1 декември, 2024

Тодор Маринов е CEO на Strypes. Той е сред 20-те ТОП Мениджъри от класацията на DevStyleR “ТОП Софтуерните Компании” и според него предизвикателствата винаги предоставят възможност или да постигнеш целите си, или да се научиш на нещо ново и развиеш.

Какво е усещането да сте сред водещите в тази класация?

Естествено чувствам се прекрасно, още повече, че номинацията и гласовете идват от публиката, от ИТ общността което означава, че Strypes е разпозната като компания и явно харесват какво какво правим. И не на последно място, при мен най-важното е, че това е някаква форма на оценка за всички в компанията и наистина се чувствам прекрасно, благодаря ви!

Кои са задължителните качества, които един специалист във Вашата професия трябва да притежава?

За мен през годините, на първо място, бих казал, че това е поемането на отговорност. Ето и примера с корона кризата през последната година. Нещата се променят ежедневно, непрестанно и ако ние не се чувстваме отговорни и не смятаме, че можем да се справим със ситуацията, ние започваме да ставаме жертва. Така че, на първо място, е поемане на 100% отговорност за нещата които правим, но със сигурност помага и да си самокритичен, да не се самозабравяме и при успехите, и при неуспехите. Доста любопитство също бих казал и комплексен набор от качества. И не на последно място, естествено и емпатия.

Имате ли златно правило, което прилагате в работата си?

Пак казвам поемане на 100% отговорност. И винаги търсене на win-win. С времето ми се е доказало малко или много, че дългосрочно win-win е винаги печелившата стратегия, защото ако за да увеличиш gain-a на печалбата за себе си в краткосрочен вариант и някой друг страда, това в дългосрочен план винаги пречи, поне за мен.

Кои са най-добрите начини за справяне с предизвикателствата?

Според мен винаги предизвикателствата са възможност или да постигнеш резултата, който търсиш и целите, които си поставяш, или възможност да учиш. Всяка ситуация ти дава възможност да напредваш. И отново казвам ние в Страйпс гледаме дългосрочно, това е едно от най-важните неща. Ако гледаш краткосрочно може да удариш стена, може да имаш някакви проблеми. Но ако го подходиш по правилния начин винаги дългосрочно печелиш. Ако Ви е интересно мога да споделя и как се справихме с кризата тази година, защото това е типичен добър пример. Понеже ние работим с международни клиенти и имахме поглед как се развива кризата в Холандия, Германия, Швеция, Америка. И смея да твърдя, че доста преди нашето правителство да реши „окей, ние трябва да започнем да работим от вкъщи“, ние вече бяхме започнали да се да се готвим, т.е неприятната ситуация идва и от нас зависи по какъв начин ще се справим. Кризата повлия не само на здравето ни, ами и върху бизнеса ни и затова първите две-три седмици бяха малко несигурни. Нашият подход беше да разработим четири възможни сценария за това къде може да отиде компанията: зелен – всичко е окей, малко по-неприятен жълт сценарий, розов и червен – нещата вече са много сериозни.Когато разработвахме тези сценарии за нас най-важното беше да запазим хората, т.е през първите три сценария ние трябваше да намалим някакви разходи, да реорганизираме или каквото и да било, за да можем да запазим хората, докато не стигнем до вече най-най сериозния сценарий. И наистина успяхме да го направим! И нещо допълнително, което направихме беше да да сме изключително открити с всички в организацията. Събрахме всички и бяхме абсолютно открити какви са възможностите, защото точно в тоя момент беше много несигурно. И предполагам и Вие имате познати, които са били примерно съкратени от работа. Затова ние решихме да бъдем открити към хората, но и да изискваме от тях да поемат някаква отговорност, защото временно бяхме готови да жертваме някакви дребни и луксозни придобивки, които в дългосрочен план по никакъв начин няма да повлияят. Хората наистина много го оцениха и според мен ето това е едно страхотно предизвикателство! Беше една доста добра година за нас и още повече според мен станахме още по-сплотени като организация, защото малко или много кризите по някакъв начин сплотяват. Това може би е добър пример.

Съвет към стартиращите във Вашата професия? Как се става успешен в ИТ сектора?

Пак бих повторил и потретил – поемане на отговорност! Няма друго лекарство. Няма как да го промениш, ако търсиш отговорността навън, ако търсиш някой друг да ти свърши работата, според мен българската действителност показа много такива примери, и няма как да стане. На първо място, е поемане на отговорност. Доста любопитство, четене също доста помага. На мен страшно много ми помогна когато започнах в Strypes като програмист, имах пряк достъп до тогавашния основател на компанията и можех да се уча, т.е да имаш много хора, от които да може да се учиш. Ако е само едно нещо – поемане на отговорност! Оттам нататък нещата стават доста доста по-лесни.

Какво си пожелавате в професионален план за годината?

Бих казал нещо малко. Нека да се виждаме по-често, защото да, успяхме да избутаме тая година, но доста ни липсва пряката връзка, а не през компютъра. Така че нека сме здрави тази година. Виждам доста успешна
година пред нас, но нека да можем да се виждаме без маска без дистанция и да можем да общуваме отново нормално.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author