25 април, 2024

Таня Коларова е начален учител в СУ “Кирил и Методий” в село Нова Махала. Тя има 27 години опит, като всяка година се включва в обучителни курсове, а нейното училище активно участва в национални и международни програми. Основната цел е подобряването на образованието на децата и точно поддържането на добрите практики я поставят сред наградените в конкурса на БАИТ “Дигитални новатори в образованието” в категория “Най-добре посрещната учебна програма от ученици и родители”.

Каква е за Вас да бъдете част от “Дигиталните новатори в образованието” на България?

Тази награда означава много за мен. Тя е признание за моя труд и награда за моите ученици първокласници, както и техните родители, с които работихме като екип по време на дистанционното обучение. Аз съм учител в малко училище. Това е признание и за нашето училище. Тази награда ме мотивира да бъда още по-всеотдайна, а конкурсът на БАИТ е огромен успех за всички учители, които работихме в нелеките условия на дистанционното обучение и тези добри практики трябва все повече да се популяризират. Благодаря на БАИТ за инициативата, както и на Министерство на образованието! Вниманието на обществеността трябва да бъде насочвано към положителния заряд, който носят учителите.

Как се преподава успешен онлайн урок?

В началото на учебната година с родителите поддържахме връзка в затворена група във Facebook. Веднага след 13 март обучението започна в тази група, в момент, в който приключвахме обучението с буквения етап и работата в Буквара. Предстоеше ни Празник на буквите и подготовката вече беше започнала. Аз винаги искам този празник да бъде вълнуващ и запомнящ се за моите ученици. Надявах се искрено да се върнем в училище до края на месец март, но това не се случи. Продължихме дистанционно като работата ни премина в платформата Microsoft Teams, която ни осигури виртуална класна стая. Първокласниците нямаха лични технически устройства като телефони и лаптопи, а родителите отглеждаха по-малките си деца вкъщи и реших, че обучението трябва да бъде асинхронно. Подготвях и записвах уроците в Teams – четене, писане, околен свят, математика и др. В удобно време през деня родителите и децата слушаха уроците и след това ми изпращаха аудио и видео файлове с тяхната подготовка. Продължителността на тези уроци беше от 15 до 20 минути, за да не се натоварват децата и тяхното все още неустойчиво внимание. По останалите предмети учениците получаваха указания как да изпълнят правилно съответната практическа задачата, а след това снимаха и изпращаха своята работа, за да може аз да проверявам и коментирам. Подготвих 15 презентации, които използвах за уроците по български език, математика и т.н. За времето на дистанционното обучение подготвих около 90 урока, като освен презентациите, използвах и електронните учебници на BULVEST, в които имаше много интерактивни упражнения и се харесваха на децата. Обратната връзка беше положителна и асинхронното учене се прие добре. Направих и анкета сред родителите, за да се допитам дали те одобряват този работен процес. За мен мнението на родителите винаги е важно. Смея да кажа, че децата ставаха все по-самостоятелни и мисля, че успявах да провокирам тяхното любопитство с най-различни интересни факти и упражнения. За тях определено беше интересно да ме виждат на екраните на компютрите или телефоните си. От друга страна пък, за мен също бе интересно да чувам и тях, и техните родители, които много търпеливо бяха до тях и им помагаха. Записаните уроци за улеснения на родителите споделях и във Facebook групата. Малките ученици се справиха добре и с електронните тестове. Подготвих 8 такива за целия период и учениците се справиха много добре с помощта на техните родители. Децата харесват доста повече именно тях – тестовете в електронен вариант, отколкото стандартните, които решавахме в час.

Смятам, че сте много подходящ човек да отговорите на този въпрос. Кога най-рано едно дете може да започне да се занимава с технологии?

Това дистанционно обучение ни го показа! Като положителна страна и родителите, и децата посочват това, че те се научиха да работят с компютър и телефон. Сдобиха се с умения. Като цяло е добре да се започне в първи клас, но по подходящ начин за възрастта, за да се запознават децата с технологиите по правилен начин.

Отрази ли се това на успеха на децата?

Резултатите на децата в края на учебната година са отлични. По желание на родителите преминахме в присъствена форма в средата на месец юни. Знанията на децата са реални по всички учебни предмети. Убедих се, че децата са усвоили успешно учебния материал за първи клас. Успокоих родителите, че съвместната ни работа е дала отлични резултати и така преминаваме успешно към втори клас.

Какви са предизвикателствата за синхрон между предметите в стара среда и дистанционното образование?

Трябва да намерим баланса между дистанционната и присъствената форма. Електронното обучение е добър вариант и трябва да намира място в училище и да се възползваме от електронните продукти. Това е бъдещето, а то е в технологиите! Но трябва да намерим баланса между двете форми – присъствена и дистанционна, и да се справяме с предизвикателствата и да се обучаваме в тази посока, така че да сме по-подготвени. Ето, че още септември месец ни предстои едно обучение – “Как да подготвяме електронни обучителни ресурси”.

Имам един последен въпрос, с който не искам да ме разберете погрешно. И аз съм израснал в по-малко населено място и за това е интересно да се каже, това повлия ли по някакъв начин? Закъсняха ли технологиите, дойде ли помощта по-трудно?

Не бих казала, че сме се справили по-зле или по-лошо в преминаването на дистанционна форма. Родителите бяха изключително мотивирани и изключително активни в тази посока и направиха всичко възможно по най-бързия начин да се присъединят в платформата, която бяхме избрали. Те работеха с телефони и много по-малко с лаптопи. Активността на тези 19 ученика беше на 100%. От ръководството ми поискаха справка за активността на децата в Microsoft Teams. Резултатите показаха, че има много висока активност по отношение на работата. След началото на извънредното положение, ни отне две седмици да преминем всички в този нов асинхронен модел на обучение, но се справихме успешно.

Тагове: , , , , , , , , , , , , ,
Author