Мария Домовчийска е учител по математика и заместник-директор по учебна дейност в ОУ “Христо Ботев”, град Раковски. Нейните дух, усилия и любов към своята професия я поставиха на първо място в категорията “Иновативен подход на преподаване” в конкурса на БАИТ “Дигиталните новатори в образованието”.
Какво означава за Вас да бъдете сред “Дигиталните новатори в образованието”?
Лично за мен това е огромна чест и признание за труда ми, който полагам в работата си като учител по математика. Винаги съм се стремяла да използвам информационните технологии в часовете си по математика, така че да представя най-лесно материала. Интересно е, че когато разбрах за наградата, първоначално помислих, че е шега. Все пак се оказа обратното и това наистина е много голямо признание.
Разкажете ми за този иновативен подход на преподаване. Това е и категорията, в която Вие сте победител.
Най-напред искам да кажа, че училището ни е много хубаво и иновативно, като аз и моите колеги сме преминали през обучение за използване на облачни технологии като Office 365, G Suite и т.н. Към момента изпълнявам и длъжността Заместник-директор по учебна дейност, но водя и часове по математика. В училището ни се обучават близо 620 деца, а аз и колегите ми сме в различни Facebook групи за учители, в които обменяме опит и обратна връзка с други учители – това е изключително полезно. Колкото до иновативния подход – идеята е в един час да използваме традиционния хартиен учебник, но освен това, да прибавим и информационни технологии. Например, има урок за мащаб. Тогава урокът се преподава чрез използване на Google Earth в Chromebook устройствата ни. Децата трябва директно да измерят разстоянието от картата. Използваме също знания по география – намираме дължината и ширината спрямо региона. Тези изчисления чисто математически ги превеждам към новото знание за мащаб и какво точно означава. С този пример става ясно как да интерпретираме, използвайки технологиите, така че да ни помогнат с представянето на новите знания по математика. Друго скучно за учениците са действията с десетични дроби. Когато включите този урок в една ескейп стая и направите състезание, в което ги разделите на отбори, то по този начин атмосферата се променя и те учат по един по-атрактивен и забавен начин. Те са различни и най-важното е да се изведе максимума от всеки спрямо неговите интереси. Ученици, които ги виждаме, че са тихи, прави впечатление, че участват много сериозно в занятията. Голяма част от тях смея да кажа, че работят много по-лесно с електронните устройства.
Как решихте да кандидатствате за конкурса на БАИТ? Има ли човек, на когото трябва да благодарите?
Видях информация за него в групата във Facebook за учителите по математика. Стана ми интересно и реших, че опитът, който имам не е скрит и нищо не ме спира да го покажа и на други колеги. Реших да разпиша какво правя и да покажа сайта ми. В него имам качени и видео уроци, които съм провеждала. Купих си дори графичен таблет, за да показвам по-добре геометричните тела на учениците по време на дистанционното обучение. Всичко това ме мотивира да участвам в конкурса и да споделя своята практика.
Лесно ли преминахте в дигитален формат във Вашето училище?
При нас може би се случи много по-леко, отколкото на други места, защото всичките ни ученици вече имаха акаунти в Office 365. Но в крайна сметка решихме цялото дигитално образование да се проведе в платформата на Google, защото тя е много по-лесна за малките от първи, втори, трети клас. Изключително лесно и бързо се организирахме и създадохме нови акаунти за всички ученици и учители. Това са, ако мога да се изразя така, безсънни нощи. Трябваше да обучим колегите и всеки да си направи класна стая, в която да преподава, а след това да се включат и децата. Голяма част от уроците бяха с проектно-базирано обучение, т.е. задаване на проекти, по които да се работи. Повечето колеги успяха да дигитализират своето учебно съдържание и не разчитаха само на електронните учебници и мога да кажа, че почти всички създадоха свои собствени ресурси.
Това отрази ли се на успеха на децата?
И тази година, както и предната, също сме сред призовите места за Област Пловдив спрямо националното външно оценяване. Това е успех за нас! Всички наши ученици са с успешен прием след 7 клас и въпреки дистанционното обучение успяха да се справят. Наистина мисля, че усилията, които аз и колегите ми положихме си заслужаваха труда.
Имате ли наблюдения дали някое от Вашите деца вече има по-сериозен интерес към технологиите и дори да иска да се занимава с програмиране?
Абсолютно! Знаете, че когато подадете таблет или телефон на малките деца, вниманието е изцяло към устройството. Все пак дистанционното обучение даде лек обрат в тази посока. Давам пример с моята дъщеря, която използва всяко свободно време, за да играе навън, а не стои на таблета. Но децата са забележителни и са интересни и игрите, които играят. Дори на 8 години, вече строят градове в Minecraft, играят в мрежа и т.н. Колко са малки и вече ги влече тази посока. Интересът към технологиите си го има, а те са достъпни, както и ресурсите. Това помага на децата да се занимават с информатика в по-голяма възраст и мога да кажа, че 60% от вече завършилите ги приеха в специалности като “Софтуерно инженерство”, “Математика”, “Системно програмиране” и други. Постигаме успехи и в тази насока.
Интервюто проведе Атанас Нейчев