Васил Михайлов е Senior Identity Management Engineer в Schwarz IT Bulgaria. Още от малък е привлечен от технологиите и вече има около 10 годишен професионален опит в сектора. Той спечели награда от проучването “Заплатите в софтуерния бранш 2021”, което се оказа и повод да поговорим с него и да разберем повече за неговия кариерен път и възгледите му за технологичния сектор.

Как се породи интересът ви към технологиите? Кога започнахте да се занимавате с тях?

Занимавам се с компютри откакто се помня. С трепет стартирах игри записани на флопи дискове на 16-битови системи, а по-късно ми отне доста време да преодолея страха си към Control Panel на домашния Windows. Математика винаги ми е бил любим предмет и това допълнително подхрани интереса ми към технологиите, в частност компютърните. Притежавам Бакалавър по Електроника и Магистър по Компютърни Мрежи и те ме научиха на подхода към технологиите като цяло.

Какъв е пътят на един професионалист до Senior Identity Management Engineer?

Моят път беше традиционен – две години като ниско ниво HPE Software Support и след това две години като второ ниво външен инженер към голяма Американска компания през една от глобалните аутсорсинг фирми с офис в София. Развитието на ИТ индустрията и фактът, че много Западни компании търсят диверсификация и по-ниски разходи на Югоизток са основна причина големи корпорации да отварят офиси тук. Само преди няколко години позиция като „Senior Identity Management Engineer“ би била екзотична в България, но благодарение на решението на Schwarz IT да отворят офис в България тази и много други вече са достъпни. Искрено се надявам скоро да видя повече предложения в България за Architect и Director, а защо не и на CTO на глобална компания.

Необходимо ли е да се отделят години за постепенно израстване или са необходими определени познания?

Няма еднозначен отговор на този въпрос. С времето човек трупа все повече знания и съответно израства, ако си го е поставил за цел. Историята показва доста примери на хора на високи позиции без необходимите знания и личностни качества и обратното – хора с много познания, закотвени на едно и също място за дълго време. Непреодолим фактор е и късметът да си на правилното място по правилното време, т.е. да кандидатстваш на правилната обява в най-точния за теб момент.

Разкажете ни повече за професията ви и технологиите, с които работите?

Естеството на работата ми е менажирането на потребителите и техните достъпи в рамките на организация. Schwarz групата съдържа Kaufland и Lidl под шапката си и имам щастието да работя в компания с над 500 000 активни потребители глобално. Това налага използването на нетрадиционни технологии в огромна, постоянно променяща се среда като в основата е eDirectory на NetIQ. Другите технологии са обичайните заподозрени – Активна Директория, Azure AD, вездесъщия PowerShell и също така SAP, който е в основата на магазинния бизнес на Schwarz.

Вие спечелихте награда за участието си в проучването “Заплатите в Софтуерния Бранш” от Тумба Сълюшънс. Какво ви подтикна да се включите и споделите мнението си? Важни ли са такива проучвания за индустрията?

Чувал съм за проучването „Заплатите в Софтуерния Бранш“ от предишни издания и то всеки път генерира полемика. Тази година успях да попадна на него преди да е завършило и съм радостно изненадан, че бях избран между печелившите. Според мен е една идея подвеждащо, че всички в IT индустрията в България се къпят в богатство и слава, и проучвания като вашето показват, че и този бранш е сегментиран както всички останали. Предполагам, че такива проучвания са интересни и помагат на ръководните и HR фактори на IT компаниите представени на българския пазар.

Как според вас се развива индустрията в България? Достигнат ли е максимума в заплащането?

Повече от очевидно е, че темповете на развитие на ИТ индустрията не се забавят, дори и по време на пандемия. Имайки предвид, че в основата и са BPO и ITO, дори се надявам, че тези темпове ще са високи с оглед на намаляването на разходите на Запад. Наличието на успешна и бързо развиваща се startup среда също е признак и помага на цялостната градация според мен. Така казано, максимумът все още не е достигнат и ще расте заедно с нарастването на добавената стойност на ИТ индустрията в България.

Как може да се реши нуждата на бранша от все повече специалисти?

Проблемът със специалистите в във всеки един бранш във всяка една държава (поне в Европа) и според мен този проблем има и известна доза субективност. Повечето фирми търсят готови специалисти, а техните текущи служители биват някак си пренебрегвани. Имал съм щастието да работя в сплотен екип, в който споделянето на информация и знания е поощрявано. От там съм научил изключително много и разнообразни неща свързани с работата ми. Считам, че този модел може да бъде използван и за обучението на подходящи кадри inhouse, като в центъра се поставят хора, желаещи да споделят знанията си. Виждам, че все повече компании организират собствени академии за млади хора и студенти, давайки шанс за работа в последствие на най-добрите и най-отговорните.

Според вас кое е водещото за един специалист да реши да смени работното си място?

В рамките на капиталистическа система, човек бива оценяван, от това колко заплащане получава за труда си. За мен заплащането също е водещ фактор, разбира се в рамките на заобикалящата среда. Друг основен за мен фактор е степента на отговорност на всяка една позиция. Колкото повече житейски и трудов опит събирам, толкова повече ми се иска отговорността ми да нараства. Това е основно, което прави работата интересна за мен.

Кои са вашите хобита и интереси? Как релаксирате след работния си ден?

С удоволствие бих изредил няколко нетрадиционни хобита като грънчарство или хвърляне на диск, но моите са изцяло ортодоксални. Харесвам хубавата книга, компанията на приятели, вкусна вечеря. Обичам да ходя по планини и реки, а лятото на палатки с компания. Харесвам и интересни сериали и филми и наскоро изгледах целия Game of Thrones за няколко дни. Когато ресторантите и кафенетата бяха затворени заради Ковид, всяка вечер излизах пеш след работа на „ковидна разходка“. Също така харесвам и пътувания до екзотични и горещи дестинации, но често те остават само виртуални.

Какви умения и знания трябва да притежава човек желаещ да се развива в ИТ бранша?

Основните знания, които получих в университета ми помагат изключително много сега. На мнение съм, че всяко добро IT трябва да знае базовата математика зад модерните технологии и основните принципи на това как протича информацията в съвременния свят. Например, математиката зад 5G преносът на данни е известен от десетилетия, но става общоизвестен сега, а Cloud Computing не е нищо ново, а комбинация на отдавна съществуващи технологии съчетани с бърз Интернет.
Човек също трябва да развие самочувствие (с покритие разбира се) и работна еманципация, защото това позволява с радост да поеме по-сложни задачи. А повишена отговорност винаги те кара да генерираш нови знания.

Какво ще препоръчате на стартиращите в бранша?

Да бъдат последователни в ученето си. Да не оправдават количеството и качеството си на работа със заплащането си. Да свършат повече без да са ги питали. От моя опит мога да кажа, че не съм имал „безнаказана“ добре свършена работа. И от време на време да се запитват дали това е нещото, което им харесва да вършат, и осмисля работния им живот.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt