Радослав Николов е Managing Director в SAP Labs Bulgaria. Като специалист с важна управленска позиция, нашата медия се допита до него за коментар по нестихващия важен въпрос, терзаещ цялата икономика и в частност ИТ сектора – Какво се случва със софтуерния бранш сред пандемията от COVID-19?

Как се очаква да се развие ИТ индустрията в условията на кризата COVID-19?

ИТ секторът по-бавно ще бъде засегнат от икономическата криза, която се очертава предвид пандемията – заради спецификата на дейността и проектите ни. Въпреки че проблемите в сектора вече се усещат, пикът им ще бъде отложен във времето. Очаквам да сме един от първите сектори, който ще се възстанови. ИТ услугите ще бъдат много желан ресурс в момента, в който компаниите започнат да виждат „светлината в тунела“, или края на кризата. ИТ продуктите и услугите дават възможност на компаниите да бъдат по-ефективни, да намалят разходи и да пренасочат ресурси чрез дигитализация. Това са критични фактори за излизане от кризата и смятам, че компаниите ще са насочат към ИТ продуктите, които ще им помогнат в тази посока.

В условията на COVID-19 пандемията, в ИТ сектора ще се появят повече компании, които предоставят услуги за отдалечена работа, инструменти за осъществяването на работа от разстояние и на бизнес като цяло. Ще се развият и появят нови платформи за електронна търговия, както и за оптимизация на логистиката и доставките на закупените по електронен начин стоки. В ситуацията в момента се виждат нишите, където може да се работи и да се разработват софтуерни решения.

Колко е застрашен софтуерният бранш?

Изключително зависи от това, софтуер за коя индустрия разработва дадена компания. Ако предвид сегашната ситуация дадена индустрия не функционира или в нея се работи много забавено, то и софтуерът за този сектор също няма да е търсен и необходим. Само няколко примера са софтуер за продажби на билети за кино, театри и събития или софтуер за спортни събития. В същото време компании, които произвеждат софтуер за виртуални събития или за колаборация и управление на работни процеси например, ще имат възможност да се развият бързо при сегашните условия.

Софтуерни компании, които са засегнати от ситуацията с COVID-19 пандемията предвид, че са силно фокусирани към услуги и отрасли, които са директно повлияни, следва да преосмислят дейността си и да се насочат към бизнес нишите, които се отварят в момента. Силно диверсифицираните компании няма да усетят толкова много ефекта от икономическата криза или поне ще бъде по-бавно, като това ще им даде повече време за реакция.

Какви са рисковете в цялата ИКТ индустрия, която има 77 000 наети специалисти?

Както споменах, изключително много зависи в какво е фокусирана всяка отделна компания в ИКТ индустрията. Вярвам, че ще се открие обаче възможност за разрастване на някои от ИКТ компаниите в България. Предвид икономическата криза в глобален мащаб, е напълно възможно компании да се насочат в даден момент към разрастване и наемане на нови хора в локации, където това е по-ефективно от гледна точка на разходи спрямо предоставено качество на работата. И нашата страна е една от тези локации.

Кога ще се усети ефектът на пандемията?

Той вече се вижда, като колко силно се усеща, зависи от индустрията, в която оперира дадена компания. За изминалия повече от месец, софтуерните компании малко или много се нагодиха към новата реалност, работят отдалечено и в повечето случаи също толкова ефективно, колкото и преди. Но основният проблем идва от това, че хората са свили консумацията си. Покрай страха от ситуацията в момента и какво ще се случва за в бъдеще, потребителите в глобален мащаб купуват само най-необходимото. Много хора за съжаление остават и без работа в ситуацията на пандемия. Това намалено потребление в крайна сметка се отразява на икономиката като цяло и на всички индустрии, макар и в различна степен и с различна скорост.

В какво ще се изразява – съкратени работни места, намалени заплати, фалирали компании?

Всички тези са възможни и даже вече се случват в глобален мащаб. Разбира се, не навсякъде и не във всяка компания ще видим съкращения, намаляване на заплати или фалити, но очаквам негативният икономически ефект от пандемията да продължи години.

Изненада ли извънредното положение софтуерните компании?

Изънредното положение изненада всички, не сме били в такава ситуация преди. Предвид естеството на софтуерната разработка, софтуерните компании сме подготвени да работим отдалечено (от вкъщи). SAP беше една от първите компании, които затворихме офисите си. Много бързо се адаптирахме към новите условия и запазихме продуктивността си. Най-важното ни предизвикателство занапред е да запазим здравето на колегите – физическо, емоционално и ментално, и да успеем да запазим тази продуктивност за очертаващите се месеци отдалечена работа от вкъщи.

Откъде се очакват първите индикации за проблеми в организацията?

Първите признаци за проблеми при компаниите са свързани с отложени проекти и плащания. Други затруднения идват по линия на това, дали компаниите са готови за отдалечена работа за дългосрочен период от време и дали са подготвени да оперират на същото ниво, когато всичките им хора са извън офиса – като техника и софтуер. Само един пример са софтуерни компании, които разработват софтуер за специфични (и скъпи) хардуерни устройства. Не всичко може да бъде тествано отдалечено, а може да не е финансово изгодно или изобщо възможно всеки да има хардуера в дома си. И не на последно място, дистанционната работа крие рисковете за това в даден момент хората да не са толкова ефективни и да се претоварят и преуморят, ако работят по-дълго, без да го осъзнават.

Какви са особеностите в управлението на екипи в условията на извънредно положение?

Стараем се да осигурим сигурност за нашите колеги – за тяхната работа и здраве. Постоянно събираме обратна връзка, организираме регулярни срещи и искаме да сме близо до колегите, да им помагаме с техните предизвикателства предвид текущата ситуация. Забелязвам, че по-интровертните колеги са по-активни в новата среда и това ме радва, виждаме едно ново тяхно лице.

Точно сега ние, като мениджъри, следва да даваме личен пример, включително как се работи изцяло във виртуална среда. Особено при наемането на нови хора е много трудно да прецениш човека срещу себе си, като го виждаш само виртуално. Когато новите колеги започват работа в компанията, в момента те не са в офиса, а за нас е важно дори отдалечено да ги въвлечем не само в работата, а и в нашата култура. Това са нови реалности за всички ни и всички се учим в момента.

Как ще се промени пазара на ИТ кадри? Ще намалее ли търсенето?

Трудно е за прогнозиране според мен. Очаквам в световен мащаб да намалее търсенето на ИТ кадри. Но пък в България има възможност да се увеличи, заради високата добавена стойност, която имат ИТ професионалистите при нас, в съчетание с ефективни разходи.

Какви специалисти се търсят и какви предстои да се търсят? По-опитни и по-скъпоплатени или обратно?

Търсят се специалисти и по-опитни специалисти. Смятам, че ще продължи тази тенденция, тъй като в условията на отдалечена работа в повечето ИТ компании, опитните професионалисти по-бързо и по-лесно могат да навлязат в нова работа и проекти и да бъдат ефективни.

Тагове: , , , , ,