Образователна онлайн дискусия „Страшните компютри – вЕрно ли?! И какво е бъдещето на образованието“ се проведе на живо във Facebook на страницата на Компютърна академия IT STEP.Г
Главният фокус на дискусията бе здравословното присъствие на децата в дигиталното пространство, а участие в събитието взеха конкурентните организации “Mindhub” и “Роботика“.
„Ако компютърът в семейството се възприема като средство за изолиране на детето, то се затваря самó във виртуалния свят и тогава наистина може да бъде страшно. Една от нашите задачи е да стигнем до тези деца и до тези семейства, за да им покажем, че компютърът може да бъде нещо друго. Да покажем, че децата могат да използват компютъра с максимална полза до края на живота си, с други думи – с образователни цели”, заявява Сергей Михайлов, изпълнителен директор на Компютърна академия IT STEP.
„Забелязваме, че децата обичат освен да играят, и да създават игри. Ние ги стимулираме към това да творят и виждаме трансформация у тях, когато от чисти консуматори на игри, те започват да се чувстват и като създатели.“, допълва Стоян Трифонов, преподавател в Mindhub.Иван Паунов, преподавател в Академия „Роботика“, също не остава безпристрастен във връзка с образователния подход към децата, като споделя: „Преподавателите, които и на мен са ми правили най-голямо впечатление като дете, са тези, които са били модел за подражание. Тези, които ти влизат в положението, разбират те дори когато просто не ти е ден, помагат ти и не те оставят на произвола.“
Представителят на Mindhub допълва още, че децата трябва да се чувстват спокойни да сгрешат, защото ако детето сгреши/опита да направи нещо 10 пъти, а то стане на 11-тия, то вече знае 10 различни подхода. Той е категоричен, че децата трябва да са свободни да експериментират, за да откриват сами различни решения.
„Нещо, което е изключително важно за децата е моделът „учене чрез игра“. Уменията, които децата развиват, когато играят на образователни игри или се учат на програмиране, например, в образователни платформи, са пряко свързани с тяхното креативно и логическо мислене. А особено когато интересът на малко дете (6-7-годишно) бъде насърчен към нещо полезно, което истински го вълнува, вероятността то да тръгне в грешната дигитална посока, е много по-малка.“, заявява от своите наблюдения Джулиана Василева, мениджър „Маркетинг и ПР“ на IT STEP и модератор на дискусията.
На дискусията стана ясно, че всички представители са на едно мнение по отношение на здравословната връзка дете-родител, като стигнаха до извода, че именно компютърните игри и устройва спомагат за нея.
„Ако детето вижда, че родителят има реален интерес към това, което то прави, това спомага за емоционалната свързаност. Навсякъде около нас има всякакви игри, конзоли и какво ли още не, което може истински да вълнува цялото семейство“, казва г-н Михайлов.
Едно от най-големите предимства на дигиталното пространство, е че чрез него децата имат възможността да се развиват чрез инструменти, които обикновено използват на ежедневна база. Те имат достъп до голям обем информация, но истината е, че децата трябва да бъдат ограмотени от вкъщи, от училището и от образователните академии, за да се научат да използват разумно и безопасно информацията, която откриват.
Заключението, до което стигнаха организациите, безапелационно е, че би било добре ако може да се създаде една здравословна симбиоза между всичко изброено и в тази връзка дигиталното пространство далеч не е страшно, а е единствено в полза за децата.