Настана почти една година от началото на периода, който всички мислеха, че ще трае седмици. Светът продължава да е затворен, но ето че възможността за дистанционна работа позволява на Земята все пак да се върти.

Факт е, че именно технологичният бранш успява да функционира като че ли най-добре и сред неговите представители дори не се забелязва стрес от това да бъдат лишени от възможност да извършват работата си. Дори напротив, на 13 март миналата година именно ИТ браншът запази най-голямо самообладание, защото знаеше, че няколко дни по-късно (16 март – бел.ред.) ще може спокойно да продължи да извършва дейностите си.

Сега, поставени в началото на масовата ваксинация (макар и доброволна – бел.ред.), докато цари известна несигурност сред обществото относно процесите, начините, “зелените коридори”, вторите ваксини, етапите и категориите, доставките на ваксини и куп други въпроси, именно отново ИТ секторът остава гъвкав. При него се очертава линия на запазващо се спокойствие, че дали ваксинирани утре, или след 6 месеца, заетите в технологичната индустрия има как да работят и компаниите има как да отбелязват ръст.

Все пак остава въпросът:

Как ще повлияе масовата ваксинация на ИТ индустрията?

Това е темата на специалния проект на DevStyleR –  ИТ секторът и ваксините срещу COVID-19 – пресечната точка, който има за цел да представи, от една страна, политиката на компаниите и виждането на мениджмънта, и съответно мненията и нагласата на заетите в тех сектора.

Над 3 400 души, работещи в ИТ сферата, се включиха в едноименната анкета “ИТ секторът и ваксините срещу COVID-19 – пресечната точка”. От тях 75% посочват, че работят в софтуерната индустрия, 11.1% са заети в сферата на развитие на иновации, 8.3% се занимават с разработката на хардуер, а 5.6% – с административни дейности.

В журналистическото проучване се допитахме и до близо 20 ИТ компании, като дейността на основната част от тях е свързана с разработката на софтуер.

Като резултат може да се отбележи, че технологичният сектор продължава да е гъвкав и това във вътрешните обсъждания на организациите дори не подлежи на дебат.

Изводът е, че няма смисъл да се прибързва към масово завръщане в офисите, при положение, че работата тече.

Рискът е излишен!

Това е мнението, изразено ясно от абсолютно всички компании, до които се допитахме. Разбира се, често срещано е и явлението да се предоставя възможност за посещение и работа от офиса, но само при определен брой служители и само ако се налага. Това, естествено, се случва при спазване и подсигуряване на всички необходими противоепидемични мерки.

“Имаме около 450 квадрата помещение, на което позволяваме да работят 10, максимум 12 души, но разпръснати. Всеки може да си запази място, спрямо това дали има свободни. Останалите по подразбиране са “remote”,” споделя Николай Тодоров, изпълнителен директор на LimeChain.

Определено COVID-19 демонстрира, че работата от разстояние е нещо напълно постижимо. Това не е нищо ново за ИТ сектора, който така или иначе масово има политика за дни в месеца, предвидени за дистанционна работа.

Към момента над 75.7% от анкетираните отговарят, че работят дистанционно. 21.6% обаче заявяват, че на практика НЕ работят дистанционно, което е интересен тренд при условие, че едва ли не битува мнението, че ИТ хората работят основно от вкъщи. Едва 2.7% посочват, че работят хибридно.

Какви обаче са очакванията на служителите?

42.9% очакват и в бъдеще да работят в хибридна форма. 32.1% заявяват открито, че им липсва работната среда и ще се радват да работят в офис. Близо 25% са твърдо за работа от вкъщи.

В подобна посока се развиват и политиките на фирмите. Тех компаниите започва да обмисля някои новости, на базата на преживяното. Николай Любчев, Marketing&Talent Acquisition Director в MentorMate споделя, че компанията е решила на глобално ниво да въведе по-гъвкава политика за работа на служителите и това ще се запази дори след COVID-19 пандемията.

“Общо взето обособяваме три модела – комбинация работа от вкъщи и офис, работа от вкъщи изцяло, но със запазено място в офиса, в случай, че някой иска да го посети и трето – изцяло гъвкава дистанционна работа – отвсякъде. Третият модел е този, в който служителите се самоосигуряват или имат фирма и имат възможност за по-висок доход за сметка на придобивки и административни разходи. Това, което харчим за тях, те го получават. Даваме свобода на хората, защото видяхме, че можем да функционираме по този начин,” споделя Любчев. 

Тук интересна гледна точка споделя и Андрей Русев, CTO и VP of Real-time Analytics от Mishmash.IO. Той споделя, че за връщане в офис изобщо не бързат, защото за разлика от първия локдаун, то вече имат тренинг.

“В момента имаме само един офис във Великобритания, който е празен. При това положение, взех бързо и лесно решението да “махнем” българския си офис. Основната причина е, че не очаквам скоро да има нужда от такъв. Така да се каже – ако се надяваш скоро да ти потрябва офиса – пазиш го, плащаш наема и той седи празен. Ако мислиш, че обстановката ще продължи дълго – махаш го,” споделя той.

Русев допълва, че обмислят идеята за “корона офис” – помещение тип заседателна зала, спокойно място, където може да стават сбирки на служителите.

“Това може да се случва с някаква регулярност или дори просто за рожден ден на някой служител”. 

Нещата не стоят много по-различно и в INDEAVR. Според Пламена Димитрова, HR Specialist.

В момента екипът ни работи отдалечено, като работа от офиса се приема за изключение. Самият офис оперира в режим “nomad working space” и в готовност да обслужи заявка на колега или екип за работа в един или повече дни,” споделя тя. 

Колкото до потенциално връщане в офис, тя споделя че най-напред стои подсигуряването на достатъчно защитена среща, която да се приема като такава и от служителите.

“Това, върху което имаме контрол, като работното пространство в офиса, е в пряка зависимост от околната среда – средства за пътуване, публично достъпни пространства и прочее.”

SAP Labs Bulgaria също планира да съобрази отварянето на офисите спрямо епидемиологичната обстановка, защото това не пречи на работата.

“Отварянето на всичките ни офиси за всички колеги ще бъде съобразено спрямо ситуацията с разпространението на COVID-19 в България. А знаем, че тя е динамична и зависи от много фактори. На първо място поставяме здравето и безопасността на колегите и не бихме рискували с прибързано завръщане към режим на работа в офиса за всички,” споделя Радослав Николов, Managing Director на SAP Labs Bulgaria.

Георги Кременлиев, Country Manager на Object Systems International коментира, че в тяхната компания препоръката е всеки да работи от вкъщи, а за посещение на офиса има въпроси, чрез които всеки може да докаже, че е здрав.

“Ние никога не сме имали политика някой да е задължително в офиса,” казва Кременлиев. “Смятам, че след ваксинацията и промяната в световното положение с COVID, повечето служители дори биха предпочели да работят повече от домовете си. Но нашата политика най-вероятно ще остане същата – който иска, нека да заповяда в офиса”.

Някак става ясен трендът в ИТ сектораняма офис, който да бъде пълен. Няма и офис, който да работи дори с 50% присъственост. Компаниите са концентрирани или върху “remote” режим с редуване, или върху изцяло отдалечена работа.

Но тук се намесват и ваксинациите. Какво смятат да правят компаниите в тази насока?

Предстои ли масово ваксиниране на служителите? Задължително ли е то за завръщане на работното място? 

Каква е позицията на мениджмънта? Безопасно ли ще е тези, които са ваксинирани, да прекратят “remote” реалността и да се върнат към старото нормално?

Ето какво споделя Петар Шварц, Head of Sales & Marketing в Melon:

“Със сигурност подкрепяме ваксинирането, но също така със сигурност няма да насилваме и да поставяме такова условие пред хората, че те трябва да се ваксинират – това си е личен избор, но ще помогнем с каквото трябва, за да направят правилен избор. Също така вярваме, че служителите ни са достатъчно вярващи в науката, за да разберат, че това е единствения изход от положението в което се намираме.” 

Тук във връзка с подкрепянето на ваксинирането, може да се спомене също, че сред хората от ИТ сектора или поне сред неговите представители, с които се свързахме, не попаднахме на “антиваксъри”, а това мнозина смятат за позитивно.

Запознати твърдят, че в противен случай, бихме могли да си представим какво би значело за страната това, че представителите на средната класа с потенциално най-висок стандарт, масово не подкрепят ваксинирането, нямат му доверие и вярват в конспиративни теории.

Тук трябва да споделим и мнението на Виктор Раковски, Country Recruitment Manager на Reed Specialist Recruitment, според който в България масово има скептицизъм към ваксините.

Според Петар Шварц, дезинформацията, която се разгърна в последната година, е проблем, който тепърва ще оказва негативно влияние и в много други ситуации.

“Смятам, че тази дезинформация ще ни струва много повече на много други теми, отколкото тази пандемия, която вече ни струва много скъпо. Това е огромен проблем в момента в обществото и отговорността е основно на фирми, които седят зад социалните медии, и общо взето се гледат повече парите отколкото някаква социално-отговорна позиция, колкото и уж да се стараят за пред камерите,” коментира Петар. 

Така или иначе компаниите от ИТ сектора винаги са били изключително толерантни и даващи избор на служителите си. Затова не ни изненадва и фактът, че в случая на ваксинирането те няма да налагат политика, а ще се съобразят с желанието на служителите си – техният най-ценен актив.

“Не смятаме да задължаваме никого да се връща в офиса, поне докато нямаме сигурност, че всички са защитени. Не смятаме и да задължаваме когото и да било да се ваксинира. Уважаваме личното мнение на всеки от колегите. Всеки може да има различни подбуди да се ваксинира и да не се ваксинира. Не мисля, че след това, което ни се случи, можем да очакваме от който и да било да се връща в офиса”, заяви Габриела Андреева, Senior HRBP в Ontotext.

Тя сподели също, че винаги се опитва да е в помощ на колегите и при необходимост от ваксиниране, което да стане през компанията, то Ontotext ще осигури необходимото съдействие на желаещите.

Въпросът с ваксинирането, организирано чрез компанията-работодател, е много интересен и наскоро се разбра, че такава практика е възможна. Докато това бе единствено като мълва преди около месец, все пак се оказа, че ИТ фирми могат да се вписват за групово ваксиниране. Това, разбира се, дойде като информация предимно от компании в чужбина и доведе до логичния въпрос – “Ще бъде ли възможно това и в България?”.

Как ИТ компании от UK организират ваксиниране на служители?

Виктор Раковски споделя опита на английския офис на Reed.

“Нашата компания в Англия са се ваксинирали изцяло с AstraZeneca, като там имаме около 2000 служители. Те имат договор с Оксфордския университет, откъдето черпят информация от първа ръка, както се казва. Смятам, че ако има някакви проблеми или по-сериозни странични ефекти, би следвало първо хората от Англия да споделят за тях,” казва Виктор. 

Тук ще отбележим, че не всички от тези 2000 души са ваксинирани, а само който желае. Но всички желаещи са използвали ваксината на AstraZeneca. На въпроса за чисто организационния момент, Виктор разказа за офиса на компанията в Бристол.

“Регионалният ни мениджър там сключи споразумение с местната болница. Без да се чака и да има опашки, а в конкретен ден и конкретен час. Над 80% от служителите там се ваксинираха без ходене до личен лекар, без записване и чакане. Но пак казвам – това се случи, с който желае, никой не е бил задължаван,” коментира той. 

Подобни идеи и за организирано ваксиниране вече има и в България.

Георги Андреев, Head of Development в SEEBURGER сподели, че в компанията постоянно се следи ситуацията, положението и възможностите.

“До скоро нямаше такива опции краткосрочно. В момента има такива коридори и разговори за такъв тип ваксиниране. Нашият офис е до СофияМед и ще опитаме да организираме такъв зелен коридор. Още е рано да се каже, но със сигурност ще опитаме да направим нещо подобно за колегите, за да е удобно и лесно за тях – да им спестим административни стъпки,” споделя той. 

Георги Кременлиев от Object Systems International разказва за практиката в компанията по отношение на ваксинирането и преди пандемията.

“Организираме ваксиниране, така че за служителите да е по-удобно. Дори през годините сме правили такива организации и за сезонния грип. Идва медицинско лице в офиса и ваксинира който има желание. Това го правим, за да облекчим служителите си. Но никога не е било под строй, така да се каже. Всичко е доброволно,” разказва Кременлиев. 

В други компании също вече се работи по темата с ваксинирането. Такава е ситуацията и в Anakatech. Ива Николова, HR Manager сподели, че още, когато се е разбрало за тази опция – компании да се организират за ваксинации на своите служители, нещата веднага са били задвижени.

“Разбира се, изисква се време и да намериш правилните контакти. Важното е, че успяхме да организираме желаещите колеги за ваксинация, при това с ваксина по наше желание. Очакваме доставката. Също така следим с интерес какво се случва, защото имаме колеги в Израел, а там са много напред с ваксинациите. Така получаваме и обратна връзка за ефекта след втората ваксина”, допълва още Ива.

Можем да предположим колко телефонни разговори и запитвания са необходими наистина, съдейки по това, че в рамките на кратко време управляващите приеха конкретни етапи на ваксиниране, от които се разбра, че младите са накрая, като най-незастрашени. След това излезе информация, че има известно разместване в категориите и ИТ компаниите се оказаха преди хората над 65 годишна възраст (по информация от медии – бел. ред.) въпреки че средната възраст в сектора е около 30 г. След това пък последваха “зелените коридори”, в които абсолютно всеки може да се ваксинира, въпреки преди това уговорените етапи, а след това ваксините свършиха до очакване на нова доставка.

Може би точно тези несигурности малко или много създадоха за даден период, вместо масово ваксиниране – масово объркване. В крайна сметка един говори едно, друг предава на трети, а четвърти дочува съвсем различна информация. И това се случва вътрешно измежду служители, администрации, болници и прочее. Но как да не е така, при положение, че самите лидери на държавата и кризата, не можаха, а и не могат да се разберат помежду си изначално. И ето в какво прераства това.

Все пак, повечето компании, които споделят желание за организиране на групово ваксиниране на служители, засега просто са в “stand by” режим, в очакване на повече информация и по-добра представа.

Нина Бояджиева, HR Manager в Strypes споделя, че и при тях се обмисля ваксинация през фирмата, защото компанията е голяма.

Все още нямаме такава политика, но определено ще помислим за нещо подобно при масово ваксиниране. При  такъв сценарий ще проучим много добре производителите на ваксини, преди да изберем един конкретен. Трябва все пак да можем да се аргументираме пред всички, защо сме избрали точно него,” обяснява Нина.

Нина Бояджиева допълва, че за връщането в офиса е важен и факторът, че липсва информация относно периода на действие на ваксините. За подобна маневра ще е необходимо съгласието и мнението на служителите, а компания като Strypes не би задължила никой да работи от офис.

“Чуваме, че други компании организират ваксинация за служителите си и смятаме да потърсим повече детайли в тази посока. Но нямаме достатъчна информираност от самите бизнес среди – възможно ли е и как? Но знаем ли повече, то определено ще задействаме нещата в тази посока,” се включва по темата и Николай Тодоров, CEO на LimeChain.  

Президентът на Мусала Софт  Елена Маринова сподели, че според тях е по-важно рисковите групи да бъдат ваксинирани първи и на този етап мусалийците не бързат.

“В ИТ бранта понякога не оценяваме привилегиите, които ни дава типа ни бизнес – да работим почти без физически ограничения. Иначе, подобно на регулярните ни профилактични медицински прегледи, които продължиха и по време на пандемията и PCR тестовете, които въведохме за желаещите през 2020 г., без излишни емоции, следвайки здравия разум и ако е смислено, ще улесним желаещите колеги и техните семейства да се ваксинират. По тяхно желание и без натиск,” допълни тя. 

Трендът е ясен

Да, при възможност, по-големите компании биха организирали и организират ваксиниране на своите служители. Всичко обаче става доброволно – никой не е задължен.

Има и фирми, които продължават да изчакват или пък оставят този избор на своите служители и тяхната самопреценка. Трети компании не определят ваксинирането като фактор за връщане в офис.

Друго важно е, че компаниите биха избрали при възможност производителя на ваксини, но това не е фактор за ваксинация – при липса на избор, то тези, които все пак имат желание за ваксиниране на служителите си, ще ги ваксинират независимо от производителя. Има обаче и друг проблем, върху който някак негласно размишляват всички, поради неизвестността от предстоящото.

Отдалечава ли ни отдалечената работа?

Общо взето всички коментираха справянето с “remote” работата, добрите резултати – софтуерната индустрия работи отдалечено “before it was cool”, или по-скоро “before it was COVID”. Положението е много позитивно и всички се справят. Но и никой не отрече необходимостта от социален контакт. И това е една тема, по която се говори все по-често с все по-дългото време делящо ИТ сектора от последния ден на запълнени офиси.

“Не мисля, че някой е уплашен от “remote” режима, може би в отделни случаи, но в по-голямата част всички са доволни. Имах среща с кандидат, който се занимава с нещо като “change management” в една компания. Там му се е наложило да измери ефективността и да направи сравнение между ефективността на съответната компания от преди кризата и след нейното начало със ситуацията на remote режима. Резултатът беше, че ефективността се е повишила с над 60% след като команията е преминала в “remote” режим,” споделя Добромир Цольов, CEO на Strings IT Recruitment

Според Мария Батчева пък, Country HR Business Partner в SoftServe, по всичко личи, че бъдещето на работата и офисите ще бъде хибридна форма между това, което беше преди пандемията и тоталното “work from home”.

Ние наблюдаваме една тенденция, че в началото на “lockdawn”-a хората бяха много отворено мислещи и в някакъв възторг за това, че те работят от вкъщи, независимо че причината не е никак приятна. Но пък сега наблюдавам една тенденция, в която се вижда, че с времето повече хора биха искали поне частично да се върнат в офиса чисто и просто заради по-добрата интеракция със своите колеги и екипи,” споделя Батчева.

Тя допълва, че не се знае със сигурност как ще изглежда бъдещото работно място в SoftServe.

“Това, което знам със сигурност е, че то няма да бъде същото каквото беше преди,” завършва Батчева.  

Няма да бъде същото, каквото беше преди е много интересно поставено.

Всъщност, тази повишена продуктивност, която описват всички следва да има някаква причина. Възможно ли е тя да се обуславя от удобството да работиш от дома си, избягвайки пътуването до офиса и обратно? Или пък обратно – нарушен ли е „work-life“ балансът в условията на пандемия, който да повиши рисковете от бърнаут и изпадане в депресивни състояния?

Според Стоян Боев, Co-Founder на ICB Digital, повишената продуктивност е явление и на инерцията, създадена преди пандемията.

“Доста CEO-та казват, че продуктивността идва от инерцията. Представете си, че имате 20 и няколко хиляди служители, създали някаква култура и работещи от вкъщи. В момента turnover-а е малък, т.е все още ние се движим по тази огромна инерция, която е следствие на това, че сме работили дълго време и сме изградили тази култура. За работата от вкъщи ние не знаем всъщност все още какво точно ще донесе и не знаем как точно ще го управляваме. Разбира се ние използваме инерцията на фирмите, които са се сработили и техните колективи и практически тази инерция и благоприятното повишаване на продуктивността на труда и обстоятелството, че няма къде да се ходи води до това, че не ходим толкова често на почивки и ресторанти, защото не можем. Тези два фактора заедно дават резултат, който никой не може да потвърди, че той ще остане същия когато нещата се нормализират и когато културата започне да се нормализира и се окаже, че имаме реално една компания от фрийлансъри,” казва Боев.  

Според него, също така, затвореността в голяма степен ни прави по-податливи на заболявания и по-манипулируеми, бидейки затворени и лишени от директна комуникация.

Хората имат нужда от други хора за решаване на проблемите.

“Генетично е заложено на хората да работят в колектив. Самото събиране позволява на човечеството да преживява през по-трудни времена. Ако се върнем назад в историята ще видим, че в трудни времена, дори по-малко развитите цивилизации, които имат много по-проста племенна култура, са много по-устойчиви и успяват да оцелеят,” споделя също Боев. 

Това са много интересни гледни точки, които обединяват компаниите. Дори тези, които по принцип работят отдалечено и нямат офисен контакт с колегите си, споделят, че все пак се събират от време на време – да обсъдят някой проблем, да изпият по една бира или да празнуват даден рожден ден. Всъщност, директно казано – дали ще седиш на бюро или маса вкъщи и ще натискаш клавиши, или ще го правиш в офис, отново на стол – то няма никакво значение. Контактът от друга страна е съвсем друга бира – споделена.

“COVID е причината всички да преминат в дистанционна работа, но ще се промени и начина на работа дори след това. Предстои един нов живот и не знаем какво ще се окаже в крайна сметка. За краткосрочно време “remote” работата определено помага, но дългосрочно не знаем как ще повлияе. Да, много хора отчитат в началото ръст на продуктивността, но след няколко месеца той спада. Психически, хората не са готови за такава работа. Всички имат нужда от колеги, с които да говорят, да си поприказват. Имат нужда да са социални. Също проблем е, че не знаеш кога приключва работния ден и кога започва личния живот,” споделя ни Алексей Рубцов, Managing Director на Luxoft Bulgaria.

Рубцов смята, че ако бъдещето е обвързано с работа от вкъщи, то най-напред ще е необходима комуникация. Но не тази, за която повечето си мислим.

“Ще имаш нужда от ентърпрайз интернет, който да се доставя до апартамента ти. Няма да вършат работа комерсиалните интернети, които всички използват. Трябва ти нещо, на което да разчиташ. Никъде по света не е готова такава инфраструктура,” казва в заключение топ мениджърът. 

Определено това е фактор, особено за извършване на по-големи и тежки комуникации, а и най-малкото от една година дистанционна работа, можем да кажем, че не е имало за нас едно интервю без някой да предупреди, че връзката може да прекъсне или някой да “дропне” и т.н.

Футуристичният сценарий

Впрочем, ето че и най-футуристичните амбиции – тези за телепортиране, вече се приближават до нас. Не какво сме гледали по филмите, но под друга ефективна форма. Самият Зукърбърг каза, че от неговия мироглед, бъдещето на комуникацията е чрез телепортиране, постижимо чрез AR и VR технологиите. Това ще означава, че от домашния диван, ще можем да се прехвърлим в някоя компания в Малайзия, например, и да имаме усещането, че сме в тамошния офис и работим. Минута след това можем да имаме работна среща на Копакабана – защо не? Но ето, че и тази технология имитира човешкия контакт и реално погледнато представлява една добре презентирана реплика на нещо, което си съществува откакто свят светува. Но все пак това ще е страхотно за работни процеси вероятно, защото ще премахне множество бариери и работата от локална, още повече ще се превърне в глобална и хората ще работят откъдето си искат и където си искат.

Връщайки се на настоящето – то наистина предстои една дилема пред офисните помещения и начинът на работа. Ясно е, че изцяло “remote” режим не се препоръчва и в дългосрочен план може да крие проблеми (за личността и начина на живот), но в крайна сметка това ще продължи да бъде личен избор. Както ни е ясно – офисите ще останат с отворени врати за който желае.

Вероятността, която изглежда най-близка и постижима на първо време, е мигрирането на офисите в co-working пространства. Такава предстои да е практиката и в Anakatech, на базата на споделеното от тях. Който желае, ще може да се запише и да поработи по стария начин, така да се каже, но никой няма да е посрещнат от негово лично бюро. Ще бъдат осигурени докинг станции, в които служителите да се “включат”, като това ще е с предварително записване.

Какво обаче реално ще се случи – темповете на овладяването на пандемията и времето ще покажат.

По материала работи екип на DevStyleR
P.S. „Коментарите, мненията и интервютата с представителите на ИТ компаниите са събирани в рамките на две седмици. Както знаем, ситуацията се променя постоянно и ако трябва да се определи времеви пояс на темата, то тя обхваща ИТ сектора в периода края на февруари – началото на март.“ 
Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt