24 април, 2024

Един от въпросите, зададен от аудиторията по време на онлайн дискусията “Заплатите в софтуерния бранш 2021“, проведена от DevStyleR, бе свързан с достоверността на слуха, че ако ръководните позиции спестят от заплати и бонуси, то след това самите те биват възнаградени за това, че са спестили средства на компанията. Но дали това е така? Ето какво отговориха специалистите.

Рада Йосифова, Head of Human Resourses в Raiffeisenbank, отрече наличието на такава практика в тяхната компания, добавяйки, че бюджета за бонуси и заплащане дори не е делегиран към мениджърите, следователно подобна практика няма как да просъществува.

Ако има някакви ясни правила и прозрачност, то това няма как да бъде вярно,” сподели от своя страна Александър Починков, VP of Engineering в Nexo.

След него Атанас Дюлгеров, Head Software Development & Integration в Smart IT и Диана Филипова, HR Specialist в Coherent Solutions също отрекоха за наличието на подобна практива в техните компании, като Филипова изтъкна, че идеята на бонусите е да потивира хората, от което печели самият бизнес и затова няма как да има логика в подобна практика.

Тук Милен Великов, HR Expert & Consultant, отвори темата дали пък санкциите не биха могли да се използват като вид стимул и популярна ли е въобще тази практика в ИТ сектора? Той дефинира, че има предвид санкции при неизпълнение на цели.

Александър Починков определи само по себе си не взимането на бонус като вид санкция, ако е свързано с представянето на даден служител.

Взимането на бонус не е задължителни и ако не взимаш бонус може да означава, че или нямаш компетенциите, или не си си изпълнил целта. Бонусите не се раздават по принци,” каза Великов.

Може би на нашия пазар и в ИТ сектора това няма как да се случи, защото представете си тогава, че един разработчик ще го е страх да направи бъг, знаейки, че от това зависи бонуса,” сподели Диана Филипова.

Негативните стимули никога не водят до повишено дългосрочно представяне на кадрите. Ако гоним човек, за да го накажем и да започне да изпълнява някакво правило, то тогава той ще се притеснява и креативната мисъл приключва. Мотивацията на човек да се чувства добре и сигурен на работата си и да бъде поощряван с положителните неща, винаги има по-голям ефект. Негативните стимули не са успешна политика,” сподели Атанас Дюлгеров.

Ивелина Петрова, HR Specialist в Coherent Solutions, сподели, че е по-важна позитивната мотивация при постигнати резултати.

Позитивната мотивация може да бъде не само финансов измерител. Има и други важни неща като обратна връзка, оценяване на постиженията, активна работа, постигането на цел и отпразнуването на нещо такова. Компанията може да допринесе много с подобни обучителни елементи, така че тя да допринесе и сподели със своите таланти, които са постигнали даден резултат,” коментира Петрова.

Пълната версия по темата можете да изгледата във видеото.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author