Научният сътрудник в Катарския институт по компютърни изследвания д-р Преслав Наков разказа с какви проекти се занимава в момента. Той беше лектор на събитието Astea Conference, на което темата му беше “Мъдростта на тълпата: В търсене на интелигентни отговори”.
С какво се занимавате в момента в Катарския институт по компютърни изследвания?
Това, което разказах тук като лекция беше свързано с автоматично отговаряне на въпроси и с използването на мъдростта на тълпата. При определен форум се получава така, че много хора да задават въпроси, свързани с проблемите си. Но идва моментът, в който се замисляме на кои отговори можем да вярваме. Това всъщност втората тема, по която работя. Тя е свързана с фалшивите новини и с различните видове пропаганда. Имаме проект, който се опитва какво може да покаже на хората какво четат.
Правим две неща, които са уникални спрямо това, което другите правят. Първото е, че ние се фокусираме върху профилиране на медии. Правим анализи, за да разберем тази медия лява ли е, дясна ли е, дали се съдържа пропаганда, какъв е езикът на медията и т.н. Идеята е да покажем на потребителя какво чете. Хубавото е, че по този начин ние можем да проверим фалшивите новини преди още да са били написани. Второто нещо, което правим е разпознаване на пропаганда и техниките в определена медия. Фалшивите новини са нещо като спам на стероиди. Разликата е, че като изпратя спам на 1000 души, то стига до тези 1000 души и умира там. Но ако изпратя фалшива новина до 1000 души и тя звучи достатъчно бомбастична, те могат да продължат да я разпространяват. Може да се направи някакъв спам филтър, но докато прилагането на пропагандни техники, няма защита от тях. Ефектът все пак е хората да бъдат емоционално потресени и това трябва да се спре, ако се засече навреме.
Колко е голям екипът, който ги разработва и какви са технологиите зад продукта?
Имаме проект в Катарския институт по компютърни изследвания, който включва хора от различни групи – тези, които се занимават с езикови технологии и хора, които се занимават с изследване на социалните мрежи. Имаме сътрудничество с MIT. Работим по проекти с Al Jazeera, Associated Press, RT Ирландия и някои тех компании. Медиите искат да бъдат подложени на тези изследвания с цел за собствен мониторинг. Дори те искат да разберат дали имат пристрастия по определена тема, дали дават тежест на дадена страна и други фактори.
През свободното време с какво се занимавате?
Когато мога, спортувам. Обичам да плувам. Това е.