Ирина Селиктар е Мениджър Бизнес Развитие в Тумба Сълюшънс ООД. Има дългогодишен опит в различни бизнес сфери и формати. Финансист по образование, маркетинг човек на практика, а през последните три години е изследовател в света на Информационните технологии и на взаимовръзките в него. Тумба Сълюшънс е първото място след 10 годишна практика, където вижда как корпоративната култура може бъде заряд и носител на устойчиво развитие както за самата фирма така и за всеки един от екипа.
Светла Линкова е Мениджър Човешки Ресурси в Тумба Сълюшънс ООД. Отскоро е част от екипа на компанията. Следва маркетинг и моден дизайн в Ирландия, социална психология в Хага и има богат опит от различни държави. Връща се в България, за да е по-близо до семейството си и за да сподели опита, натрупан в чужбина. Става част от държавната администрация и участва в разработката на няколко успешни проекта за Европейско финансиране. През последните години надгражда образованието си по Мениджмънт и е силно отдадена на каузата да олекотява работни процеси и да модернизира стандартни административни практики.
#SpoDari е инициатива, която все по-често чуваме и виждаме постове в социалните мрежи. Прави впечатление, че тя е насочена към наистина важни, животоспасяващи каузи. Как се роди #SpoDari?
Ирина: #SpoDari е олицетворение на две от най-любимите ни дейности различни от програмиране, а именно Спорт и Добродетелност под формата на дарение към значими за нас каузи. Всеки от нас е отдаден на различен спорт в свободното си време – планинско колоездене, бягане, конна езда, танци, футбол, тенис на маса, зимни спортове, преходи в планината, моторни спортове, дори и електронни спортове. Компанията ни подкрепя във всяко едно отношение. Тумба е място с дух, още от първия ден усещаш споделеност, органична мотивация и отдаденост към общата кауза. Каузата ни има 3 аспекта – технологично превъзходство, бизнес развитие и социална отговорност.
SpoDari се ражда през юни 2015 г, когато по-голямата част от компанията участва на Витоша 100 с колела и бързо ходене. Тогава пешеходците изминават близо 70 км всеки, а колоездачите завършват цялото състезание. За да отпразнува постиженията, Тумба Сълюшънс решава за всеки изминат километър да дари средства на важна кауза – организация на спортни лагери за деца с онкохематологични заболявания. Това е първото от вече над 35 спортни инициативи, в които #SpoDari участва.
Каква е мисията на #SpoDari и как се развива тя през годините?
Ирина: Мисията на #SpoDari е да накара повече хора да станат от бюрата си, да спортуват и докато се грижат за себе си, за тонуса и здравето на тялото си, да се погрижат и за други, които са в истинска нужда. Индивидуалният принос е във възможността да вдъхновиш други и заедно да създадете преживяване, което да предизвика промяна. Страстта към спорта винаги обединява, дава ни възможност да намерим съмишленици и докато правим това, което обичаме, компанията ни иска да ни подкрепи. В нашия случай подкрепата идва като част от приходите на компанията за всяка активна минута, която генерираме заедно докато спортуваме, и се дарява за важна за общността ни кауза.
Все пак кое е уникалното в идеята #SpoDari?
Ирина: Освен името ли?:) Уникалното е в споделеното изживяване, в това колеги да спортуват заедно в името на кауза, а не по задължение, в това компании, които по принцип са конкуренти, да се обединят и да подкрепят общността, която им създава предпоставки да бъдат успешни в бизнес начинанията си. #SpoDari e както инициатива, така и отговорност да бъдем по-добри към себе си и към заобикалящата ни среда.
Кои са най-запомнящите се проекти, организирани под знака на #SpoDari?
Ирина: За мен най-запомнящи са SpoDari DRIVE през 2019 г. и първият благотворителен футболен турнир през 2016 г. Това са събития, които организирахме по инициатива на наши колеги от Тумба Сълюшънс, но успяхме да привлечем десетки други иновативни компании както и известни личности като участници, дарители и посланици за каузата на Сдружение за Деца с Онкохематологични заболявания.
Светла: Аз съм отскоро в компанията, но това, което ми прави огромно впечатление е как по време на извънредна ситуация, служителите по собствена инициатива искат да се включат с лични дарения към кауза, която компанията е решила да подкрепи. Примери за това са пандемията тази година, както и влаковия инцидент в Хитрино през 2016 г.
Има ли известни личности, които са подпомагали инициативи на #SpoDari?
Ирина: Да, и без подкрепа на нашите активни посланици едва ли щяхме да организираме толкова успешна благотворителна инициатива – SpoDari DRIVE през 2019 г. Това са рали шампионите на България Крум Дончев и Димитър Илиев, рали пилотите Даниел Попов и Денис Станчовски, европейският шампион по СуперМото Ангел Караньотов, източноевропейски и републикански шампион в клас 125 Милен Георгиев, ултрамаратонецът Краси Георгиев, избраният за “Млад лекар на 2018г.” – др. Асен Цеков и организаторите на Sofia Riders Андрей Дянов и Мартин Райчев. Те бяха ментори на отборите в благотворителното картинг състезание за иновативни компании и ключов момент в изграждането на стратегия за успех в надпреварата на всеки един от екипажите. Благодаря им от все сърце и се надявам и тази година, ако здравните условия позволяват, да организираме и второ издание на картинг състезанието. Вече имаме подкрепата на нашите посланици, както и на партньорите ни от DevStyleR и Sofia Karting Ring.
Всъщност идеята за този разговор дойде от един пост във Facebook, от който научихме, че бутиковата софтуерна компания Tumba Solutions е направила впечатляващо дарение за болница в град Плевен. Интересното беше, че новината в социалната мрежа се появи много след като то става факт и след като еуфорията по благотворителността и корпоративния PR покрай извънредното положение, свързано с COVID-19, вече бяха затихнали. Защо така “тихо” и защо избрахте точно Плевен?
Светла: Знаете, че Плевен е първия град, в който се установи заразен с COVID-19. Още когато се заговори за случаи в страната се реши, че Тумба иска да помогне и ще се включи със средства, и тъй като даренията се концентрираха в столицата, ние решихме да се насочим към болница в провинцията. Проучванията ни сами показаха къде има нужда от помощ – плевенската болница “Д-р Георги Странски” е втората по големина държавна болница в страната и покрива доста обширен периметър от населени места в Северна и част от Централна България. След разговорите с хората от болницата, нямахме съмнение, че има нужда от материална подкрепа точно там. Става ясно от новини в медиите, че и други се включват с дарения за там в последно време, това е добре – все пак тази област стана второто по мащаби огнище на заразени след София…
Колкото до липсата на медийно отразяване на инициативата – не ни е било приоритет. Имахме възможност да отделим ресурс и го направихме. Споделихме новината в социалните мрежи, тъй като продължаваме да сме в контакт с хората от болницата и те ни изпратиха снимки с оборудването, вече в употреба, придружени от благодарствено писмо. Искахме да споделим емоцията, както и да изразим признателността към нашите колеги, които също подкрепиха каузата.
Как решихте какво трябва да се закупи? Какъв беше процеса?
Светла: Успяхме да разговаряме със служители от различни нива в структурата на болницата, от тях получихме информация за най-належащото – имаше нужда от специализирано оборудване за изолирана стая за пациенти с COVID-19 в Спешно отделение, а също и от апаратура за инфекциозно отделение. Имахме пълно съдействие с информация за техническата специфика и данни за доставчици в страната. Събрахме няколко оферти и избрахме най-подходящата техника. Служителите на болницата помагаха с контактите си в процеса на проучването, детайлите по доставки и уговаряне на сроковете за тях.
Имаше ли нещо, което ви впечатли позитивно при цялата тази организация между болницата, доставчиците, компанията-дарител, която се случва в много напрегнат и несигурен момент?
Светла: Да, всъщност това беше наистина страхотно изживяване. Всички, участващи в организирането, подкрепиха по невероятен начин инициативата ни – бяха на разположение по всяко време, всяка изникваща пречка беше преодолявана с вълна от ентусиазъм за решаването и от всички страни. Почуствахме се наистина свързани като хора, беше толкова докосващо и вълнуващо… не е нещо, което човек изпитва всеки ден в живота си…
Какви бяха отзивите от болницата в началото и след получаване на дарението?
Светла: За да сме напълно откровени, трябва да кажа, че в началото отношението беше малко скептично. Предполагам, че в болницата не са свикнали или имат лош опит от обаждания за дарения от непознати, но това беше само в началото. Упорствахме в намеренията си и тук искам да си позволя да изкажа благодарност за съдействието и доверието на старша мед. сестра от Спешно отделение Христинка Батолска – много ни помогна, въпреки тежката и отговорна работа, която има в болницата всеки ден.
Смятате ли да продължите с благотворителност в тази насока, тоест да подкрепяте болници, лечебни заведения, които са в нужда?
Ирина: Благодарни сме на условията, в които се развива бизнеса ни, на служителите на компанията, които ежедневно ни подкрепят и се надяваме да имаме възможност да продължим да подкрепяме важни за общността каузи.
Кое е най-голямото удовлетворение при такива инициативи?
Светла: Да сме обединени и заедно да създаваме възможности за промяна, чувството да се сме полезни, и да знаем, че с уменията и възможностите ни някой ще има по-добър шанс или условия за живот.
С какво са полезни подобни дарителски инициативи – не само за получилите даренията, но и за бизнеса, за обществото като цяло?
Светла: Смятаме, че желанието да се помага е импулс, основан на морални ценности и отговорност към общността. Даряването възпитава уважение и актът обогатява всеки, който участва в процеса – носи вътрешно удовлетворение, допринася за изграждане на едно по-задълбочено разбиране за живота като цяло. Сплотява и зарежда с ентусиазъм всички, които се включват. Те прегръщат кауза, с която да се гордеят като човешки същества.
По отношение на бизнеса – такива инициативи увеличават доверието на работното място, стимулират социалната отговорност на компаниите, помагат за развитието на културата на едни по-различни бизнес цели – за социална устойчивост. Социалното влияние е истинската промяна, която всяка компания може да окаже върху средата, в която живеем. Чрез акта на даряване ние ставаме част от позитивните промени, които искаме да видим – отразява се както на ползващите дарението, така и върху всеки пряко участващ, близкия му кръг от хора и обществото като цяло. Всяко добро отношение, мисълта за другите, помага за изграждане на гражданско съзнание, на общество със стабилна ценностна система.