Виктор Викторов е предприемач и още на 18 години основава първата си компания, която е била за дистрибуция на плодове и зеленчуци. След това го приемат в City University of Seattle, но в клона в Правец. Години по-късно той основава REINNO и на Global Tech Summit 2019 екипът му спечели Startup World Cup.
Кога започна да се занимаваш с бизнес?
Докато се занимавах с първия си бизнес все още бях студент. Започнах и втори, който е електронна търговия, който се разрастна в няколко държави – България, Румъния, Гърция. След което закупихме една компания, само че тя вече не оперира, имаше представителства в 7 държави. Имаше позиции в България и Румъния, беше номер 3 в Гърция. Относно следващите ми действия в следствие на онлайн търговията – постигнахме някакво ниво, запознах се с blockchain технологията, след което реших да правя нещо в тази област. Наех нов изпълнителен директор и така се потопих в blockchain света. Преместих се в Щатите също по тази линия, където започнах предшественика на REINNO.
Как започна да се ориентираш в blockchain, какво си чел, къде си го научил и през коя година се развива технологията – в бума на тези технологии ли?
Това стана някъде в средата на 2017 г. Запознах се с blockchain технологията, тя ми беше представена много по-рано от едно момче, което е системен администратор, но тогава все още не бях узрял да разбера за какво ми говорят. Така че ми отне още 2-3 години, когато за пръв път някой ми спомена за bitcoin. И в следствие на няколко думи от уважавани от мен хора, инвеститори, ми споменаха за технологията, че инвестират в bitcoin, съответно исках да разбера защо. И започнах да навлизам и да чета повече за технологията да разбера в какво се вижда стойността на bitcoin, самата спекулация не ме интересуваше толкова. Така че видях многообещаващи статии, анализи и това ме запали към тази ми дейност, по-скоро възможността да участвам в нещо, което е подобно на новия интернет. Това е възможност, която се сравнява със създаването на интернет и всички възможности, които произлизат от него. Всъщност, това ме запали да бъда част от него, макар и да не знаех какво точно искам да правя в тази сфера, нямах толкова много идеи. Започнах да мисля за идеи, за приложение на тази технология в реалния свят и съответно реших, че най-добрият вариант да се уча е просто да правя нещо в сферата. Създадох първия продукт, който беше ETF (Exchange-Trend Fund), но не сработи, тъй като се оказа, че има много проблеми в самия свят на криптовалутите. И от там нататък, бидейки в Щатите видях проблем, който можеше да бъде решен в real-estate сферата – липсата на ликвидност. Беше сериозен проблем за много от собствениците на commercial real-estates в Щатите. Това ме насочи, че първо, този проблем е много сериозен като мащаб, тъй като тази индустрия е огромна като размер, и второ, че самата real-estate е много стабилен asset-клас и човек може да планира за напред как да разреши този проблем и да го оптимизира, да го прави все по-добър, имам предвид продукта, докато не достигне нивото, което всички си представяме – пълна ликвидност сгради. В същото време имах възможността да се докосна и до хора сценаристи от mining частта. И това много ми помогна за идеята за mining срещу оптимизиран commercial real-estate в общи линии.
Бих казал, че едно стечение на обстоятелствата ме спечели, което е търсено, и просто стъпка по стъпка успяхме да съберем информация и така да се стекат нещата, че да може да реализираме такъв продукт, който е доста комплексен и включва real-estate знания, fintech познания, знания за кредитиране и създаване на риск-модели. Доста иновативен продукт, който трябва да образоваме обществото за него, един вид трябва да включим някаква доза образование на нашите клиенти, инвеститори във времето, което е заложено в нашия бизнес план като цяло.
А какво ви доведе в Startup World Cup в София? Как се решихте да участвате?
Решихме да участваме в Startup World Cup в София по много проста причина. Идеята ни беше първо, честно казано, да тренираме pitching на нашата концепция и просто търсихме сцена, където да практикуваме в общи линии. Но не само това нали. Другата ни идея беше все пак да имаме потенциален достъп до Silicon Valley. И ако успеем да спечелим, а ние слава богу спечелихме в София, да можем да презентираме сред инвеститори от Силициевата долина. Защото в крайна сметка бизнесът, който съм ескалирал в България, това по никакъв начин не помага значително специално в Щатите, защото там реално си тотално неизвестен и трябва всичко да се изгради от начало. Така че всичките ни контакти с хора инвеститори не стават никак лесно в Щатите. И Startup World Cup е един вид такъв канал, който може да ни помага дългосрочно.
Това ли беше първият път, когато пичвахте на сцена и всъщност каква е идеята за подобряване на пичинга? Какви са предложенията ти за по-малки стартъпи или въобще компании, които да започнат да пичват?
Аз мога да кажа, че лично за мен това е вторият път, когато пичвам в такъв тип състезание, говорил съм в телевизии или в други мероприятия пред много хора, но пичване правех реално за втори път. Няма толкова голямо значение колко пъти си го правил, по-голямо значение има подготовката преди това, която е много по-важна, и със сигурност бих препоръчал на всеки млад предприемач, когато реши да пичва първо да си направи един добър анализ на това, което трябва да каже. Съответно да се информира, има достатъчно информация в интернет, как да бъде структуриран pitching, каква информация да се даде на хората, които слушат, как да бъде задържано вниманието, видовете аудитория и дори за тези, които не разбират понякога. Човек да разбере какво трябва да каже в един такъв кратък pitch на аудиторията. Другото нещо е практика. Ние принципно преди всеки pitch, което е важно за нас, правим доста тренировки и повтаряме може би стотици пъти, докато не го усъвършенстваме до някакво по-високо ниво. Винаги може да има някакви неочаквани неща. В случая примерно когато пичвахме на Startup World Cup, честно казано бяхме изненадани, защото се чуваше ехо от сцената, чувахме обратно какво казваме и първоначално това беше малко странно, но понеже сме практикували страшно много пъти – бързо се ориентирахме и продължихме нормално. Просто в началото имаше някаква изненада. Но когато нещо е практикувано и обмислено много добре и тренирано стотици пъти – човек по-лесно преодолява такива изненади. Това бих казал, че за мен е най-важното. Ние реално това сме направили – едно много добро проучване как трябва да бъде структурирана презентацията, какво трябва да кажем и подготовка за самия pitch. В общи линии бих казал, че е работа. Дори човек да се притеснява, да е притеснителен, да не е готов да говори така пред много хора, бих казал, че практиката не е фактор. И съответно човек пак може да се представи на много добро ниво.
А какви са профилите на хората в екипа, кои сте вие, колко сте на брой?
В момента екипът наброява 12 човека. С най-различни профили сме. Аз съм си сериен предприемач. Кристиян Лозанов е работил в IT индустрията и в банковата индустрия, но в IT частта на банковата индустрията доста дълги години. Следващата му компания е всъщност негова собствена, той я основава и е IT компания занимаваща се с outsourcing. Другият ни колега, който е co-founder и е с дълги години experience в commercial real-estate бизнеса. Също така притежава и tech компания. Той също е предприемач с над 20 години опит в tech индустрията и над 25 години в real-estate. Така че той доста ми помага в Америка, той също е американец и ми помага за местния пазар, за споделянето на концепцията на местния пазар. Също така имаме двама адвокати. Това са всъщност едни от първите адвокати, които са правили токенизирането в Щатите. Те са изключително малко на брой адвокати като профил. Двама от тях работят за нас в момента и са партньори. Имаме Chief Marketing Officer, която всъщност е момиче. В офиса имаме специалисти по продажбите, които в момента са в няколко континента. Имаме 4 агента и планираме да разширим мрежата си много в следващите няколко месеца – над 100. Относно web development – имаме екип, който работи за нас. Имаме IT специалист, който е напълно in-house. Имаме също така outsourced екип, който работи за нас, както и Designer, който също е in-house. В общи линии това е екипа. Имаме разбира се няколко адвайзъри и Риск Мениджър, който работи за да направим риск-модел за mining частта, но те са като външни адвайзъри към нашия проект. Така че има доста хора, включени по един или друг начин. Но по екип така сме до момента – 12 човека.
А може ли да кажем, че токенизирането в Щатите е много по-удобно? Обаче международните офиси извън Северна и Южна Америка въобще – как работят? Приемали се добре извън Щатите въобще токенизирането на real-estate?
Ние имаме запитвания от доста места по света. Въпросът е, че до момента нямаме legal-framework, изграден за това нещо. Но също така доста добре се възприема това като инвестиционна възможност по целия свят. В същност през агентите в Русия, Англия, Нигерия, имаме агенти и в Щатите. В момента мога да кажа, че обратната връзка има доста интерес към нашите оферти и към токенизиране на недвижими имоти. Като става въпрос за инвеститори, които искат да си купят част от сгради в Щатите. И това е наистина нормално, тъй като Щатите е най-стабилният пазар за недвижими имоти в света, и освен това годишно над 400 милиарда чуждестранни инвестиции влизат в сделките с недвижими имоти в Щатите, в смисъл само от чужбина. Интерес към недвижими имоти в Щатите определено има. Токенизацията е просто един начин този интерес да бъде удовлетворен по много по-лесен начин и с много по-ниски бариери за влизане в този бизнес.
Интервюто проведе Атанас Нейчев