Герман Гачевски представи гледната точка на TSD Services за преминалото извънредното положение и неговия eфект. Той е CEO и CTO на компанията и анализира управлението на екипи и ефективната колаборация по време на извънредното положение и след него.
Г-н Гачевски, извънредното положение премина, но доколко то изненада софтуерните компании?
Говорейки от гледна точка на TSD, като софтуерна компания, мога да кажа, че при нас липсваше моментът на изненада от извънредното положение, тъй като ние въведохме работа от вкъщи за всички служители от трите ни офиса в Троян, София и Пловдив на 9-ти март, веднага след като бяхме информирани за първите случаи на COVID-19 в страната и още преди в България да бъде обявено извънредно положение, което се случи официално на 13-ти март. За нас реорганизирането на цялата компания към дистанционен модел на работа също не беше изцяло новост, тъй като ние по принцип имаме политика за работа от разстояние и сме свикнали да предоставяме и използваме тази опция и в нормални условия на работа, когато това е необходимо, така че сме винаги технически подготвени целият ресурс на компанията да работи дистанционно. Разликата сега е, че периодът е доста по-дълъг и приложението е масово.
Генерално за софтуерната сфера, мисля, че дори да е имало известно забавяне в реорганизацията на работата при колегите, положението е било овладяно бързо и всички са се справили по най-добрия възможен начин.
Какви са първите индикации за проблеми в организацията на една компания, в ситуация като тази?
Според мен първият индикатор за възникване на проблем в една организация би бил появата на проблеми в бизнес сферата, в която оперират клиентите на ИТ компанията. Ако една индустрия е афектирана от кризата, причинена от глобалната пандемия, това неминуемо би довело до смущения в работата на всяка компания, която е част от тази сфера, което от своя страна би дало отражение върху ИТ компанията като доставчик на услуги на свой клиент. Последващият очакван момент вече са закъсняващите плащания от страна на клиентите, в резултат на които последват закъснения на заплати на служители и други негативни последствия.
Как повлия дейността на компанията работата от разстояние? Забелязва ли се промяна в ефективността?
Относно ефективността при дистанционна работа и мотивацията на хората в условия на пандемия бих казал, че към настоящия момент тези фактори не са проблем за TSD, а тъкмо обратното. Моделът на дистанционна работа във фирмата се прилага изключително успешно от всички колеги и от техническа, и от организационна гледна точка, колкото и трудно да е понякога това предвид ситуацията. Мотивацията на служителите ни също е на ниво и се радвам, че успяхме да продължим с рутинните си задачи въпреки трудностите, причинени от извънредното положение, в което се намирахме два месеца.
Какви са особеностите в управлението на екипи в условията на извънредна ситуация? Имаше ли нещо по-специално?
Както в извънредното положение, така и в нормални работни условия, успешното управление на екипи и ефективната колаборация между членовете на екипите в TSD винаги са били базирани главно на честта и отворената комуникация чрез провеждане на ежедневни скръмове с всеки вътрешен отдел и в рамките на всеки отбор, както и посредством допълнителни онлайн срещи с цел вземане на конкретни решения и решаване на проблеми. За успешно управление на ресурси и добра екипна работа разчитаме в голяма степен на взаимното доверие между хората в компанията, което ни носи положителни резултати. Всичко това беше валидно с пълна сила и по време на извънредно положение, като тогава ни водеше и мотивацията да поддържаме нормални темпове на работа въпреки ситуацията. Допълнителен фактор беше и решеността да се справим с тази ситуация по-бързо заедно, но физически разделени, без това реално да афектира ефективността ни и качеството на услугите, които предоставяме на нашите клиенти.