7 октомври, 2022

Деян Сланчев е Delivery Lead в Questers и един от 20-те ТОП софтуерни специалисти в класацията на DevStyleR ТОП Софтуерните Компании. Той дава ценни съвети на стартиращите разработчици и набляга на основните за него качества, които специалист трябва да притежава – внимание към детайла, любопитство и да е отборен играч! 

Какво е усещането да сте сред водещите в тази класация?

Страхотно! Искрено съм щастлив, че хората, с които и за които съм работил, са оценили толкова високо качеството на моя труд. Благодаря на всички, които са гласували за мен (волно и неволно). Също така благодарности към DevStyler за организирането на тази класация.

Кои са задължителните качества, които един специалист във Вашата професия трябва да притежава?

Аз мисля, че за да бъде човек класифициран като „специалист“, той трябва да притежава букет от качества, с който да може да борави и прилага в ежедневната си работа. Ако трябва все пак да избера, според мен един софтуерен специалист трябва да бъде:

Отборен играч – всички знаем филмовия стереотип на свития особняк, който прави чудеса хаквайки, държавни институции наляво-надясно, но изпитва проблеми да се впише в обществото и да комуникира. Колкото и интригуващ да е този сценарий за Холивуд, в софтуерната индустрия това не работи. Работата на софтуерния специалист е да решава проблеми и изгражда продукти, а не да пише гениални редове код на тъмно в мазето. За тази цел той трябва да може да комуникира с други разработчици, екипи, PM-и, QA-и, клиенти, поръчители и кой ли още не.

Любопитен – любопитството е силата, която те кара да опитваш и учиш нови неща непрестанно. Това качество помага на хората да покоряват върхове, които преди време са изглеждали невъзможни. Въпреки че е клише, любопитството в нашата професия ще те бутне да прочетеш онази статия за новия софтуер; да поразместиш нещата, за да видиш какво ще стане; да видиш тази технология дали ще ти е интересна; а пък мобилни/уеб/десктоп/т.н. приложения как се правят и така – капка по капка, всеки знае какво се случва.

Внимателен към детайла – колкото и странно да прозвучи за нетехническите хора – компютрите правят само това, което им е зададено да направят. Нищо повече, нищо по-малко. Изключително важно за нас като „давачи“ на тези команди, е да бъдем достатъчно детайлни и прецизни, докато се опитваме да инструктираме машината да върши точно това, което искаме. Една пропусната запетая, едно допълнително/пропуснато отстояние или пък загуба на контекст могат да вгорчат живота и на най-опитния специалист.

Имате ли златно правило, което прилагате в работата си?

Като „златно“ правило, което винаги прилагам, бих категоризирал – „Не изпускай поглед от голямата картина.“ Аз смятам, че за да бъдеш добър софтуерен специалист, ти трябва да изпълняваш ежедневните си задачи, като не губиш фокус от крайната цел. Мислейки как нещото, което създавам днес, ще допринесе за даден продукт след време; как моето нещо ще комуникира с други компоненти; защо това което правя днес е важно и ми позволява да се концентрирам и дам най-доброто, на което съм способен.

Кои са най-добрите начини за справяне с предизвикателствата?

Не мисля, че ще изненадам някой, ако кажа, че нашата индустрия е доста динамична и няма да преувелича като кажа, че е предизвикателства дебнат от всякъде. Въпреки че основно предизвикателствата са технически, историята не приключва там – проблемни взаимоотношения с екипи, клиенти и заинтересовани страни; управление на очаквания и ресурси; „езикова бариера“ между технически и нетехнически хора и т.н. За мен един от най-добрите начини за справяне с предизвикателства е: Опрости го! Ако технологията е голяма, сложна и комплексна, опрости я на малки и разбираеми части. Нетехническите хора не разбират защо това работи така и не може да стане иначе. Опрости го, дай аналог от всекидневието или нарисувай механизма на работа, за да демонстрираш нагледно. Начин винаги може да се намери. Също така искам да добавя, че аз имам щастието да работя в невероятен екип, който винаги е готов да откликне и да ме прекара и през най-завързаното предизвикателство. Благодаря им за това.

Съвет към стартиращите във Вашата професия? Как се става успешен в ИТ сектора?

Както във всяка друга професия, да станеш успешен в ИТ изисква основно много работа и много учене. Въпреки че доста хора си представят как седиш на климатик на удобен стол и получаваш главоломни суми, в действителност се изискват доста усилия. Единствения съвет, който мога да дам е, дерзайте, учете и опитвайте – технологии, методи, начини, каквото и да е … ще стане! А да, пригответе се и да преинсталирате опера- ционните системи на всичките си познати.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,