Новата тактика на “Ислямска държава“ в разпространението на реч на омразата и съдържание с насилие онлайн са именно емотиконите.
През последните два месеца емотикони във Facebook се използват вместо думи като „оръжие“, „експлозия“ и „ракета“, за да защитават терористичните атаки на ИДИЛ.
Именно сложна кампания за дигитална дезинформация седи зад тези фалшиви медии. Кампанията включва използването на различни тактики сред Facebook страници, Twitter профили и Telegram канали като вързаните с ИДИЛ канали имат общо почти 80 хил. последователи.
Според Politico, голяма част от публикациите на ИДИЛ, все още са онлайн – а нито част от него не трябва да е налично в социалните медии. Мустафа Аяд, изпълнителен директор за Африка, Близкия изток и Азия в Institute for Strategic Dialogue, споделя:
„Те са свързани с по-широката неофициална новинарска екосистема на ИДИЛ, която е измислила специфични тактики за избягване [на правилата], така че въпреки сваляне на съдържанието да процъфтяват и да продължават да го правят. Поддръжниците на ИДИЛ са измислили начин да използват няколко платформи по все по-усъвършенстващ се начин. Защо разработват код с емотикони, за да опишат определени неща във Facebook и не използват същия код в Telegram? Става въпрос за използването на различни тактики“.
Според служители на националната сигурност и изследователи, които следят онлайн джихадистки материали, групите използват различни методи и техники за разпространение и популяризиране на идеята им свързана с омразата.
Във Facebook те заменят терористичния език с емотикони, в Twitter превода от арабски език на английски е много по-смекчен, а в Telegram тактиката въвежда копиране на официални материали на ИДИЛ.
Още повече, алтернативни мрежи като Telegram осигуряват място да координират тактиките си, докато по-широко разпространени платформи като Facebook се ползват, за да се разпространява често по-смекчена пропаганда.
От Facebook са отказали коментар по темата, но са заявили, че разследват профилите, докато представители на Twitter и Telegram не са отговорили на исканията. Аяд добавя:
„Това, което се случва, е нещо напълно ново. Това е тактика на няколко платформи и няколко езика, която използва фалшиви медии и различни стратегии за съдържание. Целта явно е да се поддържа онлайн присъствие, без да бъдат засечени“.
Технологичните компании заедно с агенциите за национална сигурност продължават да премахват множество профили с близки връзки към ИДИЛ, талибаните или други джихадистки групировки, за да отсеят всякакъв враждебен материал. Въпреки всичко, екстремистите все още са по-напред в надпреварата, като се възползват от слабата комуникация и сътрудничество между организациите.