Актуални ли са все още IQ тестовете по време на интервю за работа и доколко може да им се има доверие? Демонстрират ли наистина уменията на кандидата и могат ли да покажат наличието на soft skills? От тези въпроси се заинтересова аудиторията на уебинара на DevStyleR “HR Зона: (НЕ)удобните въпроси”. Ето и какво отговориха HR специалистите.
“Според мен е въпрос на гледна точка относно каква е позицията. От моята практика има някои психологически тестове, които се правят, но те са свързани с естеството на работа. Ако един консултант работи директно с клиентите и техните ИТ екипи, то тогава трябва задължително да се провери по някакъв начин какви са меките умения на този кандидат,” сподели Анита Станоева, HR Manager в Software AG.
Зорница Янкова, Chief HR Officer в ScaleFocus пък отбеляза, че отдавна не се правят IQ тестове в психологическия смисъл на думата. Все пак и според нея е редно да има психологическо профилиране, така че да се определят компетенциите на даден човек, спрямо определената му роля в компанията.
При позиции, които са свързани с работа с хора, с продаване или с развитие, разбира се, че е редно да има въпросници, които да изследват определените черти на характера. Това от своя страна каза Яна Илиева, Recruitment and Project Manager в H-Vision. “Но не е необходимо за всички позиции и определено такъв тест може да натовари кандидата. Трябва да се използва умерено,” допълни тя.
С коментар по темата се включи и главният редактор на DevStyleR, Ивелина Абаджиева, която отбеляза, че IQ тестове с математическа насоченост са били актуални при стартиращите академии, с цел да се определи нивото на кандидата, подлежи ли на обучение по определена специалност и въобще, има ли математическа насоченост.
“Така или иначе, с малко повече практика, можеш да научиш как да решаваш тези тестове и да изкараш много точки, без дори да си особено добър в това, за което те тестват,” завърши тя.