На неотдавнашна вътрешна онлайн среща в т.нар. “кметство” на Facebook Марк Зукърбърг сподели уроците и стратегията на Facebook за преминаване към работа от разстояние в периода на коронавирус. Но въпреки че той говори за създаването на „обмислена и отговорна“ култура на работа от дома, новата политика на заплатите на компанията съвсем не е алтруистична.
Според Зукърбърг, служителите във Facebook, които се изнесат от района на залива по време на пандемията, ще бъдат изправени пред корекция на заплатите. Онези, които не актуализират местоположението си до 1 януари 2021 г., рискуват „сериозни последствия“.
Но определянето на заплатите на служителите въз основа на мястото, където живеят, а не на техния опит или резултати е нелогично. Според Дейвид Хайнмайер Хансън, съосновател на Basecamp и съавтор на книгата Remote – Office Not Required, тя също е „варварска“.
Ето две алтернативи на това какво би могло да се направи по въпроса:
План на Facebook за дистанционно разширяване и наемане
Въпреки че Facebook изглежда фокусиран върху намаляване на разходите, бизнесът върви добър от началото на пандемията. Абонатите на Workplace на Facebook са почти удвоени, докато работните групи, стартирани преди шест месеца, имат 20 милиона активни потребители на ден. За да посрещне нарасналото търсене на инструменти за дистанционно сътрудничество и да измисли нови такива, Facebook ще започне активно да наема служители в САЩ и Канада.
Какви стъпки се очаква да предприеме Facebook?
Категория 1: Дистанционни инженери, които живеят на 4 часа път от съществуващите офиси на компанията.
Категория 2: Facebook ще наеме близо три нови хъба в Атланта, Далас и Денвър.
Категория 3: Третата фаза на плана се състои в търсене на хора в по-провинциалните райони на Северна Америка.
Така че, докато Facebook инвестира в разширяване на броя на хората, които работят дистанционно и изграждане на нови хъбове, това ще намали заплатите на съществуващите служители. 95% от работната ръка на компанията работи отдалечено до 2020 г., но мениджърите имат право на преценка кои роли да останат дистанционни в дългосрочен план.
Проблеми с настройката за намаляване на заплатата
Подобно на всяка компания, Facebook е направила много бизнес грешки в миналото. След преминаването към планове за отворени офиси през 2012 г. – предназначени да подобрят комуникацията и сътрудничеството – данните показват, че има обратен ефект. Според някои експерти в бранша новата политика за заплатите на Facebook също ще донесе повече вреди, отколкото ползи. Според други, обаче, грешката няма да се повтори.
В ерата на дистанционна работа компаниите, предлагащи гъвкавост на работното място, ще привлекат най-добрите служители в света и ще ги запазят. Те също така ще спестят пари, дори ако плащат на служителите си премия. Определянето на заплатите въз основа на местоположението ще подкопае усилията на Facebook за набиране на качествени хора, което прави компанията по-малко конкурентоспособна в дългосрочен план. Преди да разшири дистанционното наемане, Facebook трябва да гарантира, че настоящата му стратегия за задържане на кадри е стабилна.
Политиката на Facebook повдига допълнителни въпроси:
- Каква е ползата от принуждаването на служителите да правят компромиси между кариерата, доходите и качеството си на живот?
- Защо местоположението е по-важно от опита, резултатите или приноса на служителя?
- Етично ли е компания с пазарна печалба от 654 милиарда долара да реже заплатите на служителите си? (Facebook има по-висока годишна печалба на служител от която и да е друга технологична компания според Fortune 500 – $ 634 694.)
- Как биха били третирани във Facebook дигиталните номади без установено място за живеене?
- Какво се случва, ако служител се премести на по-скъпо място?
- Каква би била политиката за работниците, които се местят в САЩ заради обучение в колежи или за визи H1B, след което се връщат в родните си страни?
- Какво става, ако служител временно се премести извън Силиконовата долина по лични причини, след което се премести обратно?
- Какво става, ако служителите поддържат повече от едно местожителство?
Решение №1: Стимули за преместване
Вместо да намали заплатите на служителите, ако се преместят, Facebook би могъл да им плаща повече. Това прави Zapier – компания в Силиконовата долина, която започна да предлага на служителите 10 000 долара стимул за „отдалечаване“ от района на залива през 2017 г.
Въпреки че Зукърбърг не изглежда убеден, че дистанционната работа ще намали режийните разходи на неговата компания, преминаването към дистанционен офис намалява разходите за недвижими имоти, мениджмънт и други оперативни разходи.
Програми за безвъзмездна помощ от правителството и частния сектор
Zapier не е единствената компания, която експериментира със стимулите за насърчаване на дистанционна работа. Държавите и местните власти в САЩ започнаха да тестват програми за привличане на отдалечени работници през 2019 г. Всяка от тях предлагаше някаква комбинация от парично обезщетение, данъчни кредити, жилищни надбавки или други форми на подкрепа.
Как Facebook ще може да привлече най-добрия талант, ако дестимулира бъдещите служители, докато конкурентите правят обратното?
Решение № 2: Обективни параметри на заплащане
Равното заплащане за еднакъв труд не трябва да се отнася единствено до равенството между половете – може да се прилага и за географското местоположение на човека. И така, защо да не създадете категории на заплащане, като Basecamp? Въпреки че Basecamp няма персонал в Сан Франциско, служителите печелят в топ 10% от заплатите в Силиконовата долина, независимо от това. Компанията също има единна политика относно годишните повишения. Основателите на Basecamp знаят, че това, което правите, е по-важно от това, къде се намирате, и текучеството на служителите е много ниско.
Дигиталната работна ръка изисква гъвкавост. За да привлекат най-добрите служители, технологичните компании ще трябва да обмислят и определят своите политики за заплащане спрямо това.
Зукърбърг казва, че иска да увеличи иновациите, креативността, задържането и разнообразието на служителите във Facebook.
Мнозина обаче се питат дали вместо да стане “пътеводна светлина за други компании”, новата политика на Facebook за отдалечена работа няма да има обратен ефект. Именно тези песимисти очакват този ход да деморализира настоящите служители и да отслаби вътрешната култура на компанията, като същевременно може да доведе до намаляване на потенциалните печалби.