16 октомври, 2024

Хелиана Велинова работи в ESL Bulgaria – компания за е-спортове. През последните години се занимава с организирането на събития за гейминг и е част от екипа на Sofia Game Night. Тя ни разказа повече за събитието на 2 ноември.

Как започна историята на Sofia Game Night? 

Всичко тръгна още миналата година заедно с Института “Гьоте”. Те се свързаха с нас и заради знанията, които имаме в сферата. Около една изложба се завъртя цялата концепция на Sofia Game Night. Концепцията е много подобна на “Нощ на музеите”. Ето, че вече второто издание предстои на 2 ноември още по-мащабно от миналата година.

Какво представлява събитието? Какво ще намеря там, ако съм посетител?

Както казах – подобно е на “Нощ на музеите”, което е доста добре познат формат в цял свят. В рамките на един ден и една нощ в различни локации в града се случват събития. Тази година имаме 35 локации и над 40 събития. Събитията са разнообразни и са обединени в 4 общи програми. Първата програма е със специални събития, такива каквито продуцираме. Втората програма e видео игри, в третата са аналоговите игри, които включват ролеви и бордови игри, а четвъртата е детската програма, която е за мъничките от 3-4 годинки до 6. Имаме и събитие за техните родители, за да разберат как геймингът развива децата, колко е полезен е-спортът и как трябва да комуникират с децата си на тези теми. Всичко е безплатно, само някои от събитията изискват предварителна регистрация.

Ще се говори ли за технологии? Ще включите ли гейм дивелъпмънт?

Най-голямото ни събитието е в Института “Гьоте” и се казва Games Made in BG. Изложението събира над представители като Creative Assembly, Imperia Online, Snapshot Games, така и инди студиа, които вече са се утвърдили на пазара. Този път включваме, както видео игри, така и настолни игри от българските създатели на игри на едно място. Там ще се говори за гейм дивелъпмънт и ще се представя продукция в България, която е създадена от тези студиа. Надяваме се това да се случва всяка година и да бъде една снимка на гейм дивелъпмънт индустрията в България.

До колко е развива индустрията в България, ако говорим за независимите компании?

През последните години все повече се създават нови инди студиа. Гейм индустрията в България не е от вчера. Една от първите комерсиално-успешни игри е Tsar, създаден от българската компания Haemimont Games. По неофициално проучване на Game Dev Summit в България функционират около 50 студиа. Някои от тях са т.нар. “гаражни банди” . Това са по двама души, които правят игри за кеф без някакъв комерсиален успех. Другите са по-големи студиа с външни инвестиции. Имаме много накъде да се развиваме и силно се надявам да има някаква държавна подкрепа за компаниите, които работят в този бизнес, защото има потенциала да ни постави на световната карта.

Какво обича потребителят? Ти наблюдаваш какво искат и как играят геймърите. 

Трендът е в електронните спортове. Този поп-културен феномен, този отрасъл на гейминга става все по-голям в световен мащаб и в България също. Факт е, като погледнем към по-големите гейминг инфлуенсъри и количеството часове, които хората консумират, гледайки електронни спортове. Според проучване на гейминг медия, над 300 млн. гледания имат е-спорт състезанията, като говорим за PUBG, Dota, LoL и Hearthstone. България не е подмината от това. Просто ние не го виждаме, защото живеем в едни “бъбъли” на Facebook, YouTube и Instagram. А всъщност по-младото поколение и хората, които са свързани с е-спортовете, гледат Twitch, ползват Discord и въобще не стоят в по-популярните социални мрежи, в които ние стоим. Отделно игрите стават все по-мащабни като продукция, дори някои игри са вече в пъти по-скъпи от филм. Цялата индустрия на гейминга е вече три пъти по-голяма от филмовата в Холивуд. Забавлението на бъдещето е това, в което всички сме интерактивни.

Интервюто проведе Атанас Нейчев

Тагове: , , , , , , , , , , , , , ,