23 април, 2024

“Дивелъпъри в играта” е новата инициатива на сп. DevStyleR, с която ще представим поредица от интервюта с дивелъпъри от български гейминг компании и студиа. С тази инициатива искаме да дадем думата на специалистите, чиито труд стои в създаването на един продукт, но и нещо повече – да получим професионално мнение по отношение на гейминга и е-спортовете. 

Първото интервю от тази поредица е с Мартин Григоров – изпълнителен директор и съосновател на Seven Bulls Games Ltd., чиято игра “Counter Attack” вече има над половин милион активни играчи всеки месец.

Представи се? Какъв е твоят бекграунд в гейминг бизнеса?

Здравейте, казвам се Мартин Григоров и се занимавам с разработването на мобилни игри от 2010 г. насам. Изпълнителен директор и съосновател съм на Seven Bulls Games Ltd. и това е втората ми компания за гейм дивелъпмънт.

През 2014-та година, малко след основаването на Seven Bulls Games, измислих маркетингова стратегия, с която успяхме да постигнем над 30 милиона сваляния на тогавашните ни игри. Благодарение на това, научих много неща за пазара и как правилно да се разработи продукт за него. В момента най-успешният ни продукт е Multiplayer First Person Shooter, който вече има над 10 милиона сваляния със средно на ден нови потребители между 10 и 15 хиляди. Това, което правя, за мен е страст и вдъхновение. Целта ми е винаги да намирам иновативни подходи за опознаване на пазара и какво желаят потребителите.

На кои платформи работиш и на кои езици програмираш?

В момента използваме предимно Unity 3D game engine, а програмният език, който се използва в него е C#.

На каква техника предпочиташ да работиш? 

За работа използваме, както PC с Windows 10, така и MacBook Pro. Има различни неща, които харесвам и от двете системи. От техническа гледна точка, PC-то ми доставя по-голямо удоволствие, заради разнообразието от компоненти, които може да се използват. В момента работя предимно на компютър със следните характеристики: 

CPU: i9 9900k

GPU: Nvidia RTX 2080ti Asus ROG Strix

Motherboard:  ASUS ROG STRIX Z390

RAM: Kingston HyperX Predator 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz

Cooler: NZXT KRAKEN X72

Какъв е бил най-трудният проблем,с който си се сблъсквал, когато си работил по игра и кога една игра е готова за теб?

Почти постоянно има различни предизвикателства, с които се сблъскваме. Едно от големите е да разработваме Realtime Multiplayer игра. Нещата, които трябва да се съобразят в разработването на подобен продукт са много повече и много по-различни, отколкото в Single player игра. Кога една игра е готова според мен? Честно казано, в разработването ни на игри винаги сме се стараели да я пуснем възможно най-бързо на пазара, за да видим реални статистики и мнения. Много пъти сме разработвали само прототип на игра и сме го пускали, за да си валидираме дали идеята ни си заслужава допълнително разработване. Така и направихме преди няколко години, когато решихме да правим шуутър. Създадохме около 10 различни прототипа, пуснахме ги на Google Play, някой от тях получиха по над 1-2 милиона сваляния. Така потребителите ни ориентираха какво точно искат да играят и ние започнахме да разработваме Counter Attack, която сега има над половин милион активни играчи всеки месец.

Следиш ли електронните спортове? 

От електронните спортове, следя предимно shooter игрите. 

Кои игри са най-подходящи за е-спортове и защо?

Може би всяка една игра, в която може да има равнопоставено съревнование е потенциално подходяща за е-спортовете. Въпросът е да има достатъчно голям интерес от играчите и зрителите.

Коя е твоята предпочитана игра за е-спортовете?

Най-много гледам състезанията по CS: GO. 

Имаш ли любим е-отбор? 

Най-много симпатизирам на Astralis.

Участвал ли си в турнир?

Преди повече от 10 години участвах в състезателни турнири по Half-Life 1. Не беше на професионално ниво. Тогава обаче започнах и организирането на такива турнири с награден фонд.

Имат ли дивелъпърите предимство, когато участват в е-спортове?

Според мен нямат предимство, защото на професионално ниво трябва непрекъснато усъвършенстване на уменията, което се постига по-много по-различен начин от разработването на играта.

Как е-спортът влияе на гейм индустрията?

Е-спортът влияе на гейм индустрията по много различни начини. От това да привлича все по-голям интерес в хората, които гледат как някой друг играе, до това да се разработват все повече игри, в които да се конкурират различни отбори от играчи.

Съдружникът на Мартин – Иван Йосифов

Мислиш ли, че е-спортовете ще станат Олимпийски спорт?

Според мен след години е напълно възможно, да се превърнат в олимпийски спорт.

 Какъв съвет би дал на начинаещи дивелъпъри в гейминга?

Първото нещо, което е много важно, е да научат популярен енджин за разработване на игри, като Unity3D или Unreal. Да не търсят само минусите на даден енджин, защото минусите ще ги има във всеки един. Разработването на собствен енджин от нулата е прекалено безсмислено в днешно време за един малък екип, защото накрая не е важно само разработването на продукта, а и неговото пускане и популяризиране на пазара. Колкото по-бързо се случи това, толкова по-рано ще разберете дали идеята ви се харесва от другите и има бъдеще в нея.

Интервюто проведе Стефан Стефанов

Тагове: , , , , , ,