20 април, 2024

„Винаги сме вярвали, че ще продължаваме да растем, като не сме си поставяли цели за конкретна оценка на компанията“. Това споделя в интервю Георги Василев, управител на Докумастер България – основният развоен център на Documaster AS, Норвегия, по повод полученото скорошно финансиране, довело до скок в оценката на иновативната тех компания, която вече надминава 60 млн. евро. Още за успеха на Documaster, какви са следващите предизвикателства и каква е ролята на екипа у нас – научете повече от топ мениджъра Георги Василев – Just a regular everyday normal guy 🙂

Георги, как постигнахте този успех? Какво се крие зад него?

Причините са наистина много. Не мога да не започна с невероятния екип, който успяхме да изградим през годините. Може да прозвучи като клише, но да намериш правилните хора в правилното време и да им дадеш правилната роля не е никак лесна задача. И ако тези хора ти гласуват доверие за достатъчно дълъг период от време, нещата започват да се случват.

Естествено, не мога да пропусна и положените усилия и непримиримото желание всичко да се случва както трябва. Ако трябва да избера само едно нещо, за да опиша за какво наистина ни е грижа като компания, това неминуемо би било “качеството“. А когато правиш нещо качествено, естествено на правилната цена, пазарът започва да го оценява. Това пък, от своя страна, привлича инвеститорите.

Бих споменал и още няколко важни фактора, които според мен повлияха положително в развитието ни като компания и достигането до този етап. Нагласата ни да не следваме сляпо конкретни добри практики и методологии, например, винаги ни кара да се замисляме кои са конкретните проблеми, с които искаме да се справим, да включваме възможно най-много хора в процеса на дискусия и да вземем решения, които да пасват най-добре на нашата ситуация и контекст. Синхронът ни с нагласата на досегашните ни големи инвеститори да не прибързваме с растежа пък ни осигурява нужното спокойствие и фокус.

Разкажете малко повече за продукта на Documaster и клиентите на компанията.

Всъщност имаме няколко продукта. Общото между тях е че са насочени към сферата на дългосрочното съхранение на информация и най-вече документи. Най-зрелият ни продукт, Documaster, е тясно свързан с норвежкия публичен сектор, където е задължително използването на система отговаряща на местния стандарт за архивиране NOARK. В последните години усилено разработваме и ново предложение под същото име, което е насочено към нуждите на корпоративния сектор. Там фокусът не е толкова върху архивиране, а по-скоро към структуриране и лесно търсене на нужната документация.

Имаме още няколко нишови продукта като Decom, който помага на архивистите да оптимизират процеса по описване на бази данни от SIARD пакети и Arkivplan, който помага на архивистите да описват къде съхраняват и как са структурирани архивите им.

Също така имаме голям екип, който предоставя услуга за миграция на информация от използвана досега система към Documaster. Голяма част от новите ни клиенти се възползват от тази услуга, за да прехвърлят наведнъж документацията си, когато започнат да използват на нашия продукт.

Очаквахте ли оценката на бизнеса на Documaster да достигне това ниво?

Винаги сме вярвали, че ще продължаваме да растем, като не сме си поставяли цели за конкретна оценка на компанията. Тук може би е редно да спомена факта, че в началото на 2020 г. планирахме рунд на финансиране, който обаче пропадна поради несигурността, предизвикана от първата COVID вълна. Тогава двата ни големи инвеститора Summa Equity и Norselab решиха да ни подпомогнат допълнително и да изчакаме пандемията да утихне преди да търсим ново финансиране. Така че може да се каже, че самата инвестиция бе очаквана. Оценката, от своя страна, е базирана на солидните метрики, които показваме като бизнес и големия потенциал, който имаме що се касае до важността на проблемите, които решаваме.

Каква е ролята на българския офис, на локалния екип за този успех?

Офисът ни в София е развойният център на компанията и е най-многочисленият – над 50% от служителите са тук. Тук е базиран и главният ни технически директор, който е и съосновател на Documaster. От откриването на офиса през 2015 г., тук са се взимали почти всички важни технически решения, свързани с разработването на продуктите и цялостната ни технологична стратегия.

Кое е следващото предизвикателство пред Documaster на глобално ниво?

Както вече споменах, имаме доста повече опит в публичния сектор. Вярваме, че следващата крачка за развитието на компанията на глобално ниво е свързана с развитието на продукта ни за корпоративния. След като имахме няколко успешни пилота с норвежки компании от различни индустрии, решихме да се концентрираме върху телекомуникационната. Вече е факт и първото ни партньорство извън Скандинавия, като подписахме договор с компания оперираща в Латинска Америка. Сигурни сме, че имаме много добър product-market fit и скоро ще успеем да привлечем и още клиенти. Въпреки че не приоритет за нас, ще бъде страхотно ако един ден имаме партньори и в България.

Какви са плановете за развитието на българския R&D център в този контекст?

Едно от решенията, което наскоро взехме, бе свързано с фокусирането на отделните екипи. С разработката на няколко продукта паралелно и различната динамика, която те изискват се оказа, че се създават доста предпоставки за неефективност. Затова решихме да предприемем генерална реорганизация, която ще бъде подпомогната и от новата инвестиция, а именно  да отделим разработката на продукти за публичния сектор от тази за корпоративния. В България ще се концентрираме върху първите, като държа да отбележа, че те носят около 90% от приходите на компанията и все още виждаме солиден потенциал за развитие. Това неминуемо ще се отрази и на разрастването на офиса ни, но както и с бизнеса, така и с организацията никога не търсим неконтролируем бърз растеж. Ще приоритизираме конкретни позиции, като искаме да се подсилим там, където наистина изпитваме нужда.

Какви са основните умения, които търсите у кандидатите, които искат да станат част от екипа на Documaster?

Може да се каже, че сме доста селективни що се отнася до наемането на нови колеги. Независимо дали говорим за по-опитен програмист, или за тепърва прохождащ такъв, винаги търсим хора, които да покриват ключови за нас ценности като уважение към труда и личността на останалите, желание да помагаш на другите, ентусиазъм да учиш, да се развиваш и да участваш активно в процеса по разработка.

Естествено винаги включваме техническа задача или интервю, за да добием по-добра представа не само за нивото, но и за начина на мислене на кандидата.

 

Все още сме в условията на пандемия и не мога да не ви задам въпрос, свързан с работата от разстояние. Каква е политиката на Documaster? Имат ли възможност служителите на компанията да работят дистанционно?

Винаги сме били гъвкави по отношение на работата от разстояние, но никога не сме имали формална политика. И все пак бих казал, че като цяло се стремим към физическия контакт между хората в екипа. Това може би се дължи най-вече на факта, че повечето от нас вярват, базирайки се на пътя извървян досега, че контактът помежду ни в офиса е основополагащ за изграждането на трайни взаимоотношения и фирмена култура. През 2020 година естествено разбрахме, че можем да сме ефективен и сплотен екип, дори и когато работим дистанционно. Сега се опитваме да инкорпорираме плюсовете и на двата подхода, като оставяме всеки сам да избира къде да прекарва работното си време, но все пак гледаме да намерим достатъчно поводи да се събираме и физически. Поне веднъж на месец изнасяме офиса към някоя хижа, както и организираме различни развлекателни събития.

Вие сте успешен мениджър, но в LinkedIn профила ви стои следната информация в секцията “About”: “Just a regular everyday normal guy 🙂 “ Как успявате да поддържате баланса? Какъв е Вашият съвет за професионалистите, които тепърва се насочват към мениджърски позиции и към предприемачите, разбира се?

Този въпрос искрено ме зарадва. Това описание го сложих преди няколко години – не помня кога точно. Беше в израз на нежеланието ми да следвам тенденцията да се опитваш да се представиш по прекалено грандиозен начин на профила си. Доста хора биха се сетили откъде идва цитатът, но все пак споделям и източника https://www.youtube.com/watch?v=5PsnxDQvQpw&ab_channel=JonLajoie

Що се касае до баланса между работа и личен живот, ако разбирам правилно въпроса, мисля че първото нещо, което човек трябва да си отговори е дали иска да има баланс. Това, което имам предвид е, че е напълно ок някой да си каже, че иска да се посвети изцяло на кариерата си, на проекта си, на компанията си за определен период от време. Подчертавам определен период, защото ако се премине една граница, която за всеки е различна, неминуемо се стига до прегаряне. Аз съм от хората, които все пак търсят баланса и се опитват да разпределят адекватно времето си между работа, семейство, хобита и други активности, което включва доза планиране и дисциплина. Доста ми е повлияла една презентация, която още в ранните дни на кариерното ми развитие ме накара да се замисля за баланса. Ако трябва да дам съвет, то неминуемо ще бъде от нея, така че давам кредит на Джеймс Лафърти за идеите. Една например е, че не трябва да се залъгваме, че можем да балансираме повече от 5 роли наведнъж без да правим компромиси с някоя от тях. Под роля може да разбирате всяко дългосрочно взаимодействие с някого или нещо, например „съпруг“, „баща“, „служител“, „активно спортуващ“.

Снимковият материал е предоставен от Documaster.
Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Shop manager