18 април, 2024

Дейв Морис е Директор Доставки и Ръководител на Отдела за Инженерство към REWE Digital – доставчик на онлайн стратегии за REWE Group. Това е немски кооператив за търговия на дребно и туризъм с годишен оборот от над 60 милиарда евро, койтo включва веригата супермаркети REWE, търговски обекти като Penny, Billa, Toom, Bipa, Merkur, Der Touristik и други, с повече от 15 000 магазина и 360 000 служители по целия свят. Под ръководството на Дейв, REWE Digital е отговорен за дигитализацията на сектора за търговия с храна в Германия, което позволява на клиентите на REWE да поръчват храна онлайн, която след това им се доставя до дома – прясна и охладена, в желаното от тях време. Преди да се присъедини към REWE Digital, Дейв е бил директор на отдела по ИТ инженерство за Travis Perkins – най-големият търговец на дребно в Обединеното кралство, където ръководи множество проекти за дигитална трансформация. Дейв също е ръководил екип от 250 души в многомилионна платформа за електронна търговия като директор по доставките на Tesco.

Какви са Вашите основни отговорности и цели като Delivery Director в REWE Digital?

Вероятно е твърде очевидно да кажа, че се занимавам с доставка. Въпреки че това е корпоративната ми титла, аз съм имал няколко различни роли, свързани с ИТ сферата. Сега съм обвързан със своята първа и
единствена любов – позицията “Head of Engineering”.

Като такъв съм отговорен да се грижа за кариерите на софтуерните инженери, качеството на работата ни и усъвършенстването на средата. Позицията обхваща цялата инженерна екосистема. Българският офис на компанията е създаден през 2017 г. Какво успя да постигне екипът за последните 2 години?

Какви са целите на компанията в краткосрочен и дългосрочен план?

Това е отличен въпрос и отговорът е много обширен! Първо да започнем с нашия офис, с който всички се гордеем – и с право. Не визирам просто мебелите или масата ни за билярд. Офисът се изгражда от самите хора. Те са създали изключително положителна среда, едно перспективно и изненадващо неформално място. Тук всеки свободно споделя мнението си и още от вратата можете да усетите културата ни.
От практическа гледна точка, миналата година бяхме много горди, че внедрихме първия високотехнологичен център за доставка на храна в Германия. Неговата задача е по-бърза и по-ефективна
доставка на хранителни стоки, продавани чрез нашата онлайн платформа. Той е първият по рода си в континентална Европа и със своите 17 000 квадратни метра е на истина впечатляващ. По-голямата част от софтуера беше написан вътрешно и нашите български екипи бяха отговорни за голяма част от работата. Беше мащабно начинание с над 15 екипа, работещи паралелно от различни географски точки, прилагащи
Agile методи за доставка. Без този вид подходи щяхме да бъдем много по-бавни. Тайната на успеха беше в собствеността на проекта, т.е. екипите се чувстваха отговорни за решенията си, не бяха водени от централизирано планиране. Тук работим като продуктови, а не проектни екипи, така че собствеността вър-
ху това, което хората произвеждат, остава на местно ниво в София при “Product Owner”-ите и софтуерните инженери. Те имат автономията да решават как да постигат целите си.

София не се различава от другите ни локации. В REWE Digital географското разделение на екипите е само малък фактор. Всички екипи и локации са независими и автономни, но същевременно и взаимоза-
висими.

Колко голям е екипът на REWE Digital в София? Какви технологии използвате?

В сравнение с някои други компании ние сме малки, но красиво сформирани. Всички технологии са отворени за инженерите, за да изберат най-добрия инструмент за своята работа. Например, наскоро разработихме проект за Hackweek на React, просто за да пробваме как ще се получи, въпреки че философията ни е да търсим JVM (Java Virtual Machine) съвместими технологии, подходящи за работата. На практика ра-
ботим предимно с Kotlin, Node.js, Angular, MySQL, Docker, Kafka. Разбира се, има и други технологии, които използваме в конкретни случаи като Python, Go и други скриптови езици, но най-често използваме стандартни неща. Предпочитам да използваме това, което работи, за да разрешим правилния проблем – пробваме и модерните технологии, стига да имат приложение в конкретния случай. Не иновативни технологии, а иновативно използване на технологиите – т.е. изборът на технология трябва да следва нуждите на клиента, а не да бъде решение, търсещо проблем.

Планирате ли да разраснете българския екип на REWE Digital?

Да, но вратите ни не са отворени за стотици софтуерни инженери и с причина. Първо, трудно е да ни впечатлят. Ние не наемаме хора, за да запълним таблица с работни места. Наемаме според таланта. Нашите инженери са добри. Въвели сме стандарт, който искаме да поддържаме и подобряваме. В нашата компания получавате много свобода. Затова трябва да имате правилните умения, нагласи и поведение. Все пак това, което си струва, не идва наготово. Второ, смятам, че всички в офиса трябва да се познават, колегите са нещо като второ семейство. Със сигурност би трябвало поне да си знаете имената, а в офис със стотици души, това става просто невъзможно. Трето и последно – малкото е красиво. То е ефективно кохерентно и продуктивно.
Да се върнем към Agile манифеста – искаме да доставяме решения с мотивирани екипи и не ни трябват стотици хора, за да местим планини.

Ако сте една малка част от голям екип със стотици инженери, никой всъщност не ви познава или не знае за вашия принос. Съвсем очевидно е, че това е демотивиращо.

На база на работата Ви с български инженерни екипи, как оценявате техните познания, компетенции и принос за IT индустрията?

Отлично ниво! Но не мисля, че успеха се свежда до това дали си в България или в някоя друга държава, смятам, че всичко идва от нашите хора. Качеството на това, което правим, е най-важното нещо в инженерството! Колко сте бързи, колко неща доставяте, колко евтино можете да направите нещо, всичко това е безсмислено ако не можете да поддържате и подобрявате качеството на разработка. Можете да доставяте по-бързо, по-добре и по-евтино в дългосрочен план, като поддържате качеството високо. Моята роля е да разреша на хората да се съсредоточат върху тези неща и да осигуря инструментите и средата, за да поддържам развитието. След това съвсем естествено идват скоростта и цената. Можете да постигнете това навсякъде, стига да сте готови да бъдете смели и последователни.

Какви са Вашите стратегии в привличането и задържането на служители?

Ние сме интегрирани в една от най-големите и най-успешни компании в Европа в сектора на търговията на дребно, пътуванията и „Направи си сам“, и тъй като сме дигитални, сме по-скоро нишови играчи. Ние предлагаме прилични предимства, присъщи за всички големи компании, но също така и нещо различно, по-често срещано в стартъп и технологични компании. Ако станете част от нашия екип, това означава, че вече сте достигнали или може да достигнете, с правилните насоки, ниво на качество и зрялост. В основата на всеки софтуерен инженер стои човек, който търси свободата да изследва най-добрите решения и да ги
прилага по прост, но елегантен начин, докато работи с приятели и страхотни колеги, които също го вдъхновяват. В опита ми като мениджър на инженерни екипи, не съм забелязал да има недоволни от този
подход. Със сигурност при конкурентен пазар, на хората може да се предложи малко по-голяма заплата от фирма X, което важи за технологичната сфера по целия свят. Това звучи добре, но в даден момент може да се наложи да си платите цената.

Кои са най-ефективните практики за насърчаване на екипната мотивация и креативност?

Не е въпросът в това какво трябва да направиш, за да насърчиш производителността, защото хората не застават зад човека “с голямата пръчка”. По-важното е как да предотвратим загубата на продуктивност – и това започва с хората, които наемаме. Ако влезете в офиса с лошо отношение и лоша мотивация, вероятно няма нищо, което аз лично мога да направя (в рамките на разумното), за да променя това. Ако обаче имате добро отношение и се чувствате мотивирани, то вие вече сте мотивирани – това е, точка! Тогава мога да ви сложа в подходящия екип с правилните предизвикателства и да бъда сигурен, че системата ще се грижи за вас подобаващо. По принцип гледам на работата си в обратния смисъл на зададения въпрос – работата ми
е да стопирам факторите, които могат да ви демотивират.

Какво научихте от работата си с българския IT екип?

На първо място научих, че хората ни са прекрасни! Целият екип е грижовен, забавен и всеотдаен. И разбира се, всички са страхотни технолози! От гледна точка на живота научих: Първо – онази млечна напитка с лош вкус. Второ – онези много калорични баници, които ядохме всеки четвъртък. И трето – български идиоми. Но при цялата тази работа нося две дини под една мишница, така че по-добре да спра.

Кога и къде да очакваме следващия офис на REWE Digital?

Ще ви изненадаме.

По материала работиха: Ивелина Абаджиева и Момчил Чернев

Тагове: , , , , , , , , , , ,
Author