18 април, 2024

Илия Неделчев е част от отбора Gabrovo Is The Best, класирал се за финала на тазгодишното издание на #Габрово Хакатон. Работи като Team Lead в една от най-големите рейтингови агенции в света, а включването му в хакатона е породено от желанието да направи нещо добро за България и вярва, че идеята на неговия отбор може да допринесе на Община Габрово.

По какъв начин Вашето приложение ще помогне на Габрово?

Идеята ни може да позволи на Информационен център Габрово да придобие мобилно приложение, което да е полезно и иновативно. Какво всички знаят, в момента на всеки няколко дни или седмици, цялата информация, която е била в света, се удвоява. Това ни води до мисълта, че хората в момента нямат проблем с достъпа до информация, имат проблем с нейното филтриране. Нашата цел е да я организираме и предоставим по максимално лесен начин на потребителите. Така за тях ще е по-лесно да изготвят своя туристически план.

Какво представлява приложението на Gabrovo Is The Best?

Приложението ни се казва Exploring Gabrovo и е насочено към изготвянето на туристически план. Потребителят единствено трябва да предостави стартов и краен час, цена, която е готов да заплати, както и разстояние, което е склонен да измине. Независимо дали е с кола, или без, самото приложение изготвя туристически план на базата на тази информация. Също така се взима предвид и времето, защото има обекти, които не биха били подходящи при дъжд. Излишно е да изпращаме някого на връх Шипка, ако моментът, в който той иска да отиде, е дъждовен. Опитваме се максимално много да улесним хората, без да е нужно да отделят прекалено много време, да “цъкат”, да излизат много екрани и т.н. Искаме всичко да се случва зад кулисите, така че информацията да се предоставя максимално лесно.

Вие сте в категорията @Туризъм Габрово. Всички ли проекти там са ориентирани към популяризирането на Габрово като туристически град? И с какво вашият проект се отличи от тези на останалите участници в категорията?

Тук мога да изкажа моето мнение, което е, че другите проекти имаха за цел да представят информация и да направят един вид копие на Опознай.бг, например. Докато ние се опитваме да създадем максимално лесно организиране на информацията, а не просто да я дадем на хората и те сами да сортират и организират.

Лишавате ги, да речем, от половин час, прекаран в структуриране на план за разходка?

Точно така. Това е нашата цел. Ние желаем да спестим време на потребителите. От личен опит мога да споделя примери. Използвам Опознай.бг и бях на екскурзия в Рила планина. Но когато е лошо времето, тъй като тогава заваля спонтанно, не е добре да се изкачват планински върхове. Опитах се да намеря други атракциони за посещение, в близост до локацията, на която се намирах. Опознай.бг ми предложи Рилския манастир, което бе на три часа с кола. Можех да мина пеша напряко – през средата на планината. Това меко казано бе нереалистично. Ние се опитваме да решим тези проблеми. Тогава, в тази ситуация, успях да намеря само един туристически обект, а съм сигурен, че имаше повече и можех да си прекарам времето в Рила доста по-добре.

Доколкото разбирам, няма еквивалент на вашата платформа за България?

Може и да е създадена такава, но поне аз не съм попадал. Ако има – бих желал да я използвам. А и не е хубаво да се повтаря колелото. Ако има такова приложение и можем да го подобрим с нещо – да. Но не бих губил време да разработвам точно едно към едно копие с вече съществуващ app.

В екипа сте трима души. Ти, Пламен Димитров и Кремена Петкова. Какви са функциите на всеки? Как сте се разпределили?

С Пламен сме програмисти, като аз съм в back-end частта. Освен това имам малко по-мениджърска роля, тъй като идеята идва от мен. Пламен е по front-end и мобилната част на приложението, а Кремена е нашият дизайнер.

Какви технологии използвате и какви са техническите трудности при свързването на цялата тази информация по максимално компактен, оптимизиран и работещ начин?

Не бих казах трудности или предизвикателства. Реално, алгоритъмът е вече измислен и оттам използваме модификация на най-дълъг път в граф за алгоритъм за сортиране на мястото. За дистанцията между самите обекти използваме Google API, защото има вече налично и не е нужно да измисляме нещо ние. Колкото до времето, там също има отворени API-та. За mobile работим с друга технология на Google – Flutter – която е доста нова и удобна. Започнахме с NativeScript – технология, започната от Telerik, след това довършена от Progress, но не са успели някак да съберат достатъчно голяма общност. NativeScript е окей, но Flutter се оказа доста по-удобен вариант. За back-end частта използваме .NET Core, а за хостинг cloud-а на Heroku. За мен най-голямото предизвикателство е дизайна и как да направим максимално лесно потребление. От гледна точка на алгоритъм, нямаме проблем.

Какво ще стане с платформата след хакатона? Предполагам ще продължите работа по нея?

И аз така предполагам. Дори и да не спечелим, ще продължим. Много ми се ще да интегрираме платформата с Информационния център. От общината активно ни съдействат в това и предстои да разширяваме функциите. Аз дори имам сходна тема за моята докторантура. Уча Изкуствен интелект в Пловдивски университет “Паисий Хилендарски” и сега, с разработката на платформата, която съдържа AI, ще имам и практическа част на дисертацията си, което в генерален план е много по-добре. За срок на Exploring Gabrovo мога да кажа, че поне в идните няколко години не смятам да прекратяваме работата по приложението.

Комуникацията между трима ви е изцяло дигитална. Това затруднява ли ви?

Не особено. С Пламен сме учили в един университет, а след това работихме заедно и в една компания. Доста добре взаимодействаме помежду си. С Кремена пък сме в един и същи град и някой път работим от една локация. В това отношение мога да кажа, че комуникацията и сработването в нашия екип са доста добри.

Ивайло Братанов е ИТ бизнес анализатор в компанията Lirex, а в рамките на хакатона е и ваш ментор. Как колаборирате с него?

Помощта му е много добра. Ние нямаме такова лице в екипа, което да се занимава с бизнес, а ето, че той е бизнес анализатор. Определено ни помага в откриването на много случаи, в които потребителите реално могат да попаднат. Случаи, за които ние не сме се сетили. Но програмистите не сме много по потребителското преживяване. Един бизнес човек може много повече да задълбае и затова срещите ни с него протичат чудесно.

Можеш ли да дадеш пример за сюжети, в които потребителите не биха искали да попаднат? Детайл, за който Ивайло Братанов ви е открехнал.

Имаше детайл в дизайна, който аз бях избрал. Два дроп дауна за начало и край на маршрута. Но реално се оказа, че това не е толкова интуитивно и той ни даде съвети как да изберем правилен елемент, който да е по-функционален. Също така, съобразяването с климатичните условия бе негова идея. Как да сформираме началния рейтинг бе друго нещо, за което той много помогна. Нашето приложение изготвя най-добрия маршрут спрямо човека. Това е персонален маршрут, който съобразява работното време на обектите, техния рейтинг, климатичните условия и началната локация на обекта, спрямо тази на потребителя. Целта на алгоритъма е да намери как човек може да посети максимално много обекти, така че сумата от техните рейтинги да стане най-голяма. В началото, преди някой да е използвал нашето приложение, то няма да има гласове. Ивайло Братанов ни даде идея, че за стартова статистика на обектите, можем да използваме тази на Google. Поне докато натрупаме наша, достатъчно обемна.

И с него ли кореспондирате дигитално?

Основно да, но сме се виждали, защото и той като мен е във Варна.

Времето за разработка на #Габрово Хакатон 2020 е няколко седмици. Успявате ли да се справяте максимално ползотворно във времето, с което разполагате?

Успяваме, но това, честно казано е ново преживяване за мен, тъй като обикновено когато участвам в хакатони, винаги е за няколко дни. Включвам се главно за удоволствие – разтоварване от ежедневието, в което имам един проект и работя само по него. Това в даден момент писва и имам нужда да се разсея. Много обичам да участвам в разнообразни мероприятия като гейм джемове, Google Hash Code и т.н. Идеята е, че краткия хакатон ти позволява да излезеш от рамката, да видиш нещо ново и да придобиеш някоя нова идея. Докато при този тип дълги хакатони е доста различно и много интересно преживяване.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author