19 април, 2024

Ивелин Иванов има над 15 години опит, през които е заемал технически и ръководни длъжности в компании с дейност в ИТ сферата. В последните близо 3 години е директор „Развойна дейност“ в DHL Enterprise Software Solutions. Той има ключова роля в разработването и внедряването на проекта за трансформиране и консолидация на ИТ системите в DHL. Неговата цел е въвеждането на комплексна система за управление на транспорта (Transport Management System – TMS), с която да се заменят съществуващите процеси и инфраструктура.

Наскоро открихте офис в Прага. Разкажете ни малко повече какви функции ще изпълнява той.

Екипът ни в София, заедно с този в Прага, ще подпомага разработването и внедряването на нова система за управление на транспорта – TMS (Transport Management System – бел. ред.). Целта ни е в Прага да създадем втори екип, работещ като равен и интегриран към този в София. Наистина нелесна задача, вземайки предвид високите летви, цели и успехи, които постигаме през последните няколко години, но преди всичко това е една отлична възможност да докажем, че България не е само добра аутсорсинг дестинация, а може и да води и развива ИТ пазара на световно ниво. Идеята за съставянето на филиал на DHL ESS се зароди на една среща на управителния ни комитет, където заедно със CEO-то ни Уве Бринкс взехме решение да разширим влиянието и въздействието на екипа ни поради успешно показаните резултати. Така създадохме кратък списък за оценка на няколко дестинации в Европа и в крайна сметка се спряхме на Прага. Разбира се, неслучайно се спряхме там и един от важните фактори, които наклониха везните към избора ни, бе добре утвърденото име на DHL на пазара в Прага. Мнозина може би не знаят, но преди повече от 15 години DHL поставя началото на фирма, изцяло вътрешна и изцяло посветена в предоставянето на услуги за цялата DHL дивизия, а именно IT Services. Точно там ще позиционираме своя офис, в меката на ИТ индустрията в Прага, където ще оперираме заедно в един глобален офис с над 1500 служители от над 60 националности, разбира се достатъчно отделни, за да можем да се фокусираме върху постигането на нашите цели.

Споменахте TMS. Какво се крие зад тази абревиатура?

TMS е абревиатура за Transport Management System, или система за управление на транспортния бизнес. Системата, която ние разработваме, е кръстена “EVO”. Като такъв, той е единствен по вида си, най-вече заради факта, че успява да обслужи целия жизнен цикъл на една поръчка в рамките на DHL. Само за сравнение ще дам, че преди да започнем разработката по продукта, нашите партньори от Accenture правят представителен анализ на TMS системите на пазара, сред които са софтуерни гиганти като Oracle и SAP. В анализа те оценяват способностите на тези системи срещу изискванията нa DHL и заключават, че най-близката такава покрива по-малко от 30% функционалности, необходими за нас.

Какво представлява EVO?

EVO е основна част от най-голямата бизнес трансформация и ИТ консолидация за DHL Фрейт. От една гледна точка, системата трябва да улесни и ускори работните процеси по обработка на милиони пратки всяка година, като осигури:

• по-голяма прозрачност, проактивна информация и увеличена ефективност на операциите и планирането;

• по-бърза обратна връзка и проактивна комуникация към клиентите;

• автоматизирани работни процеси;

• повишена ефективност;

• намаляване на въглеродния отпечатък.

Към момента тя функционира в цял Франция или 24 напълно отделни фрейт терминала. Тепърва ѝ предстои да бъде пусната в Турция в началото на 2020 г., затова към момента екипът се е фокусирал в доработването на изискванията към системата спрямо бизнеса там. След това ни предстои имплементация и във всички останали европейски локации на DHL Freight в следващите три години. От друга гледна точка, за да стигнем до там сме вложили над 30 000+ часа разработване през последните 2 години и половина, без да смятаме срещите с бизнеса, в които сме участвали. Към момента правим регулярни спринт релийзи в продукционна среда, като сме в постоянна комуникация с нашите потребители и от време на време им пускаме междинни съобщения, свързани с поддръжката. Екипите за подготовка на държавите вече завършиха турнето от 30 страни и в момента всички са в процес на анализ и подготовка за внедряването на системата, и съответно на процесите идващи с нея. В крайна сметка, това за нас е уникална възможност да създадем система, която ще промени работата на стотици хиляди хора от цял свят.

Какви технологии прилагате при работата по този проект?

Като един продукт, към който има високи очаквания, и като гъвкавост за разработка и конфигурация на бизнес процесите в него, както и като количествена производителност, заложихме на добре утвърдили се технологии и езици за разработка. Сред тях са Java за нашия бекенд, релационна база от данни на Oracle, както и текуща миграция към модерен уеб фронтенд на Java Script. Разбира се, всичко това трябва да е възможно по най-ефективен начин. Затова сме изградили пълен DevOps CI/CD пайплайн на Jenkins, включващ всичко от code review процес през Gerrit, инфраструктура като код с Ansible, контейнеризация на Docker, през автоматична проверка на Unit Test-ове, static code анализи в SonarQube, интеграционни тестове, автоматични регрешън и end to end тестове на Python & ECL, секюрити тестове посредством Checkmarx, перформънс тестове на HP LoadRunner и JMeter, до UAT и продъкшън верификация от хора. Както сами разбирате, за го осъществим сме подбрали не само широк набор от технологии, и разбира се не се лимитираме с тях в случай че открием нещо, което би ни било полезно. Но и силно разчитаме на екипа в проекта, съставен от ключови потребители и бизнес представители от различните страни.

Какво е по-важно за Вас при избор на нов член на екипа – предишен доказан опит с тези технологии, или потенциал и желание да се научат, придружени с т.нар. “culture fit”?

Един успешен кандидат при нас трябва да има умения, с които да допълва и подобрява екипа, като бъде ангажиран с това да постига общите ни цели. Затова той трябва да има добра оценка на уменията си и цели за развитие, както и най-вече да може да поема отговорност. Това е валидно за всеки член от екипа, без значение от позицията – да може да поема отговорност към другите, както и към общите цели на екипа и компанията. За нас това е изключително важно – да имаме голямо доверие помежду си, като същевременно да се държим взаимно отговорни в това да постигаме целите си и да подобряваме резултатите си. Това задължава всеки от нас да развива позитивни отношения с колегите си и да може да предотвратява конфликти. Това бе потвърдено от последните резултати в проучването на мнението на служителите, което скоро завършихме. По този начин това, което търсим в един кандидат, отива в две направления – професионално поведение и фокус върху постигането на цели. Към професионалното поведение слагам техническите умения, които не е задължително да се базират на 100% доказан предишен опит. Но по-важното за нас е да могат да се покажат желание за непрестанно развитие и подобряване на тези умения, с цел достигане и поддържане на висока квалификация. Също важно е да има високо ниво на колаборация, откритост, честност и доверие, както и иновация, ясен фокус и интензивна енергия, която един кандидат трябва да носи със себе си.

Какъв съвет бихте дали на кандидатите, които отиват на интервю за работа при Вас в DHL ESS? Какви източници на информация могат да използват?

На първо място бих ги посъветвал да бъдат автентични и позитивно настроени. Процесът по интервюиране често създава притеснение и тревожност в хората, което може да доведе до показване на не оптимални знания и респективно, резултати. Затова преди всичко да мислят за срещата ни повече като среща с приятел, отколкото като за кандидат-студентски изпит. На второ място да се подготвят както технически, така и за това къде отиват на интервю работа. Лошо впечатление прави отговор, че DHL ESS се занимава с пратки и колети. Относно техническата подготовка, не мисля, че търсим или правим нещо различно от стандартните технически интервюта, така че да заложат в подготовката си на структури от данни, алгоритми, дизайн партерни и SQL, като тук могат да се подготвят посредством множество източници – от книги до платформи като hackerrank.com или interviewcake.com. Също е голям плюс в процеса на подготовка ако могат да намерят партньор, с когото да практикуват – съответно да преминават ролево през потенциалните проблеми и въпросите, обяснявайки един на друг решенията. Тогава със сигурност резултатите им по време на интервюто ще бъдат високи.

Откъде черпите информация? Имате ли любими издания, блогове?

Основният източник на информация за мен са книгите. Без значение формата – аудио, твърда корица или киндъл, те са се доказали при мен многократно като спасители в дадена ситуация. Чета основно приложна и техническа литература, като тук мога да бъда „освиркан“, понеже към момента не намирам време, а и може би и желание, за художествена. В списъка ми от любими и препоръчани книги влизат „Extreme ownership” от Джоко Уилинк и Лийф Бабин, “Never Split the Difference: Negotiating As If Your Life Depended On It” от Кристофър Вос и Тал Раз, “The Culture Code: The Secrets of Highly Successful Groups” от Даниел Койл и Уил Дамрън, “The 5 Levels of Leadership: Proven Steps to Maximise Your Potential” от Джон Максуел, през техническата поредица на Робърт “Uncle Bob” Мартин – „Clean Code, Clean Coder, Clean Architecture“, както и „Extreme Programming Explained“ на Кент Бек, но нека спра тук – списъкът е дълъг. Отвъд книгите, разбира се залагам и на обучения и сертификационни програми, с които да поддържам и повишавам своята квалификация, като тук избирам доказани университети и източници като Saïd Business School на University of Oxford. И не на последно място, участвам в няколко менторски програми на хора като Дан Лок и Джон Сонмез, в които наистина научавам изключително много не само за професията си и личното развитие, но и за бизнеса в световен мащаб. В тази ера на претоварване с информация от всякакви неща – било то подкастове, влогове и блогове, онлайн издания и какви ли не други, се научих, че едно от най-важните решения е да подбереш източниците на качествена информация. Източници като вашата платформа, които да могат да минимизират този информационен шум и да носят правилна, точна и стойностна информация, защото преди всичко времето и енергията, които отделяме за получаване на информация, са един изчерпаем и невъзвръщаем ресурс. Затова трябва да се стремим да максимизираме позитивната възвръщаемост от използването им.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author