в своя Twitter, че компанията се стреми да предложи “повече с по-малко”. Да разбираме ли, че това означава с по-малко данни? В крайна сметка основното обвинение към Google е, че използва данните за таргетиране и реклами. Нещо, което от компанията защитават с тезата, че всичко е с цел потребителите да получават по-персонализирана информация за продукти.
Но е възможно да смятаме, че тези действия на Google са, така да се каже, оставяне на вратата открехната. В крайна сметка основната използвана услуга от компанията е нейната търсачка, която служи като преходен мост към други сайтове, онлайн магазини, медии и платформи, които така или иначе ни събират данните. И ако зададен своето желание информацията за нас да бъде изтрита след 3 или 18 месеца, то от онлайн потреблението ни за това време – локацията ни, имейлите и цялото създадено досие с web и app активностите ни вече ще са в трети и четвърти ръце, извън юрисдикцията на Google. И ако това е така, то ходът на компанията е неефективен за потребителите, но стратегически за тях.
Privacy is at the heart of everything we do, and we’ll keep challenging ourselves to do more with less. As a next step, today we’re changing our data retention practices to make auto-delete the default for our core activity settings. https://t.co/4hW0L23iZV
— Sundar Pichai (@sundarpichai) June 24, 2020