Мотото на Костадин Карамитов от Съюз на българските спасители е “Живей един живот, спаси хиляди”. На това се базира и идеята му за приложение, което има за цел да сигнализира при опасност и да дава зов за долекарска помощ. Вижте как Костадин разпространява идеята да помагаме при нужда. За самата разработка на приложението ще научим от Евгени Нончев.
Костадин, би ли ни разказал за себе си. С какво се занимаваш?
Роден съм в град Сандански, завършил съм колеж в сферата на сигурността, след това съм завършил специалност “Национална и международна сигурност” в София. През годините съм минал десетки курсове, семинари и конференции, гледам да поддържам все по-високо ниво на своята квалификация. Създадохме Съюз на българските спасители изцяло в помощ на гражданите, не за частна полза. Събира ни идеята, че всеки един от организацията иска и може да помага в нужда, безвъзмездно. Участвали сме в различни акции, помагаме в работата на полицията, пожарната и спешната помощ.
Как хората разбират за Съюза на българските спасители?
Всеки човек разбира по различен начин за нас. От клипове, приятели, медии, истории, хора присъствали на наши акции и т.н. При нас няма ограничение за хората, които могат да станат част от съюза. Всеки един човек може да помогне по някакъв начин – ако си с със сериозно увреждане, например нарушение в двигателната функция, не можеш да тичaш с другите, но пък си нужен на нас, защото ни трябва човек, да работи пред компютъра и да помага за рекламната кампания.
Кои са някои от акциите, в които се включвате като доброволци?
Помагаме в ситуации на възникнали пожари, наводнения, издирване на хора в свлачища – това са най-често срещаните рискови ситуации в България.
Разработвате приложение, което има за цел да насърчи помощта при бедствие. Бихте ли разказали повече за идеята?
Идеята за мобилно приложение ми хрумна през 2013г. Проблемът е, че щом говорим за реализация, всичко опира до средства, а ние разполагаме с ограничен ресурс. Членският внос при нас е 30лв. на година, което е 2,50лв. на месец. Сумата е минимална, защото организацията не разчита на печалба от членовете, а на подкрепата на дарители и спонсори.
Идеята за приложението беше вдъхновена от навлизащите иновации и смартфоните, които са неизменна част от ежедневието ни. Смятам, че е изключително важно да имаме нещо подобно, защото аз лично, искам да бъда информиран за случващото се не само около мен, а в цяла България. Разбира се, има хора, които ги интересува какво се случва само около тях – аз не съм от тези хора.
В случая, мобилното приложение ни дава информация за случващото се около нас, което може да ни постави в ситуация на опасност. С приложението ще бъдем уведомени и ще можем да предприемем мерки своевременно, за да предпазим себе си и близките ни. Аз вярвам, че идеята на нашето приложение е много важна. Моята единствена цел е да спася ЕДИН човешки живот. Направя ли го, аз съм постигнал целта си. От там нататък всеки един следващ спасен живот е само бонус.
Как функционира приложението?
Приложението се използва, когато стане някакво бедствие, например имаме инцидент. За функционирането му разчитаме на хората, независимо от професията им, защото всеки един от тях е на първо място гражданин. Всеки един човек ще може да си изтегли мобилното приложение и да сигнализира с не повече от 5 бутона. След като подаде сигнала ще може да уведоми всички около него за инцидента.
Ето пример: Миналата година се прибирахме от Габрово и попаднахме в задръстване с около 200-250 автомобила, а видимостта е ограничена от остър завой. Помислихме, че има някакъв ремонт, но вече 15 минути нямаше раздвижване в задръстването. Досетих се, че вероятно има някакъв друг проблем. Пуснахме аварийните светлини, влязохме в насрещното бавно и безопасно. След като минахме завоя видяхме, че там има обърнат камион. На мястото на инцидента беше пристигнала само спешна помощ – без полиция и пожарна. От другия край видяхме, че чак сега товареха пострадалия в линейката. Включихме се да помагаме. След като човекът беше откаран с линейката, останахме в продължение на 20 минути, за да помагаме, като през цялото това време никой не дойде. Обезопасихме сами камиона и уведомихме останалите шофьори за инцидента. Ако това приложение работеше, аз щях да знам още пътувайки към инцидента, какво се случва, вместо да губя 15 минути в задръстването. По същата логика, ако в задръстването имаше лекар, той щеше да окаже долекарска помощ. Да, нека идват спешна помощ, полиция и пожарна, но нашата идея е да спасим човешки живот, а когато става въпрос за това – всяка минута е от значение. За мен златното време при инцидент е 5 минути. Ако до 5 минути не се окаже адекватна долекарска помощ, започваме да губим хора.
Мога да споделя и друг удачен пример за смисъла от приложението. Аз работя като лична охрана и нямам възможност да си правя своеволия, да спирам, почивам и т.н. Един ден пътувах, когато видях по средата на платното пожар, без светлини на пожарна. Не знам дали този пожар е контролиран. Ако имам възможността да подам сигнал, гражданинът, който е зад мен и не бърза, ще може да спре, да провери за какво става въпрос, да обходи и след като установи цялата нужна информация, да звънне на 112. Аз нямам възможност да дам пълна и правилна информация на 112, затова ще го направи някой друг.
Какво мислите за функционирането на вече съществуващата Национална система 112? Има ли нужда от подобрение?
Аз не мога да коментирам работата на държавните институции, тъй като не съм професионалист в тази област и не мога да дам професионално мнение. Смятам, че в държавния сектор нещата се случват по-трудно, по-бавно и по-некачествено. Ние се намираме в обществения сектор и моята идея е не да печелим материално, а да спасяваме хора. Може би най-често, когато хората работят в Националната система за спешни повиквания 112, те вършат служебните си задължения без да се задълбочават твърде много. При нас това да спасяваме човешки животи е мисия. Това е моето мнение, може и то да не е правилно, но това, което знам със сигурност е, че хората с увреден слух и говор в България не могат да подадат сигнал към 112, а мобилното приложение им дава тази възможност. При него стига да виждаш и да можеш да четеш, можеш да изпратиш локация, информация, дори да не можеш да говориш с мен, автоматично ти се отваря тема за дискусия, където можеш да заснемеш клип или снимка.
На коя фаза от развитието си се намира проектът?
Засега приложението е в демо версия и е пуснато за вътрешно тестване. Има някои дребни грешки, които следва да се изгладят. Сумата, която трябва да съберем, е 15 000 лева, които покриват разходите по мобилното приложение, изграждане то на уебсайт , хостинга, поддръжката за 2 години, както и реклама.
Моята идея е след като пуснем приложението, да обиколим всички учебни заведения в сферата на сигурността, както и местата, на които обучават медици, доктори, парамедици, да обиколим и местата, на които са хората от ИТ сектора. За нас е важна обратната връзка от ИТ сектора. Аз харесвам и уважавам аргументираните критики и съм сигурен, че тези хора могат да ни посъветват как да подобрим приложението и на кои функционалности да обърнем повече внимание.
Финансирането продължава да се събира от дарители и спонсори, това, което продаваме е спасителен ключодържател на Съюза на българските спасители, чието закупуване носи 1лв. дарение. Специалното при него е, че той е за рязане на колана, чупене на стъклото и напълно безопасно спасяване при ситуация на пожар, ако колата попадне във вода или сте затиснати.
За нас най-важното е да помагаме на хората. Нашето мото е “Живей един живот, спаси хиляди”.
Евгени Нончев е собственик на СтудиоУЕБ, чиято дейност е разработване на мобилни приложения и онлайн базиран софтуер. Към момента пред компанията предстои да стартира най-новия си проект, който е разработка на e-commerce бизнес. Компанията се включва и в други проекти, като активно допринася за хуманитарни каузи. В случая Евгени сподели за разработката на приложението на Съюз на българските спасители.
Каква беше задачата, която Съюза на българските спасители ви постави?
Идеята беше да разработим мобилно приложение, като ние помагаме за техническата част на идеята. В случая това представлява онлайн платформа, която е мобилно приложение и сайт, чрез който потребителите много лесно и бързо могат да подадат сигнал, че са в беда, опасност или имат нужда от някакво съдействие. Хората от самата организация “СБС” разполагат с членове в цяла България и имат на телефоните си приложението, получават тези сигнали и реагират при възможност реагират абсолютно безвъзмездно.
Приложението е много интересно, макар че все още не е официално пуснато за широко ползване, тъй като е в тестова фаза. То е собственост на Съюз на българските спасители, като ние сме го направили безвъзмездно за тях.
Как разработихте проекта?
Най-трудното в самото изпълнение на проекта беше това, че приложението е разработено на React Native, най-новите технологии, създадени от Фейсбук и които се използват във Фейсбук приложенията. Разработката ни отне общо около 15 работни седмици, като за целта ни беше необходим малък екип от 3-ма дивелъпъра, 2 Front-End дивелъпъра и 1 Back-End дивелъпър.
Екипът първо разработи успешно Back-End-а, използвайки Rev API. След това надградихме функционалността с Firebase за тракинг на локация. През това време се оформяше и самият UI на мобилното приложение от Front-End дивелъпърите, като там се държеше на изключително опростен вид, за да може при възникнала ситуация човек лесно и бързо да се ориентира и да подаде сигнала. Тази задача може би на пръв поглед звучи елементарна, но според изискванията на възложителя, не беше толкова просто, т.к. трябваше да добавим възможност за звукови сигнали, да включим меню, което да избира сигнала в каква категория попада и т.н.
Друго трудно в самия проект е това, че трябваше да въведем опция за радиус на сигналите – т.е. Да определим членовете на Съюза в какъв радиус да могат да получават сигнали (20 км или повече; или пък да получават всички сигнали). Всъщност за целта трябва да се правят необходимите допълнителни настройки за проследяване на локацията, за да се установи къде се намира в момента самото устройство и реално кой от групата членове да получи тези нотификации. Съответно този, който се намира най-близо, трябва да получи сигнала. Това изисква малко сложен алгоритъм, който същевременно трябва да работи бързо. Екипът успя да се справи с тази задача. След самите тестове на приложението, предварителните етапи за маркетинг и популяризиране, се очаква в най-скоро време самото мобилно приложение да бъде пуснато официално.
Благодарим за изчерпателната информация!
Станете част от Съюз на българските спасители от тук.
Интервюто проведе Вяра Стефчева.