25 април, 2024

Нелогично, непрактично и нерентабилно е дигитализацията в една държава и сред едно общество да бъде неглижирана, а точно обратното – в нея е редно да се инвестира все повече. Добър пример за стремглаво развитие определено може да бъде Сингапур, която в последните шест години води активни политики в това отношение и резултатът е, че за това време ИТ екипът в сингапурското правителство е нараснал от едва 7 души, до цели 800 инженери и разработчици.

Отговарящият за дигиталните технологии в правителството, Чан Чоу Хо, определено вижда много значителни промени за този период, всички от които с позитивно влияние.

ИТ бе много малка част от правителствената структура и то от гледна точка на поддръжка. Но ето, че в днешен ден можем да видим, че информационните технологии са се трансформирали в централно и предно звено на операциите на правителството,” споделя Чан.

Същевременно, плановете са насочени и към прехвърляне на 70% от работните потоци в commercial cloud.

Чан, който едновременно служи и като заместник-изпълнителен директор на Правителствената технологична агенция на Сингапур (GovTech), заяви, че решението на правителството да премине към търговски облак е предизвикано от осъзнаването, че монолитните и вертикално изградени системи не обслужват гражданите качествено.

Тъжното е, че правителството похарчи стотици милиони долари за огромни проекти и системни интеграции, повечето от които се провалиха в изпълнението, качеството и времето,” споделя Чан. Той вярва, че преминаването в облак е станало възможно, поради начина, по-който държавата класифицира данните.

За дълъг период от време, по-голямата част от държавните системи за класифициране са били основани на националната сигурност. Същите системи обаче, са използвани за класифициране на всичко останало и от там започва проблемът.

Осъзнаваме, че всъщност повечето държавни данни нямат последици към националната сигурност, а към поверителността. Разбира се, ще призная факта, че ако данните имат последици за националната сигурност, тогава мисля, че те трябва да се съхраняват по различен начин. Ние имаме инфраструктурата за тях. Ако погледнете цялата правителствена система, ще разберете, че поне 70-80% от всички данни имат много малко последици за националната сигурност и ние някак си преодоляхме тази задънена улица за период от три години,” казва Чан и допълва, че към момента всички вървят напред и възприемат облачния цикъл, а самите хора стават много по-усъвършенствани в използването на облака.

Правителството на Сингапур в момента обучава 30 000 държавни служители как да използват данните и как да го правят в рамките на своята API платформа, наречена Apex, която е подкрепена от правителствената облачна архитектура за данни, включваща чисти и проверени основни данни.

Изведнъж хората започнаха да осъзнават колко е важна една такава инфраструктура. Преди години, повечето държавни агенции трябваше да искат данни, да получават разрешения, след което пък вендор следва да направи FTP трансфер. Всичко това може да отнеме от шест до девет месеца. В днешно време имаме създадени всички тези API-та и хората могат просто да дадат заявка, а ако е одобрена от дадената агенция, то тогава просто отваряш въпросното API и готово,” коментира Чан.

Но освен това, в Сингапур протича и силна политика към дигиталното образование на таланти чрез различни инициативи, като например въвеждане на технологични обучителни лагери и стажове в гимназиите, както и предоставяне на стипендии и магистърски програми за студенти, които имат възможност да изграждат технологии, допринасящи за публичния сектор.

Ако нямате топ талант и не можете да привлечете такъв, то няма да можете да мотивирате добрите професионалисти да се присъединят към вас и няма да можете да продължите да развивате способностите си,” казва Чан.

Развитието на технологичната общност е много важно. Имаме нещо, наречено Stack and Stack X, с което събираме екосистемата почти всеки месец и това наистина е ключът да поддържаме хората ангажирани с общността и да работим заедно като едно цяло”.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author