В последните дни се заговори доста за моралния аспект на Instagram. Оказа се, че платформата има своя нефилтрирана страна, която започва да изпъква наяве, а това непременно ще доведе до някои регулации.
Предсмъртна бележка
Популярната в Дания инфлуенсърка Фие Лаурсен, 23 годишна възраст, качи в мрежата своя предсмъртна бележка. Това доведе до един деликатен въпрос – не е ли редно да се засили сигурността в платформата? Лаурсен има 336 000 последователи, като над 30 000 от тях са – колкото и да е странно – харесали поста, а 8 000 са го коментирали. Тя е в болница и се възстановява, успокояват нейните родители, които премахнали бележката от интернет два дни след публикуването ѝ.
Инфлуенсърството е окей, стига да публикуваш снимки на салати, паста и романтичен залез на Сардиния, но все пак носи и дадена отговорност. Съдейки по значението на думата “influence”, професията означава да влияеш на някого. И именно поради тази причина, Instagram не трябва да се неглижира, защото той носи стойността на медия. Именно и затова Министърът на децата и образованието на Дания се изказа, че инфлуенсърите трябва да имат редакторски отговорности. Т.е. да отсяват и селектират съдържанието. И ако на един вестник му е забранено да публикува предсмъртни бележки, то същото трябва да важи и за Instagram. Това е и причината датското правителство да планира в регулациите включването на клауза, гласяща, че ако един инфлуенсър e с хиляди последователи, той със сигурност трябва да има на разположение няколко администратори. По този начин ще бъдат осигурени допълнителен брой хора, които да могат да се логват в профила и да трият неподходящо съдържание. Тази идея е добра и поради друга причина. Може и да спаси животи. Ако някой качи в профила си предсмъртна бележка, то администраторът ще я види веднага, ще я премахне и ще се обади за помощ.
Instagram тормозът
Другият нов план за платформата цели намаляването на тормоза, зловредните коментари, наречени “hate speech” и “bullying”. Шефът на Instagram Адам Мозери е съгласен, че определено съществува проблем, с който да се борят. Пред Radio 1 Newsbeat той казва, че тормоз винаги е имало, но с интернет е еволюирал и е преминал на съвсем друго ниво. Той определено не желае по никакъв начин хората да се депресират заради чужди коментари, но пък и не може напълно да регулира кой какво пише в приложението.
Наскоро нашумя и случаят със Селена Гомес, след който тя изтри профила си в Instagram. В нейно изказване, именно след попадането на много отрицателни коментари относно фигурата ѝ, тя се е депресирала. Но в нейния случай със 100 милиона последователи нещата са далеч по-мащабни и граничи с невъзможното да се блокират всички хейтъри. За сега за Instagram решението и примерът са следните – ако някой е написал злосторен коментар, например, “you’re fat and ugly”, преди публикуването ще се появи автоматизирано съобщение, което ще попита – “Are you sure you want to post this?”.
Всичко това се случва след като британската тийнейджърка Моли Ръсел отне живота си именно след Instagram тормоз. Този случай отвори дебат и от приложението започнаха обсъждания за промяна чрез създаването на инструменти, които поне да опитат да редуцират злобните коментари и постове.
Замисълът на “Are you sure you want to post this?” е, да забави потребителя дори с 2, 3 секунди от публикуване. Секунди, в които евентуално да преосмисли дали наистина е наложителен този му пост. Съответната стъпка към един по-щастлив Instagram изглежда временна и експериментална. Резултатите ще са интересни, но ако си злобен и си написал подобно съобщение, ще те спрат ли 2 секунди преди да натиснеш бутона “Yes”?