Станимира Савова е главен учител съм във варненското ОУ „П.Р.Славейков” с 37-годишен опит. Тя преподава “Физика и астрономия” на седми клас, “Информационни технологии” на 5,6 и 7 клас, както и “Компютърно моделиране” на 3 клас. Обича работата си и децата. Посетила е доста курсове и се самообучава, за да бъде в крак с новостите в образованието. Помага на колеги при използването на облачни технологии и електронен дневник. Г-жа Савова е сред отличените учители на конкурса на БАИТ “Дигитални новатори в образованието”.

Какво означава за Вас да бъдете сред “Дигиталните новатори в образованието” на България?

Това за мен е едно предизвикателство да работя още по-усърдно и с по-голям хъс. Търся начини за разчупване на стереотипите с цел провокиране и мотивиране интереса на учениците, тяхното творческо мислене. Обичам работата си и обичам децата.

Какво Ви казват децата? Харесва ли им програмата?

Имам обратни връзки от ученици и от родители. Споделят удовлетворение от така проведеното от мен дистанционно обучение. Аз преподавам на 500 деца, а нашето училище е с 1200 ученици. Накрая на дистанционното обучение направих анкета с децата и те споделиха, че са доволни от този начин на обучение. Дори някои деца, които са по-плахи в училище, придобиха увереност. Нямаше го това притеснение, което им пречи в присъствените часове. Липсват им приятелите, разбира се, но децата са доволни. 84% от децата са доволни от начина на провеждане на часовете. Имат възможност да си гледат уроците по няколко пъти, колкото им е необходимо, за да усвоят материала. Качвам им уроците на платформата на клипчета, презентации, игри и различни викторини или работни листи.

Учениците участвам в много извънкласни дейности. Това включва национални и регионални състезания, на които децата заемат призови места. По време на дистанционното обучение имаше доста конкурси и състезания, в които взехме участие, в които участвахме и съм удовлетворена от успехите на децата. Това са конкурси по физика и астрономия, по ИТ и по компютърно моделиране.

Лесно ли преминахте в дигитален формат?

Много лесно, защото аз съм информатик по принцип и в нашето училище от 3 години работим с облачна технология. В присъствените часове по информационни технологии ползвахме тази услуга. Децата сваляха материали от облака като задачи за изпълнение. За нашите ученици не беше нищо ново и много бързо се адаптираха. Всички колеги в нашето училище работиха по 10-12 часа в началото, поне докато се регулираха нещата. Помогнах на много колеги, които са с по-ниска комуникационна грамотност, като им изградих класни стаи и помогнах при направата на формуляри. Не съм отказвала на никого. Помагахме и на много родители, които се затрудняваха, за да могат те да бъдат по-полезни за децата си.

Какво Ви накара да кандидатствате за конкурса на БАИТ? Има ли специален човек, на който да благодарите?

Специално мога да благодаря на г-жа Таня Петрова! Тя е директор на нашето училище и в момента е народен представител в Комисията за образование от град Варна. Тя ми изпрати линка към съобщението за конкурса и аз реших да опитам. Моята категория е „Най-добре посрещната учебна програма от ученици и родители“.

Какви е методологията Ви на преподаване? Как се преподава успешен урок?

В часовете гледам повече да обяснявам и да упражняваме ученото. Повече упражняваме и повтаряме чрез примери, задачи. При нов материал се старая децата да бъдат активни, като използваме връзката на вече усвоен материал с ново съдържание. Важното е да няма два еднакви урока, децата да не са пасивни и да няма скука в час. Те споделят с мен и ме чувстват близка. Разказват ми истории в междучасието и ми задават странични въпроси. Много са любопитни нашите деца. Лесно се работи с тях. Опитвам се винаги да ги мотивирам, защото физиката е сложна, трудна, теоретична и скучна по принцип, но трябва да им се обясни защо го учим това и къде ще се приложи в живота. Това е начинът да ги мотивирам. Връзката с живота.

Как се възприемат технологии от децата? Има ли децата, които много се интересуват от технологии или от програмиране?

Има деца, които са много напреднали в технологиите. Те се учат сами, пробват, грешат и т.н. Правят много качествени клипове, анимации. Работят с най-различни програми, най-вече за смартфони и графични таблети. Но има и деца, които се затрудняват – допълнително работим с тях.

Казахте, че физиката е „скучна“ наука и трябва да се обяснява повече, за да мотивирате учениците. Какъв е начинът да мотивирате едно дете да се интересува повече от точните науки и технологии?

Вече споменах. Един от вариантите е да се наблегне на приложението – да им се покаже къде се използва това явление на практика. Давам им много реални примери от живота. Например, за Чернобил говорихме при уроците за ядрените реакции. Разказах им повече за различни ядрени аварии в света, за да им стане по-интересно, дори за атомната бомба. Започнаха да четат и те, да споделят с другите. Разказах им също и за CERN – реалните факти от „голямата наука”. Аз не мотивирам само отличните ученици, а всички. Децата, които не са отличници, също успяха в конкурсите. Конкурсите и състезанията не са само за отличниците. Важно е да уважаваме учениците, да ги разбираме, да се отнасяме с внимание към тях и ги харесваме! Те усещат това.

 

Интервюто проведе Атанас Нейчев

 

Тагове: , , , , , , , , , , , , , ,
img alt
img alt