Кристина Димитрова е основателка на лондонската платформа INTERLACED, занимаваща се с бъдещето на модата, шопинг и бюти индустрията. Фокусът им са най-новите тенденции в сферата на фешън тех и смарт уеър. Кристина ни разказа повече за света на фешън тех и какъв е стилът на програмистите.
Какви са новите тенденции в сферата на модата и технологиите?
Технологичните иновации не навлизат само в крайния продукт, а променят целия моден бизнес – процесите, на които дизайнерите са свикнали, качествата, които трябва да притежаваш, за да си част от индустрията, каналите за продажби и т.н. Лично за мен е страшно интересно как такива иновации могат да променят еко модата (sustainable fashion).
Както казахме, потребителите се стремят към индивидуализъм, в повечето случаи чрез непрекъсната консумация (fast fashion), тъй като могат да си го позволят. Това обаче има негативен ефект върху планетата и природните ресурси, но голяма част от фирмите мислят за sustainable като нещо, което е хубаво да имат в бизнес плана си, вместо идея, която трябва да ръководи компанията им.
Сега си представи пола, чиито принт можеш да промениш чрез телефона си, в зависимост къде отиваш, с какво я комбинираш и т.н. Това променя целия цикъл около това защо купуваме, както и какво. Надявам се в близките 5-10 години вместо 5 различни поли, да можем да купим 1 пола и 5 различни кода.
Социалните мрежи също оказват огромно влияние на това как консумираме. Тъй като потребителите в днешно време документират живота си постоянно в социални канали като Instagram и Facebook, те не искат да бъдат виждани, носейки едни и същи дрехи постоянно, което отново засилва непрекъсната консумация. Технологиите могат да помогнат. Например, вече има марки, които предлагат дигитални дрехи – облекло, което не съществува в реалния свят, а само онлайн. Този тип развития дават на потребителите това, което те искат (нещо ново, което да покажат в социалните канали), без вредата, асоциирана с непрекъсната консумация.
Какво ще е бъдещето на smartwear дрехите и устройствата?
Предназначението на даден продукт е да каже нещо за характера на човека, който го носи. Технологиите, интегрирани в модните продукти, които сме започнали да забелязваме, предават ново и по-засилено значение на това, дават ни възможност да бъдем много по-индивидуалистични със стила си, но също така правят дрехите и аксесоарите ни функционални, а не само естетически красиви. Лично за мен е изключително интересно да наблюдавам развитието на дрехи с интегрирани технологии, които реагират на околната среда на потребителя. Например, ако носиш “умно” палто, то може да усети температурата навън и чрез технологичните си способности да те стопли. Компании като LOOMIA и Emel+Aris вече разработват такива продукти.
Какъв е стилът на програмистите, според теб? Наблюдаваш ли разлики между модата от IT сферата в България и Англия?
Не обичам да генерализирам, а и мисля, че в повечето случаи как се обличаш не зависи от това какво работиш, а от характера ти. Но ако трябва да се спра на един стил, приятелите и познатите ми, които са програмисти, се обличат семпло – може би защото са заети и предпочитат да се съсредоточат върху други неща, а не върху това коя от десетте еднакви тениски ще си сложат днес!
Кои са технологичните гурута, които си интервюирала? Какъв е техният стил на обличане?
INTERLACED вече е в четвъртата си година, хората които съм интервюирала са доста вече! Дизайнерите и fashion tech предприемачите са винаги или супер минималистични и семпли, или изключително модерни и оригинални. Една от двете крайности. Няма средно положение!